Folkene i Porsche liker å hevde at nye Cayenne GTS gir "følelser" til den vanvittig populære SUV-serien deres. Og de har rett. Og "følelsen" er i hovedsak: Hvordan i himmelens navn skal jeg klare å svinge så raskt med en to tonns firehjulstrekker?

Cayenne er en Porsche som folk alltid vil ha delte meninger om, men når du kjører den, har den alltid hatt det viktige DNA-et fra Stuttgart. Den legger seg rundt deg på en måte som BMW X5 og Audi Q5 ganske enkelt ikke kan. Og GTS-versjonen går enda et hakk videre.

Litt tregere en Turbo-versjonen

Den selvpustende 4,8-liters V8-eren fra Cayenne S har blitt presset til å yte 20 hester mer, opp til 420, med høyeste dreiemoment på 515 Nm ved 3500 omdreininger. Den er også 160 kg lettere enn forgjengeren, noe som innebærer 0 til 100 på 5,7 sekunder og toppfart på 260 km/t. Det er ett sekund mer enn toppversjonen Cayenne Turbo, men velger du en GTS - noe 17 prosent av kjøperne har gjort - sparer du omkring 350 000 kroner.

Fjæringen er senket og chassisoppsettet nytt. Senkingen er på 24 mm på standard-stålfjærene, og 20 mm om du velger luftfjæring.

Og naturligvis er det den velkjente haugen med tilleggsutstyr. Aktiv understellsstyring (PASM) kommer som standard. Men vil du ha den fulle "følelsen" som er nevnt ovenfor, skal du ha Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), som reduserer krengingen enda mer, samt Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) for bedre kjøreegenskaper.

=

SPORTSBIL: En koloss av en bil med kjøreegenskapene til en sportsbil. Rett og slett ganske imponerende. FOTO: Stefan Warter

Fantastisk ingeniørkunst

Og resultatet? En SUV med de beste kjøreegenskapene vi hittil har opplevd. Med Sport-knappen inne er styringsresponsen og fraværet av krenging utrolig: Bare pek og kjør. Bare når du bremser fra høy fart blir du klar over all massen som omgir deg.

Selv i sportsmodus (du kan også velge komfort og normal) takler bilen dårlig veibane svært så godt på 21-tommers hjul (standard er 20 tommer). Dette var absolutt ikke tilfelle med den forrige Cayenne GTS.

På offentlig vei er den så bra at du faktisk setter pris på Porsches Sound Symposer-teknologi, siden dette er den viktigste påminnelsen om hvor fort det faktisk går: Motorlyd blir sendt inn i kupeen via A-bjelkene, slik som på nye 911.

Det er naturligvis enkelte som mener at det å leke racerkjører med en liksom-offroader av en Porsche som har PDCC og PASM og PTV installert, gjør deg til litt av en DUST.

Men legger du den virkelige verden litt bak deg, er dette en fantastisk jobb innen ingeniørkunst. Mens vi venter på å få kjørt de nye SUV-ene fra Bentley og Lamborghini, har Cayenne GTS satt en ny milepæl.

=

UTMERKET: Førermiljøet er førsteklasses. FOTO: Stefan Warter

Spesifikasjoner:

Motor: 4803 ccm, V8,

Drift: Firehjulstrekk

HK: 420

Dreiemoment: 515 Nm

Forbruk: 1,1 l/mil,

CO2-utslipp: 251 g/km

0-100 km/t: 5,7 sek

Toppfart: 260 km/t

Vekt: 2085 kg

PRIS: Fra 1 591 000 kroner

=

KJEMPEGADGET: Aktiv understellsstyring (PASM) er standard. FOTO: Stefan Warter

DOMMEN: Som med Panamera er GTS-versjonen av Cayenne det riktige valget. Den matcher ikke Turboen på ren fart, men gir mer for pengene.

RIVALEN: BMW X5 M: Jo da, den er ett sekund raskere til 100. Men vri én gang på det livløse rattet, så vil du ønske deg en Cayenne.

BMW X5 M BMW X5 M=

RIVALEN: BMW X5 M. Foto: BMW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!