Kort sagt:

+ Litt tøffere Passat både i stil og egenskaper


- Ytelser

Halvhøye stasjonsvogner med firehjulsdrift, som Volvo XC70 og Audi A4 Allroad og A6 Allroad, er populære biler. Det har Volkswagen merket seg, for Passat Alltrack er bygd etter samme oppskrift.

Mest av alt handler det om økt bakkeklaring og SUV-aktig pynt som skjermkanter i kontrastfarge, nye støtfangere og skliplater i metall under front og hekk.

Legg til relativt store motorer og godt med basisutstyr, og VW Passat Alltrack er det som på papiret kan se ut som en skikkelig godbit for norske sjåfører.

Vi har testet den billigste utgaven av Passat Alltrack. Her er det tolitersdiesel med 140 hk og manuelt gir som gjelder, til en pris som starter på 450.700 kroner. Plusser du på 46.000 kroner, får du 170-hestersversjonen av samme motor samt DSG-automatgir.

Spesielt interesserte med mye penger kan dessuten velge toliters bensinturbo med 210 hk. Den koster 587.100 kroner.

Kjøreegenskaper: 5

VW Passat er en veldig ryddig bil når det gjelder kjøreegenskaper. Det gjelder også for Alltrack-utgaven, selv om den ligger litt høyere på veien.

Det er forbausende lite som skiller mellom kjøreopplevelsen i en vanlig Passat og en Alltrack. Ved normal kjøring på vanlig vei må du trolig bytte direkte dem imellom for å kjenne særlig forskjell.

For Alltrack er det et godt skussmål, for Passat er blant de mest velkjørende bilene i sin klasse. Alltrack er stødig og stabil, og har godt veigrep når den presses. Styrefølelsen er middels direkte, og middelveien er ofte en god vei for det som tross tøffere framtoning først og fremst er en familiestasjonsvogn.

VW Passat Alltrack

PYNT MED INNHOLD: I likhet med andre hevede stasjonsvogner med firehjulsdrift, som Volvo XC70 og Audis Allroad-versjoner, har VW Passat Alltrack skjermlister i kontrastfarge og skliplater i metall under front og hekk. FOTO: Terje Bjørnsen

Sammenligner vi med en SUV i noenlunde samme prisklasse, er det ingen tvil i vår sjel om hvilken som kjører best.

Her er nemlig både komforten og kjøreegenskapene til en stasjonsvogn ivaretatt. SUV-er vil med sitt høyere tyngdepunkt slite i minst én av disiplinene, og gjerne i begge.

Passat Alltrack er hevet med 3 cm. På slitt vei med telehiv - ikke sjelden vare i Norge - føles det lille ekstra helt riktig. Du har bitte litt mer å gå på om du treffer for rett på humper og dumper. Først når du tar riktig hardt i, kan du ane at Alltrack blir litt mer diffus i svingene enn en vanlig Passat.

4Motion-systemet (Haldex 4) gir alltid kraft til alle fire hjul, men ved vanlig kjøring går nesten all kraft til forhjulene. Når systemet registrerer hjulspinn, dirigeres mer krefter bakover, og ifølge VW kan nesten all kraft gå til bakhjulene ved behov.

Vi har ikke fått testet firehjulsdriftssystemet på ordentlig glatt underlag, men når bilen settes på prøve, bidrar det til at Passat Alltrack oppfører seg ryddig og stabilt.

Alltrack har i tillegg hentet litt terrengtilpasning fra SUV-en Tiguan. En unnabakkeassistent holder farta automatisk nede i bratte bakker, og gassresponsen kan reduseres for å hjelpe til å holde farta jevn på krevende underlag.

VW Passat Alltrack

TØFFER SEG: VW Passat Alltrack er stødig og stabil, også når den settes litt på prøve. Noe høyere tyngdepunkt gir ingen nevneverdige ulemper. FOTO: Terje Bjørnsen

TEKNISKE DATA VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk

  • MOTOR, CM3: 1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/4200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1750-2500
  • EGENVEKT, KG: 1706
  • TILHENGERVEKT, KG: 2000/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 477/182/155
  • BAGASJEROM, LITER: 588-1716
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/50 R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,57
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 150
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,3
  • TOPPFART, KM/T: 198
  • PRIS FRA, KR: 450 700
  • PRIS TESTBIL, KR: 527 050

Motor: 5

Motoren i testbilen har 140 hk og 320 Nm. Pene tall, men enda bedre er motorens karakter. Kanskje er dette den mest lettkjørte manuelt girede dieselmotoren på markedet.

Årsaken er at et pubertalt trekk ved tidligere generasjoners VW-dieseler er ryddet bort. De hadde ketsjup-effekt så det holdt i sine sterkere utgaver:

Først skjedde ingenting når du trykket på gassen. Så kom alt på en gang. Deretter ble det brått rolig igjen.

Testbilens motor er derimot rund og mild. Den går rent på forbløffende lavt turtall - her er sjettegiret brukbart i lovlig norsk fart, og ikke mest til pynt, slik vi har sett i noen andre biler. Dette bidrar kraftig til den nevnte lettkjørtheten.

Dessuten går motoren i dieselsammenheng i et pent toneleie, og det gjelder både på lavt og høyt turtall.

I kultivert følelse er vi nær full pott. Egentlig er det bare VW selv som ødelegger for toppkarakter. Passat Alltrack kan nemlig også fås med DSG-automat, og det er best (vi har tidligere prøvekjørt den).

Ytelser: 3

Til å ha en toliter med 140 hk og 320 Nm, skuffer VW Passat Alltrack i akselerasjonsmålingene våre.

Bestenoteringen for 60-100 km/t er 6,7 sekunder, mens den trenger 9,8 sekunder fra 80 til 120 km/t.

Det er ikke så veldig mye raskere enn tider vi har målt med 1,6-litersmotor i like store stasjonsvogner. For eksempel er tilsvarende tall for Peugeot 508 SW 1,6 HDi henholdsvis 7,0 og 10,4 sekunder. Den har kun 112 hk og 254 Nm.

Så kan en kanskje unnskylde Passat Alltrack litt med at firehjulsdrift trekker litt kraft. Men selve poenget med Haldex 4-systemet er nettopp at det skal være så effektivt som overhodet mulig.

En viktigere forklaring er trolig at bilen var helt fersk da den ble testet. Også moderne motorer kan "løsne" etter innkjøring.

VW Passat Alltrack

RYDDIG: Innvendig er VW Passat Alltrack lik en vanlig Passat. Det er godt, for få biler kan skilte med like gjennomført funksjonalitet og ergonomi. FOTO: Terje Bjørnsen

TESTDATA VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk

  • 0-100 KM/T, SEK.: 12,2
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,7
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,1
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 11,3
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 13,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 9,8
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 11,9
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 15,7
  • STØY TOMGANG, dBA: 55,7
  • STØY 50 KM/T, dBA: 62,1
  • STØY 80 KM/T, dBA: 66,5
  • STØY 100 KM/T, dBA: 68,9
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,57

Eksteriør: 5

Som nevnt er VW Passat Alltrack pyntet på SUV-aktig vis, der plastkanter på skjermene, nye støtfangere og skliplater i metall foran og bak er endringene som vises best. I tillegg har Alltrack bitte litt større hjul.

Volkswagen kunne ha latt seg friste til å blåse på med mer staffasje. I våre øyne er de bra at de ikke har gjort det.

Her er det akkurat nok ekstra røffhet til at andre vil tenke: Der kjører en sportslig gjeng på enda en helgetur til Kvitfjell.

Det er en image mange nordmenn liker. (Selv om de egentlig er på vei til Rema for å handle.)

Interiør: 5

Innvendig er VW Passat Alltrack akkurat likedan som en vanlig Passat stasjonsvogn.

Det betyr dashbordformer like pertentlige som en eldre Høyre-mann fra Oslo vest. Her er det tysk Ordnung som gjelder, og det er ganske så suverent. Funksjon og ergonomi er nær perfekt.

Materialbruk og finish ligger på mange måter midt mellom hopen av folkebilmerker og de rene statusmerkene. Volkswagen er spesialister på å gi den følelsen til sjåfør og passasjerer.

I standardutstyr ligger Passat Alltrack omtrent på nivå med en vanlig Passat Highline - med andre ord er den pent utstyrt.

Plassforholdene er gode, selv om Passat er litt trangere både i baksetet og i bagasjerommet enn biler som Ford Mondeo og Skoda Superb.

Om vi igjen sammenligner med en typisk SUV - gjerne Volkswagens egen Tiguan - så har Passat betydelig bedre plass i bagasjerommet.

VW Passat Alltrack

STIL: Ekstrautstyrslistene gir deg gode muligheter til å pynte på Alltracken din. Skinnsetene skjenker statusbilfølelser, og du kan også få for eksempel et enormt soltak. FOTO: Terje Bjørnsen

Komfort: 5

Tross ekstra bakkeklaring er også fjæringskomforten I Passat Alltrack bemerkelsesverdig lik en vanlig Passat. Det betyr at Passat Alltrack er fast og kontant over ujevnheter i lav fart, men at den bare blir bedre og bedre når farta øker.

Over vårveienes telehiv jobber understellet svært godt for å holde ro i bilen.

Seter, ergonomi og motorens lettkjørthet bidrar også til god totalkomfort.

Støymålingene våre viser at Passat Alltrack ikke er blant de stilleste bilene i klassen. Støyen ligger likevel i et toneleie som gjør at støyen ikke slett ikke oppfattes som påtrengende.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP kollisjonstestet en vanlig Passat (altså ikke Alltrack) i 2010, og den fikk fem av fem stjerner som hovedkarakter. Det er for øvrig normalen, og ikke unntaket, for nye biler i dag.

VW Passat får gode resultater i forhold til klassestandarden, men med merknader når det gjelder rattsøylen og beskyttelse av overkroppen ved sidekollisjon med stolpe.

Nivået på sikkerhetsutstyret er bra, og bilen kan blant annet leveres med moderne aktivt sikkerhetsutstyr som filvarsling og adaptiv cruisekontroll med front assist og nødbremsefunksjon ved bykjøring.

=

HYTTEVEI: Alltrack har beskyttelsesplater/skiplater på undersiden, både foran og bak. FOTO: Martin Jansen

Pris/utstyr: 4

Med en pris som starter på 450.700 kroner er VW Passat Alltrack ikke akkurat billig. På den annen side snakker vi om en rommelig og praktisk bil med firehjulsdrift og relativt stor motor - en bil som på noen områder ikke ligger langt etter følelsen du kan få i typiske statusbiler.

Og sammenligner vi med andre halvhøye stasjonsvogner med firehjulsdrift, er Passat Alltrack ikke overdrevent dyr. Subaru Outback og Audi A4 Allroad er begge dyrere, men fås i versjoner under halvmillionen.

VW Passat Alltrack er såpass godt utstyrt at det ikke er absolutt nødvendig å blakke seg på ekstrautstyr. Har du litt til overs, er imidlertid utstyrslistene fulle av snadder til gjennomsnittlige priser.

Firehjulsdrevne biler holder seg normalt godt i verdi. Passat Alltrack ligger for øvrig i et såpass høyt prisleie der det kan være godt for bruktverdien om den har automatgir. Da må du imidlertid opp til 170-hesteren, og nyprisen øker til temmelig nøyaktig halvmillionen før du plusser på ekstrautstyr.

VW Passat Alltrack

NYTT NAVN: Volkswagen har tidligere brukt Cross-betegnelsen for hevede og lett SUV-pyntede modeller. Det holdt ikke da Passat skulle ""crosses"" opp, for den heter Alltrack. Den norske importøren forventer storsalg. FOTO: Terje Bjørnsen

Miljø: 5

VW Passat Alltrack er oppgitt til å bruke 0,57 l/mil i EU-miksen, og det er noen dråper mer enn en "lav" Passat 4Motion med samme motor. Årsaken er først og fremst litt mer luftmotstand.

Et normtall på 0,57 l/mil er dessuten rundt en desiliter per mil mer enn normalen for familiestasjonsvogner med dieselmotor.

I vår faste testløype på 20 mil får imidlertid VW Passat Allroad et godt resultat. Her får vi nøyaktig samme forbruk som normforbruket. Det er et tall som ligger midt på snittet for familiestasjonsvognene.

Det ser altså ikke ut til at firehjulsdriftssystemet øker forbruket i nevneverdig grad i norske hastigheter.

=

HILL DESCENT: En unnabakkeassistent holder farta automatisk nede i bratte bakker. FOTO: Martin Jansen

Konklusjon: 5

Delkarakterene, som knapt nok avviker fra stødige femmere, viser at vi synes VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk er en helstøpt bil.

Det vi liker best, er det som skiller den fra en helt vanlig Passat: Firehjulsdrift er et pluss i et land der snøen mange steder ligger i måneder i strekk hvert år, og de 3 centimeterne ekstra bakkeklaring kan av og til være greie å ha. Alltrack-stylingen sender de rette signalene, men uten at bilen blir brautende.

Ytelsene i akselerasjonsmålingene er eneste skuffelse ved denne utgaven av VW Passat Alltrack.

Les også:

Stjernetreff da Morten Harket gransket super-elbilen

Baksetet er ett av de bredeste vi har sett

Her er de beste bruktbilene

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 450700

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!