"Verdens raskeste", er alltid en grom tittel å smykke seg med, enten det gjelder menneske eller maskin.

Bugatti Veyron har stort sett kunne briske seg med å være kjappest blant bilene de senere år. Med sine 16 sylindere produserer Veyron 16.4s mellom 1020 og 1040 hestekrefter, bikker 400 km/t, og var lenge verdens raskeste (om enn ikke fra 0-100 km/t).

Mange husker sikkert også at "Captain Slow, James May, klarte å passere den magiske hastighetsgrensen i et svært så minneverdig Top Gear-innslag.

Men så ble Goliat utfordret av David, i form av den amerikanske supersportsbil-produsenten SSC - Shelby SuperCars. Grunnlagt av Jerod Shelby, som ikke er i slekt med den mer kjente Carroll Shelby (mannen bak blant annet AC Cobra).

SSC Ultimate Aero TT klarte en toppfart på 412 km/t. Og overtok rekorden.

Slikt kunne ikke Goliat ha sittende på seg. VW-konsernet bevilget de nødvendige ressursene, og tok tilbake rekorden.

Med Veyron Super Sport. 431,072 km/t klarte Bugattis offisielle testfører, Pierre Henri Raphanel, under et rekordforsøk på Ehra-Lessien-banen i fjor (samme bane som James May kjørte på). Nærmere bestemt den 4. juli, uten at vi sikkert vet om det var for å strø salt i såret på amerikanerne.

=

Foto: SSC

Men nå er det klart for revansje. Under et arrangement i Kina lanserte SSC sin nye utfordrer til fartstronen - Tuatara.

Ikke så mange tekniske fakta er lekket så langt. Men vi vet at en syvliters twinturbo-V8er, som yter 1350 hk, stort sett er omgitt av karbonfiber. Karosseriet er i dette superlette og -sterke materialet, chassiset det samme (pluss aluminium). Og felgene er smidd i karbonfiber.

Ennå er ikke modellen offisielt testet, men tallene som er røpet virker fryktinngytende! Og produsenten selv mener den lett vil slå Ultimate Aero TTs rekord på 412 km/t. Og da kan fort 431,072 km/t også stå for fall.

Når forsøket vil bli gjort vites ikke i dag. Men det vil skje i løpet av måneder. Og da er det fare for at ballen igjen ligger hos Bugatti.

=

Foto: Jason Tang

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!