Helskinnet gjennom julegildet

- Tenk over valgene dine og ikke sluk maten.

- Som drikke er vann det beste. Men kaffe, te, farris gir jo heller ikke energi hvis det ikke er søtet med sukker. Ellers er sukkerfri brus et godt valg.

- Av alkohol er øl verstingen. Rundt 150-200 kalorier per glass. Må man, så gå for en liten variant eller hvis man ikke er avhengig av alkoholinnholdet er lettøl, munkholm/clausthaler gode alternativer.

- Et glass vin inneholder rundt 70 kalorier og er det beste alternativet sånn sett. Aller sunnest er rødvin. Høyere innhold av antioksidanter og man drikker erfaringsmessig mindre og saktere av et rødvinsglass enn av hvitvin.

- I tillegg bør man legge inn en treningsøkt hver dag! Husk at å gå en lang tur også er trening. Ha som mål å være aktiv en time per dag - det har man tid til i julen.

Julebordene er godt i gang landet rundt, det betyr at julefesten forlenges for mange.

Igjen vil det si at vi spiser mer feit og sukkerholdig mat, samt drikker mye kaloririk drikke i november og desember.

Det er en grunn til at januar er årets "slankemåned".

Men selv om du koser deg med julegildet, behøver du ikke gå nevneverdig opp i vekt.

Det handler om å ta kloke valg.

Lurt med fingermat

Linn Charlotte Hansen, ernæringsfysiolog ved Sprudlende Sunn, forteller at man har en enkel fordel siden fingermat og koldtbord for tiden er i vinden på julefester:

- Har du derfor mulighet til å velge selv hva du legger på tallerkenen, kan det være en idé å styre unna de raske karbohydratene som brød, pastaretter og ris, og heller la tallerkenen bugne av grønnsaksrettene, det herlige kjøttet og en slant med saus. Det er også ikke noe poeng å spise seg stappmett som igjen vil føre til en tung kropp, og at man blir trett, sier Hansen til Kvinneguiden.

- Når det gjelder drikke er vin en sikker vinner. Velg gjerne tørre rød- og hvitviner istedetfor kaloribombene, og ikke minst sukkerbombene som øl og drinker er. Et godt tips er også å slippe seg løs og svinge seg på dansegulvet. Kroppen din vil juble av litt bevegelse, ikke for tung mat og lett drikke, sier hun videre.

Line Marion Nielsen Kjøniksen, personlig trener ved Gympartner, forteller at det er litt avhengig av hvordan kveldens meny er lagt opp på julefesten.

- Noen steder er det en låst meny som alle må forholde seg til, andre steder koldtbord eller mange retter å velge mellom. Å spise full julemiddag flere ganger før selve julefeiringen er unødvendig. Ønsker du å passe på kiloene kan jo juletorsk være et godt alternativ, eventuelt skjær bort fettet på kjøttet og kutt ned på saus og poteter. Desserter og kakebord kan man også kutte ned på. Det er ikke nødvendig å kutte det helt ut, men forsyn deg i små porsjoner eller la det ligge igjen på tallerkenen om du får det ferdig servert. Det er faktisk lov å ikke spise alt, sier Nielsen Kjøniksen til Kvinneguiden.

Sunnest alkohol

VIN SUNNEST: Skal du drikke alkohol, er vin det sunneste alternativet. © Foto: CRESTOCK.

Tren og spis med god samvittighet

Det er klart at du kan kose deg med god mat uten at du legger på deg fire-fem ekstra kilo de neste månedene, mener ekspertene.

Nielsen Kjøniksen synes det er enkelt:

- Som jeg alltid sier: Er du flink til å trene, kan du også unne deg noe godt iblant! Her handler det om en balanse. Skal du i mange festligheter i ukene før jul handler det om å prioritere, sier Nielsen Kjøniksen til Kvinneguiden.

- Det er viktig at man skal kose seg når det er arrangerte festligheter som julebord. Det er virkelig tid for å slå på stortrommen og nyte kvelden. Men velger man de tørre vinene og prioriterer kvalitet på tallerken fremfor maten som får blodsukkeret til å skytes til himmels, er man godt på vei, mener Hansen.

Du kan også spise deg til strammere kropp.

Alkoholen bremser forbrenningen

Om du passer på å spise sunt og være jevnlig i bevegelse, kan alkoholinntaket likevel fungere som en forbrenningsbrems.

- I mine øyne er det alkoholen som kanskje ødelegger mest i og med at du også bremser fettforbrenningen din så lenge du har alkohol i blodet. Det er ingen god kombinasjon med mye deilig og gjerne fettrik mat. Klarer du å holde deg til et glass vin eller en øl til maten er mye gjort. Da slipper du også at hele dagen derpå blir "ødelagt", sier Nielsen Kjøniksen.

Treneren mener at mineralvann som Farris er et godt alternativ til all sukkerholdig brus.

- Når det gjelder alkohol bør man heller tenke mengde. Klart jo høyere alkoholen er jo flere kalorier også - men ofte drikker man mindre av for eksempel Baileys enn øl eller vin. Skal du drikke alkohol, så velg deg ut en eller to enheter og hold deg til det. Det er når man allerede har drukket flere glass vin til maten og går over på fri bar at problemet begynner, mener hun.

Sunnere sjokolade

DET FINNES ALTERNATIVER: Kosemat behøver absolutt ikke være feit mat eller sukkerbomber, men skal du kose deg med sjokolade, velg varianten med 70 prosent kakao i. © Foto: CRESTOCK.

Sunn kosemat

- Kosemat behøver absolutt ikke være feit mat eller sukkerbomber. Skal man arrangere festlige sammenkomster med vennegjengen hjemme, er tapas en sikker vinner, sier Hansen og tipser:

Velg nydelige oster, en lett salat proppet med herlige grønnsaker som er godt for kroppen som for eksempel avokado, roccula, mango, nøtter, paprika og så videre.

Dette kan du toppe med en god olivenolje, gode pølser med høy kjøttprosent, som chorizo, og såklart en god aioli.

- Mange vil heller sette pris på denne typen mat enn tung julemat som man fort blir lei. Dessuten kan gjestene velge hva de vil putte på tallerkenen selv, og også spise den mengden de ønsker, sier hun.

Nielsen Kjøniksen mener at sunn julesnacks blant annet er nøtter og klementiner eller appelsiner.

- Det er ikke jul uten! Torsk er også en tradisjonsrik julemat, men alt avhenger også av tilberedning og tilbehør. Kalkun er også noe av det bedre du kan spise av julemat. Kalkun med rotgrønnsaker smaker himmelsk, sier hun.

Kalkun

LITE FETT: Er du lei den feite julematen, er kalkun et svært godt og sunt alternativ. Ha masse gode grønnsaker som tilbehør, og du får et supersunt middagsmåltid. © Foto: CRESTOCK.

Når det gjelder kosemat av det søte slaget er det massevis av deilig snop og bakst man kan lage selv fra bunnen av som ikke får blodsukkeret til å stige så mye.

- Lag for eksempel en god kake hvor hvetemelet er byttet ut med litt spelt og litt malte mandler, og sukkeret er byttet ut med en naturlig søtningsalternativ som kokossukker. Hjemmelaget sjokolade søtet med naturlig søtning er alltid en sikker vinner å legge i godteriskålen. Det er både næringsrikt og supergodt for kropen, foreslår Hansen.

Kjøreregler

Har du lyst å komme deg gjennom julen uten for mange ekstra kilo på kroppen, mener Nielsen Kjøniksen at det å tenke konsekvenser er en god kjøreregel:

- Det er lov å kose seg litt, men da må du også ta konsekvensen av et høyere kaloriinntak og eventuelt også en lavere fettforbrenning enn vanlig på grunn av økt alkoholinntak, sier treneren og tipser:

  • Tren, drikk vann, kutte ned på alkoholen og nyt maten i mindre porsjoner.
  • Du kan spise deg mett, du trenger ikke å bli stappmett!
  • Men husk å kose deg også - og kose seg kan man gjøre uten å fråtse i hverken mat, kaker, brus eller alkohol - det er det mange glemmer.

Les også:

Du blir feit av dette om du ikke passer på

Stilte i fitness-NM fem måneder etter andre fødsel

- Du ser ut som et beinrangel!

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!