For mange har sommeren allerede startet og flere synes samtidig det er utfordrende å skulle vise kroppen frem i bikini etter en lang og kald vinter. Dvaske armer, klumpete appelsinlår, hovne ankler og oppblåst mage gjør sitt til at vi helst skulle hatt litt bedre tid på å bygge opp kroppen.

Derfor blir du tykkere

Men veien mot en strammere og fastere kropp er ikke så lang som du kanskje skulle tro. Du kan nemlig se betraktelig bedre ut i bikini hvis du velger maten som verken gjør deg oppblåst, hoven eller regelrett tjukk.

Linn Therese Rølsåsen ved Dinernæringsfysiolog.no forteller at det ikke er én enkel matvare du bør spise mer av for å få en stram kropp. Det gjelder først og fremst å se det helhetlige bildet mellom kosthold og fysisk aktivitet.

- Drømmekroppen kommer dessverre ikke gratis. Formelen for å holde vekta er ganske enkel i teorien, men viser seg å være vanskeligere i praksis; likevekt mellom energien man spiser og energien man bruker er oppskriften på å holde vekta i sjakk. Overflødig energi vi ikke bruker blir lagret som fett på kroppen, og kroppen oppleves slapp, sier Rølsåsen til Kvinneguiden.

Dersom du ønsker en strammere kropp må du se på helheten i kostholdet ditt;

- Unngå fete matvarer, særlig det mettede fettet som er helseskadelig på flere måter enn kun overvekt, sier hun.

Ernæringsfysiolog hos Vita Hjertego, Gro Lene Strand, er enig og forklarer at kombinasjonen av riktig kosthold og trening er det som må til for å stramme opp kroppen.

- I tillegg vet vi jo at et høyt inntak av raske karbohydrater, som hvetemel, ris, sukker, godteri, junkfood og mye saltholdig mat gir oppblåsthet og også fedme. Hermetikk, ferdige marinader og halvfabrikata som posesuppe inneholder ofte store mengder salt og er lite gunstige, sier Strand.

Spis deg strammere

- En stram kropp er gjerne med en muskuløs kropp, sier ernæringsfysiolog Linn Therese Rølsåsen.

Her er hennes tips:

  • Sørg for å spise nok proteiner, da proteiner er musklenes byggesteiner. Musklene sørger også for å holde forbrenningen i gang gjennom hele dagen. Proteiner metter også godt, og vil bidra til at sulten ikke melder sin ankomst for fort igjen.
  • Gode proteinkilder er fisk, egg, magert kjøtt og magre meieriprodukter. Bønner og linser er gode vegetariske proteinkilder.
  • Proteinbehovet til en voksen kvinne er 0,8 gram per kilo kroppsvekt. For å gjøre regnestykket enkelt kan du si 1 gram per kilo kroppsvekt. Veier du 65 kilo er altså det daglige proteinbehovet ditt 65 gram.
  • Muskler må også holdes i gang, så sørg for jevnlig fysisk aktivitet - gjerne styrketrening.
  • Spis karbohydrater i form av grove kornprodukter, frukt og grønnsaker. Matvarer som kaker, snacks, brus og godterier bør høre sjeldenheten til.
  • Kollagen er viktig for hudens fasthet. Vitamin C må være tilstede for at kollagenproduksjonen vår skal fungere. Dette er derfor en av mange gode grunner til å spise vitamin C-rike matvarer som paprika, kiwi, appelsin og brokkoli.

Oppblåst og hoven?

Selvtillitten i bikini kan øke en god del dersom du slipper å være oppblåst i magen og hoven i bena. Da er det lurt å droppe typisk mat som danner gass i tykktarmen.

- Slike matvarer er bønner, erter, forskjellige typer kål, løk og druer. Jeg ser ingen grunn til å kutte ut disse matvarene for godt, men tenk over aktivitetene dine. Skal du inn i en åletrang kjole senere på kvelden, er kanskje ikke gassdannene matvarer å anbefale akkurat denne dagen, sier Rølsåsen.

Vanndrivende matvarer kan hjelpe kroppen å kvitte seg med overflødig væske.

- Et kosthold bestående av rent kjøtt og fisk, grønnsaker og frukt med høyt innhold av væske er gunstig. Eksempler på dette er tomater, stangselleri og vannmelon. I tillegg kan vanndrivende urter som persille, pepperrot og ingefær ha gunstig effekt. Det viktig å drikke rikelige mengder med rent vann hver dag slik at væskebalansen opprettholdes, og ødemer unngås, sier Gro Lene Strand.

Linn Therese Rølsåsen forteller også at vannansamlinger i kroppen ses gjerne først og fremst som ødemdannelse i beina, men hun tror ikke det er her problemet ligger for de fleste som føler seg slappe eller oppsvulmede i kroppen.

- Noen matvarer kan virke vanndrivende, som for eksempel agurk eller kaffe, men virkningen er forholdsvis liten og jeg vil ikke anbefale overdreven bruk av disse. Når vann drives ut av kroppen følger også viktige stoffer vi trenger med ut, sier Rølsåsen og understreker:

- Jeg vil heller anbefale å styre unna matvarer som binder vann i kroppen, nemlig matvarer med mye salt. Åpenbare kilder er for eksempel potetgull, snacks, røket og speket mat. Men tenk over at det også skjuler seg en del salt i ferdigretter og kjøpebrød.

Ned i vekt uten å bli slapp

Det er mange som trener og gjerne går ned i vekt, men likevel føler seg slapp i kroppen. Dette kan man derimot endre med riktig kosthold, mener Rølsåsen.

- Helt klart. Trening og kosthold går sammen som hånd i hanske. Hvis du trener men ikke spiser riktig, vil resultatene la vente på seg, sier hun.

Det vil også være forskjell på å være slapp i kroppen grunnet overflødig fett, og det å føle seg slapp grunnet manglende energi.

- Noen går ned i vekt fordi de trener og spiser for lite. Da vil man mangle energi og føle seg slapp. Det er viktig å spise riktig, og nok, sier ernæringsfysiologen.

For å få kroppen hakket fastere, anbefaler hun å tenke grovt, grønt, magert og variert.

- Spis fisk til middag tre ganger i uka, og ha alltid minst en tredjedel grønnsaker på middagstallerken. Unngå hel- og halvfabrikata og lag mest mulig mat fra bunnen. Og ikke glem fysisk aktivitet.

Strand anbefaler også måltider bestående av protein, som fisk og rene kjøttprodukter.

- Styr unna bearbeidet som pølser og kjøttdeig. Hold deg til riktig fett fra fet fisk, avocado og nøtter, samt langsomme karbohydrater i form av fargerike grønnsaker og hele korn som havre, sier Strand.

- Ekstremdietter funker for en kveld

I Hollywood florerer det av såkalte "rød løper-dietter", ulike metoder for å gå raskt ned i vekt før en stor event. Men ernæringsfysiologene har liten tro på dette i lengden;

- Slike "superdietter" er gjerne ekstreme og er ikke noe jeg kan anbefale over tid. Fordi den er ekstrem fungerer den sikkert til sitt formål, slik at designerkjolen passer denne ene kvelden. Men det som skjer er at vekten man mister er vann og muskler, og ikke fett. På sikt kan ikke dette anbefales, sier Rølsåsen og får støtte fra Strand;

- Jeg har liten tro på superdietter, skippertak ødelegger ofte en naturlig balanse og kan skade over tid.

Men dette stopper ikke kjendisene fra å lynslanke seg.

Her er noen eksempler på det:

Gwyneth Paltrow:

Når Gwyneth Paltrow ønsker å bli fastere i fisken, kjører hun en syv-dagers eliminasjonsdiett som består av flytende måltider og snacks, for eksempel lunkent sitron vann, kokosmelk og av og til en håndfull bær og mandler. Hun har tidligere uttalt til flere kjendismagasiner at hun liker å faste på detox-kurer et par ganger i løpet av året.

Jennfier Lopez:

J.Lo har uttalt at hennes eneste diett er å spise alt hun vil ha - i moderate mengder. Men, hun innrømmer at dersom hun trenger å gå raskt ned i vekt, kutter hun karbohydratene så godt hun klarer i kostholdet sitt.

Beyoncé:

Beyoncé er kjent for sine smekre kurver, men sangstjernen har tidligere uttalt at hun gikk ned rundt ti kilo på juice-dietten før hun skulle spille i filmen "Dream Girls". Dietten består av å drikke en blanding av sirup, sitronsaft, vann og cayenne pepper.

Jennfier Aniston:

Da hun spilte i "Friends" sverget Jennifer til en diett som bestod av 40 prosent karbohydrater, 30 prosent protein og 30 prosent fett. Meningen var at dette skulle få opp forbrenningen hennes.

Jessica Biel:

For å komme i form til filmen "Blade: Trinity", fulgte Jessica Biel en streng diett som forbød sukker, meieriprodukter, mel og salt. For å holde forbrenningen oppe og for å komme seg gjennom en intens treningsplan, spiste Jessica flere små måltider med få timers mellomrom gjennom hele dagen.

(Kilde: Thatfits.com)

RASK DIETT: Hollywoodkjendiser som Gwyneth Paltrow, Jennifer Lopez, Beyoncé Knowles, Jennifer Aniston og Jessica Biel, sverger til ""nøddiett"" før de skal på rød løper. Ikke så smart hvis du vil holde vekten nede. © FOTO: Scanpix.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!