Sensualitetstrening, også kalt sensitivitetstrening, er en sexologisk metode som ble utviklet av seksualforskerne William Masters og Virgina Johnson for 40-50 år siden.

Sensitivitets- eller sensualitetstrening lærer paret hva som gir nytelse, og hvordan man skal kommunisere sine egne gleder. I perioden treningen varer har paret totalt samleieforbud, og det er vanlig at treningen går over seks uker.

Nullstiller sexlivet

Metoden brukes av sexologer blant annet i USA og Tyskland, men også i Norge - der den anbefales varmt. Dessverre er den ikke så godt kjent utenfor terapirommet.

- Fordelen med metoden er at den hjelper par med å nullstille sexlivet. Den er særlig til hjelp for dem som definerer sex som et lystproblem eller har hatt sex som ikke gir begge gleder, sier sexolog Gro Isachsen som er Doktor Onlines egen ekspert.

Slik trening gir klarere signaler partene imellom, og kommer til nytte når paret begynner å ha sex igjen.

Initiativ til sex

Isachsen forteller at metoden lærer begge parter å ta initiativ på en ufarlig måte.

Til å begynne med skal slik trening ikke en gang være erotisk, og den virker derfor ufarliggjørende på å gå inn i fysisk og mentalt nære situasjoner.

- Paret lærer å bruke tid og det å lage stemning rundt det å skulle være nær og kjærlig. De finner ut av egne preferanser når det gjelder aktiv og passiv rolle, og lærer å uttrykke hva de liker, sier Isachsen som driver Klinikk Sexologen i Oslo.

Seksuell lyst

Treningsprogrammet brukes for å få mer nærhet og kjærtegn inn i hverdagen, og for å få tilbake seksuell lyst. Treningen kan også hjelpe til med å bedre parfølelsen, samhandlingen og kommunikasjonen. Berøring utløser ekstra doser av «sammenbindingshormonet» oxytocin.

- Sensualitetstrening passer både for par som har det bra sammen, men som vil ha det bedre, og for dem som trenger å komme i gang igjen, sier spesialist i sexologisk rådgivning Margrete Wiede Aasland, daglig leder av Institutt for klinisk sexologi og terapi i Oslo.

Men for par som har det bra sammen kan vi kanskje kalle det for erotisk massasje, ifølge seksualrådgiveren.

Sensualitetstrening for alle

- Sensualitetstrening er greit å bruke når den ene av partene er drittlei sex, ikke orker, og har vanskelig for å komme i gang igjen, men av ulike grunner vil prøve igjen. Men for par som har det godt sammen, så kan man jo utdype det seksuelle repertoaret ved å bruke erotisk massasje, sier W. Aasland.

Hun forteller at den erotiske massasjen ligner veldig på sensualitetstrening, men man dveler mer og tillater seg å bli opphisset. Den erotiske massasjen er mer seksuell.

- Det handler om å bruke alt man har, kropp mot kropp. Det å utsette slutten på en måte, det å bruke lang tid på nytelsen. Slik blir hele kroppen en erogen sone, sier hun.

Delt seksuell nytelse

Den som blir massert starter med å legge seg på magen, som under sensualitetstreningen, gjerne høyt så den andre kan stå ved siden av. Den som masserer starter øverst og bruker god tid på blant annet nakken og musklene der.

- I nakken sitter det mye spenninger, alt går gjennom nakken på en måte av følelser og sånn, for det er jo snakk om å være nær hverandre, sier W. Aasland.

Toveis kommunikasjon mens man jobber seg nedover partnerens kropp, gir delt nytelse.

- Sex er nytelse

- Å massere er å gå på oppdagelsesferd der begge nyter. Seksualitet skal jo være nytelse, det er ikke noe man skal få til eller prestere, og det å bruke lang tid frem til orgasmen øker nytelsen. Bruker man lang tid på forspill, fører det til at den seksuelle nytelsen blir større og kraftigere, sier W. Aasland.

Etter at man er ferdig med massasjen fra topp til tå kan man konsentrere seg om kjønnsorganene. Da kan det være lurt med glidemiddel.

- Under en massasje går man litt ut og inn av den seksuelle spenningen, selv om kroppen blir veldig aktivert av gode berøringer, sier W. Aasland.

par som har sex

BRUK TID: - Ved å bruke lang tid på nytelsen, kan hele kroppen bli en erogen sone, sier ekspert. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos

Spør eksperten:

Sexolog Gro Isachsen svarer på spørsmål om seksualitet og samliv på nettstedet Doktor Online.

Det koster 149 kroner per svar, og du kan være helt anonym. Les mer om tjenesten her.

Sensualitetstrening:

Hvis du tenker deg en seksuell stige der helt uskyldig berøring er nederst og samleie er øverst, så dreier sensualitetstrening seg om at man bruker man god tid på hvert trinn. Stadig flere deler blir lagt til etter hvert, slik som stimulering av kjønnsorganene.

Bestem dere for eksempel for ikke å ha samleie i seks uker, og sett av en time i uken til kos i stedet. Målet er at det seksuelle samlivet etter hvert gjenopptas, på en ny og bedre måte.

Slik kan det gjøres:

  • Fase 1. Del opp timen i to like deler, en for hver av dere. En skal gi kjærtegn, den andre skal ta imot. Unngå kjønnsorganene. Fortell hverandre hva som føles godt og mindre godt. Etter halvgått tid bytter dere roller. Denne fasen kan vare i for eksempel tre uker. Dere kan være nakne hele tiden eller kle av dere etter hvert.
  • Fase 2. Dere skal fortsatt ikke ligge sammen, men nå kan dere berøre hverandre overalt. Utforsk forskjellige måter å ta på hverandre på.
  • Fase 3. Nå er dere modne for sex igjen. Men husk hva som føltes godt i de seks ukene som har gått, og fortsett å bruke disse kjærtegnene.

Kilde: Lommelegen.no

Sensitivitetstrening I og II:

Hvis du tenker deg en seksuell stige der helt uskyldig berøring er nederst og samleie er øverst, går sensualitetstrening ut på å bruke god tid på hvert trinn. Stadig flere deler blir lagt til etter hvert, slik som stimulering av kjønnsorganene.

Bestem dere for eksempel for ikke å ha samleie i seks uker, og sett av en time i uken til kos i stedet. Målet er at det seksuelle samlivet etter hvert gjenopptas, på en ny og bedre måte.

Sensitivitetstrening, oppstartsprogrammet:

Øvelsen går ut på at dere koser med hverandre mange ganger, over lengre tid, uten å berøre kjønnsorganene i det hele tatt. Dere bør helst sette av tid til sensitivitetstrening flere ganger i uken. Bli enige om et tidspunkt for treningen, og sett av minimum en time.

Den ene starter som aktiv, den andre skal bare ta imot. Den som tar imot, legger seg på magen i en så behagelig posisjon som mulig på et litt høyt bord, til nød i en seng eller på sofaen. Bruk puter med håndklær over som underlag.

Den som skal gi kjærtegn, tar litt lotion, krem eller massasjeolje (oppvarmet) og sprer over partnerens rygg, rumpe og lår. Smør gjerne inn hele baksiden av kroppen helt ned til føttene. Begynn med å stryke og massere partneren med lange gode tak. Stryk så opp, ned og rundt i sirkelbevegelser med varierende trykk. Du kan også bruke inner- og yttersiden av hånden, fingertuppene og neglene så lenge det kjennes godt. Start øverst i nakken og arbeid deg nedover.

Den som mottar kjærtegn, skal uttrykke når de ulike måtene å bli berørt på kjennes godt. Den aktive tar det med ro og utforsker alle deler av hudoverflaten, bortsett fra de erogene sonene, for så å konsentrere seg mer om de områdene som partneren gir uttrykk for gir mest nytelse.

Etter at ryggen og hele baksiden av kroppen kjennes god og avslappet, er det på tide å snu seg. Påfør lotion, krem eller massasjeolje om dere liker det. Partneren gir så forsiden gode kjærtegn, akkurat som på baksiden av kroppen. Begynn med hodet og fortsett helt ned til tærne.

Den som er mottaker, skal ikke konsentrere seg om noe annet enn å slappe av og kjenne etter hvordan kroppen føles, og beskrive hvordan berøringen kjennes. Deretter bytter dere plass. Om en av dere på dette stadiet av treningen blir tent, anbefales det at stimuleringen avbrytes, og at dere går over til mer nøytrale områder på kroppen.

Treningen kan varieres. Ikke bare bruk hender, men også andre materialer mot kroppen. Det kan være et tynt silkeskjerf som dras lett over huden, eller en fjær på enkelte deler av kroppen. Noen varierer også med å trene i dusjen eller badekaret. Det er lov å bruke fantasien.

Sensitivitetstrening II - for viderekomne

Start gjerne med å ta en dusj i fellesskap eller hver for dere. Finn så behagelige stillinger for begge. Den ene legger seg deretter ned og mottar først kjærtegn som tidligere, suksessivt nedover baksiden og siden forsiden av kroppen. Bruk gjerne en massasjeolje eller en lotion.

Når dere kommer til ekstra følsomme områder, kan dere nå dvele ved dem, for eksempel rumpa, baksiden av lårene, mellomkjøttet, pungen, hele kjønnsorganet og hos henne også klitoris. Utforsk nye erogene områder.

Stryk og trykk med fingrene og håndflatene om hverandre og konsentrer dere etter hvert om områder som mottakeren gir uttrykk for er spesielt følsomme. Fortell hverandre om hva som gjør godt underveis, og hva som ikke gjør det.

Når dere kommer til forsiden av kroppen, setter mottakeren grenser for hvor lenge for eksempel brystene skal kjærtegnes. Kjæl forsiktig nedover magen og lårene. Kjennes kjærtegnene riktig gode for mottakeren, hender det at han får ereksjon, mens hun kan bli fuktig i skjeden.

Er han den mottakende part, kjærtegn pungen med lette bevegelser.

Hold forsiktig rundt testiklene og stryk over huden her. Så går du videre til penisen og stryker den både med sirkelbevegelser og forsiktige opp-ned-bevegelser. Legg merke til hans reaksjoner.

Mari Parelius Wammer

Vet du hvor mannens erogene soner er?

Ikke fokuser bare på penis hvis du vil ha mannen din superklar. Han har 10 erogene soner du kan leke deg med først.

Når det blir hennes tur til å motta kjærtegn på forsiden, må du gi henne god tid før du begynner å kjærtegne for direkte rundt kjønnet. Stryk først forsiktig med en finger over hele kjønnet. Kjenn deretter forsiktig på de indre kjønnsleppene, men konsentrer deg etter hvert om klitoris. Fortsett deretter med sensitivitetstrening ned mot føttene og avslutt med en lett fotmassasje.

Kilde: Sexolog Gro Isachsen/Mer lyst! (Cappelen Damm 2010)

Les også:

Det eneste en kvinne ikke kan fake

Dette kan skje med menn som ser porno

Forum: - Fordelen med eldre pulevenn

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!