Hva er en SUV?

SUV står for Sport Utility Vehicle, et temmelig uoversettelig amerikansk uttrykk med betydning i retning "sporty nyttebil". Enkelt forklart er en SUV en bil med ekstra bakkeklaring og som regel mer eller mindre høybygd utforming av karosseriet. I utgangspunktet var SUV-er i all hovedsak firehjulsdrevne, men i dag fås stadig flere modeller med drift på kun forhjulene. SUV-er kommer i dag i alle størrelser. Crossover er en betegnelse som ofte brukes for biler av SUV-typen som nærmer seg vanlige personbiler i egenskaper og utseende.

SUV-salget stiger, og i bilsammenheng skjer det raskt. Registreringstall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at hver fjerde nye bil så langt i år er en SUV.

Veksten fra i fjor er på 21 prosent, og SUV-klassen er i ferd med å bli den største i Norge. Det selges nå flere SUV-er enn mellomklassebiler (der typiske familiestasjonsvogner hører hjemme), og SUV-ene er i ferd med å ta igjen kompaktbilene (Golf-klassen).

Du finner hele åtte SUV-er blant de 22 mest solgte bilene i Norge.

Egner seg til mye

SUV-veksten skjer på tross av at det er blitt sagt mye negativt om biltypen. At de ikke er miljøvennlige og at det ser ut som om du er ute etter å vise deg fram i en slik bil, er to vanlige motargumenter. Det betyr ikke noe, sier samfunnsgeograf ved Markedshøyskolen, Karl Fredrik Tangen.

- Folk vet dette, men når det kommer til selve bilkjøpet, blåser de i det. SUV-ene stemmer med så mange andre krav til bil i Norge. Du kommer fram på dårlig brøytet vei, og du kommer deg over brøytekanten. Der har du både land og by. De passer på kjøpesentre, og de stemmer med at stadig flere har hytte, sier Tangen, som peker på at den økende utbredelsen i seg selv bidrar til populariteten. Du må ha SUV for bokstavelig talt å være på høyden med andre trafikanters SUV-er.

- Det finnes snart en SUV for alle. Med Porsche- og BMW-SUV viser siviløkonomer at de har råd til kvalitet. Med Volvo-SUV velger nøkterne oljeingeniører det solide og fornuftige, uten å breie seg med millionlønna. Honda CR-V (en av de første folke-SUV-ene, red.anm.) er standard-SUV-en, og dermed forsvinner jåle- og sløsesignalene. Og du har rimelige koreanske modeller for dem som må skryte av et godt kjøp i stedet for å bla opp 300 000 kroner til. Det blir lett å argumentere for at SUV er fornuftig for å beskytte familien, at du liker å sitte høyt og at du får bedre sikt, sier Tangen.

=

VEKST: Det er forventet at veksten blir størst blant de mindre SUV-ene. Dette er VW Taigun, som ble vist frem på bilutstillingen i Sao Paulo nylig. FOTO: VW

=

2008: Peugeot er blant produsentene som har varslet en liten SUV. Bildet viser konseptet Peugeot 2008. FOTO: David Shepherd

Vekst blant de små

Av nyhetsmeldinger fra bilprodusentene kan en lese en tydelig trend når det gjelder nye SUV-modeller.

- Den største veksten får vi innen de små SUV-ene, med biler som bare er litt over fire meter lange. Opel Mokka, som er med i årets kåring, er et eksempel på en slik bil, sier fagredaktør Terje Bjørnsen i Vi Menn Bil Top Gear.

Mer miljøvennlige

Bilindustrien jobber for at motargumentene mot SUV-er skal falle. Ett eksempel hentet fra de sju SUV-ene som er nominert til Årets bil 2013, er Mitsubishi Outlander.

I 2013 kommer den som plug in-hybrid, som den første SUV-en i verden. Den kan lades som en elbil, og med fulle batterier har du en rekkevidde oppgitt til inntil 55 km. Plutselig blir SUV miljøvennlig.

a7=

NOMINERT I ÅRETS BIL: Citroën C4 Aircross. FOTO: Citroen

Søsken - Citroën C4 Aircross og Peugeot 4008

De to søskenbilene er med på å skjerpe kampen om kunder som er på utkikk etter en kompakt SUV. Begge modeller blir bygd i Japan og har veldig mye til felles med kompakt-SUV-en Mitsubishi ASX. Det finnes likevel en del ting som skiller Peugeot 4008 og Citroën C4 Aircross - for eksempel har Peugeot valgt å tilby bilen utelukkende med firehjulsdrift, mens C4 Aircross også fås kjøpt med kun forhjulsdrift. Begge er gode representanter for de folkelige SUV-ene du kan få til greie priser.

Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 2012=

NOMINERT I ÅRETS BIL: Peugeot 4008. FOTO: Petter Handeland

Bedre plass - Honda CR-V

Høstens Honda-nyhet er mer komfortabel og har bedre plass enn forgjengeren. CR-V var en av de første modellene som åpnet norske øyne for SUV-er, og seinere modeller har bygget et godt kvalitetsry. Fra salgsstart gjør relativt kraftige motorer at et billig alternativ mangler, men prisen vil gå betraktelig ned når den etter hvert fås med 1,6-litersdiesel. CR-V har firehjulsdrift og seksgirs manuell girkasse som standard, men kan også fås med automatgir. Den kan etter hvert også leveres med 2WD.

Honda CR-V lansering 2012=

NOMINERT: Honda CR-V. FOTO: Petter Handeland

Mye mer moderne - Hyundai Santa Fe

Den koreanske SUV-en er blitt komfortabel og luksuriøs, i hvert fall hvis du bestiller den i godt utstyrt versjon. Prisene starter på en halv million kroner med toliters diesel og 150 hk, men kunder kan også velge den med en ny 2,2-liter med 197 hk. I begge utgaver er firehjulsdrift standard. Utvendig er Santa Fe større enn for eksempel en Audi Q5, og Hyundais europeiske designkontor har gitt den et topp moderne utseende. Hyundai fortsetter å ta store sprang.

hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium 2012=

NOMINERT: Hyundai Santa Fe. FOTO: Petter Handeland

Bestselger - Mazda CX-5

Skyactive er et ord Mazda-folk gjerne nevner. Ordet skal innebære en ny måte å konstruere og bygge biler på, der lavere vekt er et av stikkordene. For CX-5s del betyr det at Mazda har bygd en SUV som under normal kjøring ligger nær mange lavere personbiler i kjøreegenskaper og komfort.

Mellomstore CX-5 - den er klart større enn for eksempel VW Tiguan - fås med drift på to eller fire hjul, og du kan få den med mye utstyr uten at prisen løper helt løpsk.

Mazda CX-5 2,0 Skyactive 2012=

NOMINERT: Mazda CX-5. FOTO: Petter Handeland

Blant de største - Mitsubishi Outlander

Forgjengeren var en storselger de første årene, blant annet fordi den hadde noe få andre SUV-er hadde da den kom: God plass. Nye Mitsubishi Outlander har i tillegg noe som pleier å være ettertraktet i Norge, nemlig lavere pris. Den billigste utgaven koster under 300 000 kroner, mens toppmodellen med firehjulsdrift, automat, 2,2-liters diesel og sju seter (455 500 kroner) er hele 100 000 kroner billigere enn en tilsvarende utstyrt bil av den gamle modellen. Kommer som plug in-hybrid i 2013.

Mitsubishi Outlander 2,2 D 2012=

NOMINERT: Mitsubishi Outlander. FOTO: Petter Handeland

Mini-SUV- en - Opel Mokka

SUV trenger ikke koste mer enn 239 000 kroner. Det er nemlig fraprisen for Opel Mokka. Dette er en kompakt bil - mindre enn for eksempel Mitsubishi ASX - og det betyr at det er snaut med plass i hekken. Like fullt forteller Opel at de har rundt 1000 forhåndsbestillinger inne (inklusive forhandlerbiler), så Mokka kan bli en sårt tiltrengt salgssuksess for merket. Fås i en rekke utstyrs- og motorversjoner og med drift på to eller fire.

=

NOMINERT: Opel Mokka. FOTO: Opel

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!