Madeleine Ferre

Menn, nyter eller yter dere i senga?

- Om menn tenker litt mer på partners nytelse i stedet for å storme mot målet, gir det økt nytelse også for dem.

- Kjapp sex er vanligvis et målorientert ritt mot hans orgasme, der hun nesten ikke har tent før han er ferdig. Mye slik sex er en vanlig årsak til at hun mister lysten, sier Gro Isachsen, sexolog og forfatter av bøker som Mer lyst!.

Haakon Aars, psykiater og spesialist i klinisk sexologi (NACS), er enig:

- Rent fysiologisk har kvinner en mer langsom tenningskurve enn menn og trenger mer tid til å tennes. Så ofte er kvinnen på vei til å tennes når han allerede har kommet. Det er jo ikke særlig bra for henne, sier Aars, forfatter av fagboken Menns seksualitet.

Nytelsesorientert sex

Mens menn i gjennomsnitt holder fem-seks minutter etter de har tent, trenger kvinner flest circa 20 minutter, helst med konstant klitorisstimulering, før orgasmen kommer, ifølge Isachsen.

- Kvinner har stort utbytte av at paret legger om til å bruke mer tid – til nytelsesorientert sex på hennes premisser, sier hun.

Berøring, tid og nytelse gir også han en bedre orgasmeopplevelse, og sensualitetstrening kan være til hjelp her, ifølge Aars.

Sensualitetstrening

- Sensualitetstrening er et godt råd, både for å avlære den kjappe sexen, og for å lære menn å nyte, fremfor kjapt å prestere og komme, sier Aars.

Han forklarer at fokus blir hele partneren, fremfor på penetrasjon og prestasjon.

- Sensualitetstrening er en sexologisk metode som kan være en åpning for å oppleve at hele kroppen er en erogen sone som kan utforskes, uten at paret opplever nederlag fordi han får utløsning raskt, sier Isachsen.

Bekkenbunnstrening

- Å øve opp bekkenmuskulaturen er også viktig, og gjør at han kan holde ut lenger før han «slipper» utløsning og orgasme. Det kan gi større nytelse hos begge, sier Aars.

Han får støtte av Isachsen, som omtaler bekkenbunnestrening som en permanent løsning for menn som går av for raskt.

- Slik trening, i kombinasjon med en omlegging av onanimønsteret, hjelper 90 prosent menn med å kontrollere utløsningen bedre, sier Isachsen.

Stopp-start trening

En mer direkte metode for menn som vil holde utløsningen tilbake, er stopp-start-trening, ifølge Aars.

- Stopp-start-trening er også viktig for de menn som kommer for tidlig og kan anvendes i et godt forhold der han ønsker å trene på å holde utløsningen tilbake, sier han.

- Mange som har prøvd å få til orgasmekontroll ved å bruke denne metoden blir ofte mer frustrerte. Mye innsats og ansvar ligger på partneren og ikke den som sliter med prematur ejakulasjon, innvender Isachsen, som heller vil fokusere på nytelsesorientert sex og bekkenbunnstrening.

Under finner du fremgangsmåten for tre teknikker for å avlære kjapp sex.

Meld deg på vårt nyhetsbrev, og få de beste sakene våre på mail hver mandag.

Følg gjerne Klikk Helse på Facebook

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!