Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at salget av sportsbiler i løpet av årets ni første måneder har vokst med 10 prosent sammenlignet med i fjor.

- Vi har nok mer penger å bruke på luksusgoder. Lav rente og stor tro på egen økonomi setter fart på bilsalget. Det er svært billig å låne penger i dag, og mange nordmenn har tro på at egen økonomi vil være god framover. Krisen i Europa ser ikke ut til å berøre norske privathusholdninger nevneverdig, sier Anders Hovde, trendanalytiker i TNS Gallup.

- Mindre, mer effektive motorer og lavere utslipp gjør dessuten bilene billigere. Det senker terskelen for kjøp og vi kan realisere bildrømmen. Mange liker biler og bilkjøring, og en sportsbil gir en kjøreopplevelse vi ikke får i vanlige familiebiler, fortsetter han.

Både Porsche 911 og Boxster er blant de nominerte i Årets Bil 2013. At det er solgt 32 eksemplarer av såpass kostbar bil som Porsche 911 sier sitt om kjøpekraften.

- Salget av Porsche-modeller er all time high. Snart kommer Porsche 911 som firehjulstrekker og vi forventer derfor at salget vil ta seg ytterligere opp neste år, sier Christian Stenbo, salgs- og markedssjef hos Porsche-importør Autozentrum Sport AS.

-Vi regner med at Carrera 4 vil stå for 70 prosent av 911-salget neste år, sier Stenbo

Toyota GT86 juli 2012=

MORO: Toyota er endelig på banen igjen med en liten sportsbil, som koster fra 457 000 kroner. FOTO: Petter Handeland

- For kjøreglade bilkjøpere

Men sportsbilmarkedet består ikke kun av luksuriøse og kostbare modeller.

Toyota er endelig på banen igjen med en liten sportsbil, som koster fra 457 000 kroner.

- Vi har levert 50 GT86 hittil i år, men vi kunne trolig levert 100 biler dersom de hadde hatt tilgang fra produsenten, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, som tror på rundt 150 registrerte GT86 neste år.

-Det er gledelig at vi igjen ser morsomme og sportslige biler som ikke koster veldig mye penger. Mini Roadster og Coupé er eksempel på det. Samtidig skal Toyota og Subaru ha ros for å gjenopprette en stolt japansk sportsbiltradisjon med GT86 og BRZ. Og en Porsche Boxster til 650 000 kjennes egentlig ut som om den burde ha kostet en million, sier Terje Bjørnsen, juryformann i Årets Bil-juryen.

- Det er gode nyheter for kjøreglade norske bilkjøpere.

Porsche Boxster=

NORGES-PORSCHE: Norges-Boxsteren har en 2,7-liters motor som er trimmet ned fra 265 til 211 hestekrefter. Det sparer du 89 000 kroner på. FOTO: Porsche

Dette er kandidatene til Årets Bil 2013

Sportsbil med Norgespris

Porsche Boxster

Porsche har laget en egen motor til Boxster for land som Norge - land med kostbare avgiftsregler. Norges-Boxsteren har en 2,7-liters motor som er trimmet ned fra 265 til 211 hestekrefter. Det sparer du 89 000 kroner på. Og den går fort nok: Toppfarta er 264 km/t og 0-100 km/t tar 5,8 sekunder.

652.000 koster Norges-Boxsteren, men legg på 5000 kroner så du får Porsches fabelaktige dobbelklutsj-automatkasse. Den er verdt hver eneste krone. PDK-kassa er ikke bare smart og girer lynrask, den gir Boxster bedre ytelser. Den senker også forbruk og CO2-utslipp betraktelig.

Nye Boxster har vokst 3 cm i lengden, 4 cm i bredden foran og rundt 2 cm bak. Men Porsche har holdt nøye øye med vekten. Ca. 35 kg har de slanket bort i forhold til forgjengeren.

Bilen ser bra ut, har gjennomført Porsche-finish og gode ytelser, akkurat slik det skal være. Med lav sittestilling og taket nede får du alt rett inn, uten filter. Det gir deg en fartsfølelse som gjør at du faktisk ikke må presse bilen mot maks for å ha maks moro. Porsche Boxster gjør det mulig for sjåføren, uansett hvilket nivå hun eller han befinner seg på, å kjøre best mulig på en trygg måte.

Mye moro for pengene

Toyota GT 86 og Subaru BRZ

To sider av samme sak. Sportskupéene GT86 og BRZ er resultatet etter et samarbeid mellom Toyota og Subaru, og de har gjort det meste riktig: Endelig kan du få kjøpt en fullblods, bakhjulsdreven sportscoupé med fire seter og gode ytelser for under en halv million.

De knivskarpe kjøreegenskapene kombinert med en herlig motor gjør at denne bilen garantert vil få deg til å smile litt ekstra hver gang du setter deg bak rattet. Bare husk på at den fortjener en skikkelig luftetur på svingete veier så ofte som mulig - det fortjener både du og bilen.

=

BRØDRE: Subaru BRZ er svært lik Toyota GT 86, og er et resultat av samarbeidet mellom Toyota og Subaru. FOTO: Subaru

Ingen over, ingen ved siden

Porsche 911

Det finnes knapt noen annen bil med like høy ikonstatus som Porsche 911. Og når en splitter ny modell står på startstreken, er nødvendigvis forventningene skyhøye. Og den innfrir.

Lengre akselavstand, bredere sporvidde og lavere vekt, samt nyutviklede og forbedrede chassissystemer gjør at 911 tar et syvmilssteg framover på kjøreegenskaper, veikontakt og kjørefølelse. Mer effektive motorer gjør nye 911 ikke bare raskere, men kutter også drivstofforbruket med inntil 16 prosent.

Spennvidden i nye Porsche 911 er enorm. Du kan bekymringsløst putre til super'n en vinterdag, eller brenne rundt Nürburgring den neste - vel vitende om at du kjører en av de mest kompetente sportsbilene som noensinne er bygd. Da virker startprisen på 1,25 millioner for 911 Carrera på grensen til gunstig.

=

IKON: Nye Porsche 911 kommer snart som firehjulstrekker til Norge. FOTO: Stefan Warter

Ikke sport, men drøm

Mercedes CLS Shooting Brake

Mercedes CLS Shooting Brake er bilen for deg som tenker form og funksjon. Deg som ønsker eleganse og sportslighet, men har praktiske behov. Du synes en rommelig stasjonsvogn er kjedelig, men må likevel ha plass til feriebagasje og hundebur. Og ja, den leveres med diesel, automat og firehjulsdrift.

Mercedes tilbyr et bredt spekter av motorer i Shooting Brake. Ønsker du diesel har du to valg; 250 CDI med 204 hk eller 350 CDI med 265 hk. Ønsker du bensin finnes tre alternativer på henholdsvis 306, 408 og 525 hestekrefter. Og om du lurte, bagasjerommet tar 590 liter. Prisen starter på 785 900 kroner.

Mercedes CLS Shooting Brake lansering Firenze 2012=

SMELLVAKKER: Mercedes CLS Shooting Brake - penere stasjonsvogn finnes ikke. FOTO: Petter Handeland

Et miljøvennlig beist

Lexus GS450 h

Motorpakken i GS 450h er noe for seg selv. Når det kommer til å lage effektive hybrid-drivlinjer, er Toyota/Lexus lengst framme til dags dato. En 3,5-liters V6-eren på 292 hestekrefter og en elmotor på 200 hestekrefter (345 hk totalt) gir overflod av krefter i alle fartsområder. 0-100 km/t går på kun 5,9 sekunder, samtidig som den imponerer enda mer i mellomakselerasjon; 60-100 km/t tar 3,2 sekunder.

Og det med et bensinforbruk på kun 0,59 liter per mil. I tillegg ser den bra ut innvendig og utvendig, har gode kjøreegenskaper og ikke minst god komfort. Prisen starter på rundt 850 000 kroner, men øker fort til en drøy million om du skal ha "full pakke".

Lexus GS 450h test 2012=

KLIMA-MONSTER: Lexus GS 450h - masse muskler, men forbruket er ikke avskrekkende. FOTO: Petter Handeland

Med eller uten tak

Mini Coupe/Roadster

Mye moro for pengene får du også dersom du faller for en Mini Coupé eller Mini Roadster. I våre tester scorer de begge bortimot full pott på de testkriteriene som er viktig for en slik bil. Motor og ytelser gir en fantastisk kjøreopplevelse, og med unntak av vel livlig oppførsel på vinterføre er også veiegenskapene der de skal være.

Manglende praktiske egenskaper og komfort i olabilklassen må du ta med på kjøpet, og at verken pris eller forbruk går ut av alle fornuftige rammer teller positivt.

Mini Roadster er vår favorittroadster, og skal du ha en særegen sportscoupé, så er Mini Coupé Cooper S blant de beste i denne prisklassen.

Mini Roadster 2012 Vestlandet=

HELÅRSMORO: MIni Roadster - minimalt med praktiske egenskaper, men veldig morsom. FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!