CR-V har vært Hondas største salgssuksess i Norge, og solgte 3175 modeller i 2007, noe om gjorde den til Norges nest mest solgte SUV etter Toyota Rav4.

Salgstallene per juli 2012 er imidlertid langt mer beskjedne, med 360 biler. Men i oktober kommer en helt nye Honda CR-V. I første omgang som firehjulstrekker. På nyåret kommer den også med tohjulstrekk. Det vil etter alt å dømme gjøre den langt rimeligere enn dagens versjon.

- Jeg tør ikke spå om priser, men lavere vekt, mindre motor og lavere produksjonskostander vil gjøre den rimeligere med trekk på kun to hjul. Når vi ser hvor mange som faktisk velger tohjulstrekk, så er det klart at vi trenger en slik versjon, sier Tom Skoglund, PR-ansvarlig for Honda Motor Europe Ltd i Norge.

Samme motor - lavere utslipp

Under panseret finnes som før en 2.0-liters i-VTEC bensinmotor eller en 2.2-liters i-DTEC dieselmotor. Dieselkreftene er fortsatt på 150 hk og 350 Nm, men CO2-utslippet er redusert fra 171 g/km til 149 g/km på utgaven med manuell girkasse (ned 12 prosent). På modellen med femtrinns automat er utslippet redusert fra 195 g/km til 174 g/km.

Bensinmotoren er blitt noe sterkere, 155 hk mot 150 hk tidligere. CO2-utslippet er derimot redusert fra 192 g/km til 173 g/km for modellen med sekstrinns manuell girkasse, og fra 195 g/km til 175 g/km for automatgir.

Modellen med 2WD, som kun fåes med bensin, har et CO2-utslipp på 168 g/km.

=

2WD: Honda CR-V med tohjulstrekk er ventet til Norge tidlig neste år. Foto: Mark Bramley

Høy andel 2WD

Ifølge Honda står tohjulstrekkerne for 51 prosent av markedet for kompakt-SUV-er med bensinmotor. Og i motsetning til hva man kanskje skulle tro, så selges svært mange kompakt-SUV-er med trekk på kun to hjul. Nesten 80 prosent av de som kjøper Nissan Qashqai velger tohjulstrekk.

Høy sittestilling og høyere bakkeklaring er muligens viktigere kriterier enn firehjulstrekk, men det handler også om pris. Norges mestselgende SUV, VW Tiguan, er minst 100 000 kroner rimeligere med forhjulsdrift enn den billigste versjonen med firehjulsdrift. Så mange som 43 prosent velger Tiguan med drift kun på forhjulene. Kia Sportage på sin side, har en forhjulsdriftandel på rundt 60 prosent.

Nye SUV-er i kø

Med introduksjonen av Mazda CX-5, Citroën C4 Aircross og Peugeot 4008 er konkurransen i markedet for kompakt-SUV forsterket ytterligere. Ny CR-V og Mitsubishi Outlander, samt splitter nye Opel Mokka i oktober gjør det enda tøffere. I tillegg kommer nye Ford Kuga i november.

=

KRAFTIGERE: Nye CR-V blir litt kraftigere enn dagens versjon. Foto: Mark Bramley

Slik selger CR-Vs viktigste konkurrenter

Modell

Pris

Salgstall juli 2012

VW Tiguan

Pris fra: 294 000- (2WD) 392 200,- (4WD)

2417

Nissan Qashqai

Pris fra 260 000 (2WD) 358 800 (4WD)

1808

Mitsubishi ASX

Pris fra 252 800 (2WD) 319 800 (4WD)

1393

Subaru XV

Pris fra: 299 900 (4WD)

1140

Toyota Rav4

Pris fra: 375 500,- (4WD)

1135

Kia Sportage

Pris fra: 259 600,- (2WD) 349 900,- (4WD)

1113

Hyundai ix35

Pris fra: 293 850,- (2WD) 363 850,- (4WD)

711

Mitsubishi Outlander*

Pris fra: 326 000,-(2WD) 411 500,- (4WD)

645

Mazda CX-5**

Pris fra: 293 000 (2WD) 360 500 (4WD)

610

* Ny Outlander er ventet i oktober

**Mazda CX-5 har kun vært i salg siden mai

Honda CR-V

Modell

Pris

Salgstall juli 2012

Honda CR-V (3.gen)

Pris fra: 429 000,- (diesel)

360

=

BEDRE: Endringene er klart størst innvendig. Interiøret er helt nytt, og ifølge Honda har det en mengde smarte og fleksible løsninger. Foto: John Wycherley

Og nylig kom Citroën C4 Aircross på markedet med en startpris på 259 900 kroner for versjonen med 1,6-liters bensinmotor, 117 hk og forhjulsdrift.

Tør du velge litt annerledes er det ingen som er billigere enn Nissan Juke med forhjulstrekk og 117 hesterkrefters bensinmotor. Prisen starter på 200 000 kroner.

Nylig ble også prisene på Citroëns-SUV-ens søstermodellen, Peugeot 4008 klare. Den kommer til landet kun som firehjulstrekker og koster fra 339 900 kroner for en godt utstyrt versjon.

=

MER PLASS: Plassen blir bedre, til tross for at de ytre målene ikke har økt (tvert i mot - den er ørlite kortere og lavere). Bagasjerommet er på 589 liter. Med nedfelte seterygger blir plassen på hele 1648 liter. Foto: John Wycherley

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!