Jeg tenker så raskt som jeg bare kan, men det er ikke raskt nok. Her ute, 1800 meter oppe i den tørre Nevada-ørkenen på en dønn rett vei, skjer alt veldig raskt. Og jeg strever med å forstå hva det er som egentlig foregår.

Jeg har nettopp satt Hennessey Venom GT-en i femte gir i omkring 290 kilometer i timen, og dyttet gassen i gulvet. Det vesle Alcantaratrukne rattet raser nå vilt fra side til side i de svette håndflatene mine.

Jeg holder høyrefoten nede og håper at bilen vil rette seg opp selv, men et brøkdels sekund senere slipper monsteret av en 6,2-liters motor med dobbel turbo ut enda en enorm, plystrende salve med kraft, og mens speedometeret raser forbi 320 km/t innser jeg at det skjer noe helt utrolig: Den vesle gule bilen - som fremdeles akselererer raskere enn ei kule - lager så mye dreiemoment at begge hjulene har mistet festet og begynt å spinne.

Hva i huleste!?

Nå må jeg slippe gassen litt. Wastegatene til turboen slås opp, og Venomen får øyeblikkelig tilbake roen, som en bulldog som nettopp har bitt av deg armen og deretter sovnet. I motsetning til meg.

Jeg tror ikke helt på det som har skjedd. Jeg har kjørt omtrent hver eneste superbil som er lagd i de siste 25 årene, men ingen har akselerert som Venomen. Ikke Bugatti Veyron. Ikke engang Shelby Supercars' Ultimate Aero, som jeg gikk ut av bare noen minutter før turen med Venom GT. De var ikke engang i nærheten. Delvis fordi SSC-en var syk, som vi skulle finne ut senere, men også fordi Venom-en er så monumentalt rå når den leverer sakene sine.

=

ROADWARRIORS: Ute etter å ta Veyron-skalpen.

=

=

=

Over 1200 hk

Vi er midt ute i Ingensteder, Nevada, på vei til starten av Silver State Classic Challenge i Ely. Det er en blanding av et tidtakningssløp og et race over 145 kilometer på avstengt offentlig vei, hvor en haug av supre og veldig u-supre biler deltar.

Det finnes klasser for ulik gjennomsnittsfart, fra 150 km/t opp til 290 km/t, samt Ubegrenset. Og det dreier seg like mye om timing som om fart.

Vi er oppmerksomme på dette begge to da vi setter opp vår helt egen utfordring langs veien. Nå som Bugatti har pushet fartsrekorden for en serieprodusert bil ytterligere, og tatt Veyron-ens ytelse helt ut til grensene for det mulige, ligger jobben med å hente rekorden tilbake til USA hos en av disse to svært nasjonalbevisste amerikanske bedriftene: Den ekstremt trimmingsflinke Hennessey Performance og hyperbil-produsenten Shelby Supercars.

På papiret ser løsningene deres svært like ut.

Begge har vanvittige turboladede og spesialbygde V8-ere som gir over 1200 hester og over 1350 Nm dreiemoment.

Begge veier rundt 1270 kg.

Akselerasjonen fra 0 til 100 hevdes å være 2,78 sekunder for Ultimate Aero og 2,5 sekunder for Venom GT.

Toppfarten er fremdeles teoretisk, men SS C hevder 440 km/t (dens forrige verdensrekord var 414 km/t) og Hennessey 3 km mer - 443 km/t ved den røde streken på 7200 o/min i toppgiret (sjette).

=

SUPERBIL: SSC Ultimate Aero

=

SSC Ultimate Aero

En egen partygreie

Men kombinasjonen av metallene og karbonfiberen de er lagd av, kunne de ikke være mer ulike. Ultimate Aero er definitivt fra nittitallet: Den klassiske, lave, flate og brede skolen til superbildesign, inni og utenpå.

Alle karosserideler er i karbonfiber, det er to enorme inntak i fronten til de bakre hjulbuene, og den har sin egen partygreie: Doble hevbare luftbremser som spretter opp i en vinkel fra toppen av hekkvingene. Inne i kupeen med lærpolstring i UA-en og bak de hevbare dørene føles det som om du har reist tilbake i tid.

Rattet står skjevt og er vinklet mot venstre, det finnes en rekke med enkle instrumenter på dashbordet, og håndbrekket er nærmest plassert bak ryggen din. Hvis du måtte dekke til øynene helt til du faktisk satt inne i kupeen, ville du muligens først tro at du satt i en Lamborghini Diablo.

=

SUPERBIL: Hennessey Venom GT

=

Hennessey Venom GT

En dæsj Lotus

Dersom du til sammenligning gjorde det samme i en Venom GT , ville du si Lotus Exige. Og du ville også gjettet riktig, siden dette er nøyaktig hva mesteparten av den er.

Rattet et byttet med en fjernbar racingenhet, det er en ladetrykksmåler foran girspaken, og et nytt karbondeksel rundt girmekanismen. Men bortsett fra det - og litt Alcantara her og der - er dette Hethel-minimalisme. I motsetning til eksteriøret, som lurer øynene dine på mange måter.

Siden vi er svært vant til å se den kjente Lotus-formen og tenke at "dette er en liten sportsbil", er dette også førsteinntrykket av Venom-en. Men dra fram en meterstokk, så finner du ut at karbonkarosseriet til Venom GT er nesten en meter lengre enn Exige, og med 600 mm lengre akselavstand. Den er faktisk 180 mm lengre enn en SSC.

=

=

SSC Ultimate Aero

Pris: 770 000 dollar (USA)

Motor: 6,3-liters biturbo V8

Hk: 1305 v/6075 o/min,

Nm: 1508 v/6150 o/min

Overføring: Sekstrinns

manuell, bakhjulsdrift

0-100 km/t: 2,78 sekunder,

Toppfart: 414 km/t (alt estimert)

Vekt: 1247 kg

1360 hk

Mens vi snakker dimensjoner, er det også verdt å introdusere konseptet SSC Tuatara, siden dette er bilen som egentlig vil representere SSC neste år, nå som produksjonsserien på 16 Ultimate Aeroer er ferdig.

Vi har allerede siklet etter den Castriota-designede formen, men vi ønsker å samlet alle tre bilene i en «før og etter» konstellasjon.

SSC Tuatara kommer til å være bevæpnet med en ny 1360-hesters motor med 9400 o/min under den bevingede hekken i karbonfiber, og det er flere detaljer som fremdeles er hemmelige, og som gjør Jerod Shelby rolig og trygg på at han nok en gang vil ha verdens raskeste bil.

Men det er ikke sånn at fart er det eneste Tuatara vil dreie seg om. Kjøreegenskaper vil være i sentrum under lanseringen.

- Når vi kommer ut, blir første tur til Nürburgring, sier Shelby.

- Vi jobber med Michelin angående et hjul som er klassifisert for en ny fartsrekord. Vi vil være den første i verden som har dette. Men det er også hjul som vi er trygge på at vi kan bruke for å slå Nürburgring-rekorden for vår biltype. At SSC tok rekorden var like mye en merkevareøvelse for å få mye oppmerksomhet, sier han.

Nå har han den, og med Tuatara planlegger han å levere en bil som fortjener en hedersplass i superbilenes museum; ikke bare fordi den er rask på en rett strekning, men også like fleksibel å styre. Planleggingen med å presentere Tuatara rett etter at Bugatti Super Sport slo rekorden til SS C? Helt tilfeldig, sier han.

- Da Bugatti slo den rekorden, hadde vi allerede begynt på Tuataraen, sier Shelby.

- De slo rekorden i juli. Og i august var vi i Monterey og viste fram Tuatara til noen private kunder. Så det var en måned etter at de hadde slått rekorden. Og straks gikk pressen ut og sa: "Ååå, dette er SSC sitt svar på rekorden deres". Plutselig forsto vi at alle der ute tror at vi bare driver med fart, forteller han.

=

SKAL TA VEYRON-SKALP: SSC Tuatara

=

Hennessey Venom GT

Pris: 1 million dollar (USA)

Motor: 6,2-liters biturbo V8

Hk: 1217 v/6500 o/min

Nm: 1568 v/4200 o/min

Overføring: Sekstrinns

manuell, bakhjulsdrift

0-100 km/t: 2,5 sekunder

Toppfart: 443 km/t (alt estimert)

Vekt: 1220 kg

Nær Døden, Døden eller Sikker Død

Bare noen få kilometer på en slak svingete vei i Ultimate Aero viser at det ikke er tilfelle. Fjæringen er godt balansert, styringen presis og aerodynamikken i fart holder bilen spikret til underlaget.

Det er motoren som er litt skuffende på denne. Før vi kjørte Venom-en føltes den rask, men bare ikke superbilrask. Når vi drar den gjennom girene og turboportene kvitrer bort de mekaniske lydene omkring, bygger farten seg raskt opp til omkring 240 km/t, men da begynner den skuffende nok å gå tom for krefter.

Vi er i 1800 meters høyde, så vi forventer ikke full kraft. Men vi er alle enige om at dette føles langt unna de 1217 hestene som den skulle legge på bakhjulene.

Senere viser det seg at vi hadde rett. En inspeksjon viste at en stein hadde satt seg fast i en av utslippsporten til turboen, noe som tok bort over 280 hk på toppen. Så vi hadde bare rundt 900.

Noe som er omkring det samme som Venom GT på den laveste av tre innstillinger (Nær Døden). Nummer to gir over 1000 hk (Døden), og så full pakke (Sikker Død) på over 1200.

Du kan bytte mellom de tre modiene ved hjelp av en liten knapp på rattet, men jeg foreslår at du bare gjør det når sporingskontrollen er i ulage.

Noe den definitivt ikke er i bilen vår, og som en solid hjulspinn i 320 kilometer i timen viste helt klart. Venom-en får nesten alle andre biler på denne siden av en V8 Ariel Atom til å virke treg.

Vil du ha tall? En Bugatti Veyron bruker knappe 24,2 sekunder for å nå 320 km/k fra stillestående. Venom GT bruker bare 15,3. Og den lar deg vite det hver gang du setter deg bak rattet; akkurat slik John Hennessey planla.

=

SUPERBILER: Hennessey Venom GT og SSC Ultimate Aero

=

Bilenes svar på Hahnenkamm

- Vi ønsker at Venom GT skulle være en utfordring, sier mister Hennessey

- Dette er bilenes svar på det å sette utfor en dobbeltsvart black diamond skibakke (nesten vertikalt, og bare for helter). Du risikerer mye, men fartsrusen og følelsen av å prestere blir bare sterkere og sterkere. Og sterkere.

Om du ikke allerede vet det, kan Hennessey og folkene hans ett og annet om hvordan man trimmer en bil. Han har bygd lynraske biturboer og superladede Vipere og Corvetter i årevis, og har nå utvidet tilbudet sitt til å gjøre så godt som alle typer raske biler enda raskere. GT -R-er, Ford GT -er, selv Ferrari-er og Lamborghini-er blir trimmet fra å være bare raske til helt eksplosive.

=

SUPERBIL: Hennessey Venom GT.

=

Hennessey-cocktail

Ideen til den rent ut sataniske Venom GT kom da han gjerne ville heve kunsten til neste nivå etter en rekke med seiere fra 0 til 320 og tilbake til 0 km/t.

Ved å tenke like fritt som bilene hans puster, skriblet han en kveld på en serviett, og fra de dypeste hjørnene i hjernen hans kom ideen om å ta en Lotus Exige og gi den Hennessey-behandling.

Venom GT -en som ble født av skribleriene, er bare cirka 10 prosent Lotus nå - hovedsakelig midtkarosseriet og dørene, frontruta og instrumentene. Resten er helt spesiallagd av Hennessey. Selv med en 60 cm lengre akselavstand og med en enorm vulkansk motor midt i bilen - og en vektbalanse på 37/63 foran/bak, har ikke arven fra kjøreegenskapene til Lotus forsvunnet helt.

Styringen er fremdeles utrolig direkte, og justerbar for følsomhet, noe som kan gjøre slåsskampene med rattet mindre vanlig. Og fremdeles er det nok utveksling til å gjøre rundkjøringer enkle. Girkassa er den samme sekstrinns som i Ford GT , men den er likevel forfinet i Venom GT .

Alle girene forover klikker elegant inn, mens reversen krever en viss bole-brutalitet.

=

SUPERBILER: Hennessey Venom GT og SSC Ultimate Aero

=

Vet at Venom GT vil klare det

Noe som igjen bringer oss tilbake til motoren. Den er løst basert på ZR-1-motoren fra en Corvette LS9. Og med kompressoren erstattet av to turboladere, trives den godt selv i modusen Sikker Død. Ifølge Hennesse er den utviklet og konstruert for å kunne produsere noe rundt 2000 hester om behovet skulle være der. To tusen?

- Jada, du kan hente ut mye mer, sier han som om det var den mest selvfølgelige ting i verden, mens vi kjører av ved en truck stop som fungerer som oppsamlingssted for bilene i Silver State Challenge.

Når vi ser oss rundt i godtebutikken på lastebilplassen finner vi mengder av interessante og usannsynlige biler. Alt fra en Prius, som vil vinne klassen for 160 km/t, til en veldig ikke-original 1969 Chevy Camaro, som vant

Ubegrenset-klassen med en gjennomsnittlig hastighet på 299,5 km/t. Både tid og sted er noe spesielt for Hennessey, siden det nå er 20 år siden han kjørte løpet for første gang.

I 1991 tok han med sin selvtrimmede Mitsubishi GTO hit, uten noen formell kjøretrening, og raste gjennom feltet, med en snittfart på 270 km/t. Hele historien må vente til en annen gang, for akkurat nå er ikke John fokusert på å se tilbake på gamle seiere.

Han ser så langt ut i det blå som han kan, på å slå verdensrekorden til Bugatti Veyron Super Sport.

Han vet at Venom GT kan klare det. Og etter å ha kjørt den, er heller ikke vi i tvil. Det eneste problemet hans kan være SSC Tuatara som lurer i veikanten. Vi vil ikke få vite hvordan det er å kjøre den før neste år, men det loves at også den skal bli ekstraordinær.

Hvis en av dem - men helst begge - går etter rekorden, vil vi garantert være der for å se på.

Men hvis du i mellomtiden ønsker å oppleve den raskeste bilen i verden akkurat nå, vet du hvem du skal ringe. Det vil bygges bare 29 Venom GT -er, og de seks første er solgt for en million dollar stykket. Så da er det bare 23 sjanser til for å oppleve det ypperste veivåpenet. Så dersom julenissen var ekstra snill mot deg i år, og du har reaksjon som en jagerflyger, kan du jo slå på tråden

=

KLAR, FERDIG,GÅ: Kjør på og ta verdensrekorden.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!