De siste årene har SUV-er generelt, og kompakt-SUV-er spesielt, blitt enormt populære her til lands. Ifølge OFV var 24,7 prosent av de solgte bilene i første halvår SUV-er. Til sammenligning var tallet for samme periode i 2002 7,8.

En ringerunde til importørene av de mest solgte SUV-modellene viser imidlertid at det ofte er snakk om biler med forhjulsdrift.

Eller med andre ord: Kompaktbiler med ekstra bakkeklaring.

Den klart mest solgte SUV-en hittil i år er Volkswagen Tiguan. Der viser tallene at drøye 43 prosent velger modellen med drift på forhjulene. For andre modeller er tallet mye høyere. Kia Sportage har en forhjulsdriftandel på rundt 60 prosent, og det er ikke mer enn rundt 25 prosent av Qashqai-kundene som velger firehjulsdrift.

100 000 kroner billigere med 2WD

En av forklaringene kan være prisen. I mange tilfeller er ikke de minste og billigste motorene tilgjengelig i kombinasjon med firehjulsdrift. I tillegg koster jo firehjulsdriftsystemene mange tusenlapper i seg selv.

For eksempel koster billigste versjon av nevnte Volkswagen Tiguan 294.000 kroner. Da sitter det en 2-liters dieselmotor på 110 hester under panseret.

Hvis du skal ha firehjulsdrift blir du nødt til å velge den sterkere 140-hesteren, og den koster 386.400 kroner. Med andre ord er det snakk om en prisforskjell på over 90.000 kroner.

Også på Nissan Qashqai er prisforskjellen stor. Her er billigste modell utstyrt med en 1,6-liters bensinmotor på 117 hester og koster i overkant av 250.000 kroner.

En dieseldreven variant med 110 hester og forhjulsdrift koster cirka 13.000 kroner ekstra. Billigste firehjulsdrevne variant koster 351.100 kroner - altså rundt 100.000 kroner mer.

Og dette er i tillegg en motor som ble lansert i år. Tidligere var det enda dyrere å velge en Qashqai med firehjulsdrift.

VW Tiguan Blue Motion=

2WD: Drøye 43 prosent av storselgeren VW Tiguan selges med kun forhjulstrekk. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Høyere 4WD-andel hos premiummerkene

Vi tok en telefon til trendanalytiker Anders G. Hovde i TNS Gallup. Han er klar på hvorfor folk velger slike biler nå om dagen. Ifølge ham dreier det seg om en kombinasjon av pris og et image som er tiltalende for mange.

- Du har jo de praktiske egenskapene som at man sitter høyt med god oversikt og bedre bakkeklaring også. I tillegg vil mange fremstå som sporty friluftsmennesker, og det er umulig å se på en liten SUV om den har firehjulsdrift eller ikke, sier Hovde.

De eksklusive merkene har imidlertid ikke blitt berørt av den samme trenden i like stor grad. For eksempel sier Volvo at omtrent 95 prosent av XC60-kundene velger firehjulsdrift når de kjøper bil. Også hos Audi og BMW er firehjulsdriftandelen mye høyere enn hos merkene med billigere modeller.

- Det er nok mange av våre kunder som har bruk for firehjulsdrift, og ikke bare vil ha en høy bil, sier informasjonsansvarlig hos Audi, Marius Tegneby.

De har kompakt-SUV-ene Q3 og Q5 i sortimentet. Den minste modellen har en forhjulsdreven andel på mellom 15 og 20 prosent, mens det for Q5 kun er snakk om noen ytterst få biler som er solgt med forhjulsdrift.

- I tillegg til at mange vil ha firehjulsdrift for egenskapenes skyld, er en firehjulsdreven SUV mye mer ettertraktet på bruktmarkedet, sier Tegneby.

Audi Q5 hybrid quattro=

KUN 4X4: Hos Audi er ikke trenden like sterk. Det er i praksis ingen som kjøper den mellomstore SUV-en Q5 med forhjulsdrift. © FOTO: Terje Bjørnsen

- Det blir som falske øyevipper

Trendanalytikeren Hovde sier han er overrasket over at noen i det hele tatt velger en status-SUV med tohjulsdrift.

- Det blir litt som falske øyevipper - det ser greit ut på avstand, men når du kommer nærmere er det ikke pent, sier han.

Han poengterer også at kjøpere av merker med høyere status gjerne vil ha noe ekstra og at de er opptatt av at ting er genuint.

- En Audi-SUV uten Quattro eller en X1 med bakhjulsdrift er ikke genuint nok, avslutter han.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!