Derfor er golf sunt

  • Golfere lever i gjennomsnitt 5 år lengre enn ikke-golfere.
  • De fleste golfspillere erfarer at en 18 hulls golfrunde tar cirka 4 timer og 30 minutter. En 9-hullsrunde tar cirka 2 timer og 15 minutter. Det er vel anvendt tid helsemessig sett.
  • I løpet av en 18-hullsrunde går golfspillere cirka 11 kilometer eller cirka 16 000 skritt. Dette tilsvarer cirka 2 ganger en golfbanes lengde.
  • Under en golfrunde har golfspillere en gjennomsnittlig puls på noe over 100 hjerteslag per minutt. Siden en golfbane er mer eller mindre kupert vil hjertefrekvensen variere i takt med dette. Det gir god intervalltrening og muskeltrening.
  • Kvinner forbrenner nærmere 1500 kcal under en golfrunde. Menn forbrenner nærmere 2500 kcal.
  • Helseeffekten er størst om man bærer golfbagen, eventuelt triller eller drar den etter seg. Bruk av motoriserte golftraller eller golfbil gir mindre helseeffekt.
  • En runde golf vil også kunne bedre kondisjonen, influere positivt på kolesterolnivået i blodet, redusere livmålet og gi et psykisk velvære etter runden.
  • For hjertesyke vil golf kunne være en viktig opptreningsaktivitet.
  • Golf har ut fra dette en gunstig samfunnsmessig betydning helsemessig sett.

(Kilde:" 9 hull til bedre helse".)

Har du lyst å leve et sunt, aktivt, lykkelig og langt liv?

Ja, da skal du begynne med golf.

Undersøkelser viser nemlig at denne aktiviteten forlenger livet, i tillegg er det en av få idretter man faktisk kan drive med gjennom hele livet.

Helsegevinst på 190 milliarder

Jan Ove Tangen, Professor i idrettvitenskap ved Høgskolen i Telemark, har blant annet forsket på hvorfor golf har hatt en så sterk vekst i Norge, dels om golf er en fysisk aktivitet som innfrir myndighetenes anbefaling om 30 minutter daglig fysisk aktivitet, og dels hvilke samfunnsøkonomiske helseeffekter golfspill kan innebære.

I tillegg har Tangen beregnet helseverdien av at nordmenn spiller golf, han kom frem til 190 milliarder kroner:

- Golf er den tredje største idretten i Norge etter fotball og ski, og som sportsgren står golfen for et svært viktig bidrag til folkehelsen, har Tangen tidligere uttalt til Norskgolf.no.

- Selve tallene hviler på noen viktige forutsetninger og må leses med forsiktighet, men jeg har tatt utgangspunkt i Helsedirektoratets egne anslag for helseeffekter ved at et menneske går fra å være fysisk inaktiv til å være fysisk aktiv, sier professoren.

Gevinsten består av komponenter som redusert sykdom, bedret livskvalitet, økt levealder, produksjonsgevinster og lavere behandlings- og medisinkostnader.

En halv time daglig fysisk aktivitet på moderat intensitetsnivå antas å være helsebringende.

Med to nihulls golfrunder i uken har man vært aktiv på tilstrekkelig intensitetsnivå slik at det har en helseeffekt, ifølge Tangen.

- Det må tas noen forbehold, som for eksempel i hvor mange år man er aktiv og hva man ville gjort for å holde seg i form istedenfor å spille golf. Men etter min mening er 190 milliarder en sannsynlig helsegevinst.

- Øker livslengden

Tangen mener at golf kan bidra til å øke livslengden, og at idretten vil være et viktig bidrag til folkehelsen.

- For svært mange andre idretter er frafallet stort og tilbudene dårlige når ungdomsårene er over. Slik er det ikke med golf.

- Hvis du midt i livet går fra en fysisk passiv tilværelse til å bli en moderat aktiv golfspiller resten av livet, vil du statistisk sett forlenge livet med et par år. Vi har kapasitet til 200 000 aktive spillere i Norge. Hvis man klarte å rekruttere de siste 75 000, øker den potensielle samfunnsøkonomiske verdien med ytterligere 120 milliarder kroner, sier Tangen til nettsiden.

Tor-Anders Hanssen, generalsekretær i Norges Golfforbund, forteller til Kvinneguiden at forbundet over lang tid har arbeidet med å dokumentere golftens helsebringende effekt.

- Myndighetene anbefaler voksne å være aktive minst 30 minutter hver dag eller gå 10 000 skritt om dagen. En minimumsdose av fysisk aktivitet som vil gi bedre helse, er en moderat aktivitet som tilsvarer en forbrenning på cirka 150 kcal om dagen eller cirka 1000 kcal i uken. Det tilsvarer en daglig spasertur på 30 minutter i moderat tempo eller en ukentlig aktivitetsdose på 3 timer og 30 minutter, sier Hanssen til Kvinneguiden.

Golf

FOR UNGE OG GAMLE: Hanssen mener at det som skiller golf fra andre idretter er at man kan begynne med golf når som helst i livet. © FOTO: Thinkstockphoto.com.

Brenner 1600 kalorier

- Hvis alle norske kommuner bygget en golfbane og gjorde det gratis eller svært rimelig å spille, ville det vært et kjempeløft for folkehelsen, sier professor i idrettsmedisin ved Norges idrettshøyskole, Roald Bahr til Norskgolf.no

Ut fra Helsedirektoratets anbefalinger for fysisk aktivitet og helse er golf en god aktivitet, mener han.

Bahr har selv vært med på en måling der man sjekket de fysiske utfordringene ved å gå 18 hull på en golfbane.

Til sammen ble det gått i 290 minutter.

- På en slik runde vil en mann på 80 kilo forbrenne rundt 1600 kalorier. Jevnlige runder med golf er tilstrekkelig til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer og andre livsstilsrelaterte plager, sier Bahr.

Du kan begynne når du er 70 år

Hanssen mener at det som skiller golf fra andre idretter er at man kan begynne med golf når som helst i livet:

- I flere idretter kan det være utfordrende å starte med en helt ny idrett i voksen alder. I enkelte idretter er det nesten utenkelig. Slik er det ikke i golfen. Her er det slik at de fleste starter med idretten som voksen. Golfen er slik at uansett alder eller hvor flink du er, vil du ha stor glede av spillet.

- Et annet aspekt er golfens konkurranseform. Enten du går alene, sammen med en venn eller som en venninnegjeng, kan du finne forskjellige konkurranseformer. Det gjør golfen både allsidig og variert, mener Hanssen.

Golf

LIVSGLEDE: En minimumsdose av fysisk aktivitet som vil gi bedre helse, er en moderat aktivitet som tilsvarer en forbrenning på cirka 150 kcal om dagen eller cirka 1000 kcal i uken. Det tilsvarer en daglig spasertur på 30 minutter i moderat tempo eller en ukentlig aktivitetsdose på 3 timer og 30 minutter, sier Hanssen til Kvinneguiden. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphoto.com.

Sosial og sunn på samme tid

Hanssen forteller at golf passer for alle uavhengig av alder, kjønn og miljø.

- Felles for alle golfspillere er opplevelsen av gleden ved spillet i kombinasjon med en fin naturopplevelse og sosialt samhold, sier han.

Ved årsskiftet gjennomførte Norges Golfforbund en stor spørreundersøkelse blant klubbenes medlemmer over 16 år. Den aller viktigste årsaken til at kvinnene spiller golf er det sosiale, mens for mennene er det å ha det moro ennå viktigere enn det sosiale aspektet.

- Da det å spille en 18-hullsrunde tar over fire timer, får du god tid sammen med de du vil bruke tiden sammen med - og helseeffekten får du med i tillegg, mener Hanssen.

Forskningen viser også at kvinner er mer fysisk aktive enn menn, men flere menn er medlemmer av et idrettslag og konkurrerer oftere enn kvinner.

Golf Suzann Pettersen

VERDENSKLASSE: Suzann Pettersen, en av Norges største idrettsstjerner og en av verdens beste kvinnelige golfspiller. © FOTO: Stella Pictures.

Suzann Pettersen bruker hele kroppen

En av Norges største idrettsstjerner, Suzann Pettersen, forteller til Kvinneguiden at hun ble introdusert til golf i ung alder da hun var med faren på driving rangen. Hun fikk prøve et par slag, og etter det var hun hekta.

Etter dette, har hun hevdet seg i verdenstoppen og kan i dag skimte med meritter som blant annet ti ganger vinner av LPGA Tour og fem ganger vinner i Ladies European Tour.

- Det å kunne være ute og gå i flotte omgivelser og bruke hele kroppen, er helt fantastisk når man spiller golf, sier Pettersen til Kvinngeguiden.

Samtidig avslører hun at hun ved siden av golfen også passer på å trene mye styrke og kondisjon for å holde seg på toppnivå i golf.

- Alle kan spille golf, unge og gamle. Men ønsker man å satse for å bli god må man belage seg på at det kommer til å ta opp mye tid, sier golfproffen.

Pettersen forteller at hun ikke har satt noen begrensninger for seg selv med tanke på hvor lenge hun vil drive med idretten. Hun ønsker også at flere begynner med sporten:

- Da må det være gode nok tilbud på alle nivåer - lokalt, regionalt og nasjonalt for de unge, samt et en god økonomisk og strategisk ordning som støtter opp om de som ønsker å spille golf på både amatør- og proffnivå, sier hun.

Dette må du vite:

Dersom du tenker på å begynne med golf, er dette noe å tenke over:

  • Du trenger et nybegynnerkurs og medlemskap i en golfklubb. Fra kr. 1500,- er du i gang.
  • Ønsker du å gå videre trenger du noe utstyr, men også dette kan skaffes til veie for et par tusenlapper. Til gjengjeld har du utstyr for mange sesonger fremover.
  • Golfsesongen i Norge varer som regel fra april til og med oktober, utenom dette, kan man bruke driving range og innendørs golfsimulator for å trene.
  • Lokal tilhørlighet er alltid en fordel. Ta gjerne kontakt med den klubben som er nærmest deg. Du finner ut hvilken klubb det er på www.vtg123.no. Hør gjerne om de har en egen damegruppe i klubben.
  • Nybegynnerkurset heter "Veien til Golf", og er en enkel tilnærming til golf. Gjennom opplæringen får du en innføring i golf samtidig som du får hjelp til å finne deg til rette i miljøet. Du får mulighet å spille innenfor en ramme av sosialt miljø og trygge omgivelser - alt tilpasset dine ønsker og behov.
  • Klubben har som regel utstyr å låne ut, og ta gjerne med en venninne.

Les også:

Her kommer kiloene snikende

Hva vet du om helse?

Kvitt deg med feriekiloene

Få drømmekroppen

Spis deg fastere

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!