En sterk bekkenbunn

  • Gir økt lyst
  • Gjør at hun lettere tenner seksuelt
  • Gjør det enklere å oppnå orgasme
  • Gir sterkere og lengre orgasmer
  • Øker muligheten for multi- og serieorgasmer
  • Gjør skjeden strammere, til glede for henne og ham

Kilde: Sexolog Gro Isachsen, Vagiflex.com

Studien fra Indiana University som viser at kvinner kan få orgasmer under trening, har vært en «snakkis» hele uken.

Fenomenet er likevel ikke nytt, men ble beskrevet allerede i Kinsey-rapportene på 50-tallet. Snakk om treningsmotivasjon!, har norske medier skrevet hele uken, for deretter å ramse opp de treningsformene som kan være spesielt verdt et forsøk. Sexolog Gro Isachsen derimot, har et bedre råd.

Orgasme-generator

Sexologen råder både kvinner og menn til å trene musklene i underlivet bevisst for å få full kontroll over egne orgasmer. Disse musklene kalles beskrivende nok elskovsmusklene, og ved å trene dem skal kvinner kunne få både økt lyst og sterkere, lengre og andre typer orgasmer.

- Å trene bekkenbunnen er faktisk det viktigste kvinner kan gjøre for å få større glede av sexen. Kvinner med godt trent bekkenbunnsmuskulatur har bedre kontakt med underlivet, tenner raskere seksuelt, har flere og sterkere orgasmer og er oftere serie- og multiorgastiske, sier sexologen som i tillegg til å drive sin egen klinikk har drevet folkeopplysning om sex i en årrekke, blant annet gjennom bøker og ved å svare på spørsmål i forumet seksualitet her på Doktoronline.no.

I sin bok Mer lyst! vier hun ekstra mye plass til bekkenbunnstrening og hun har også utviklet en egen bekkenbunnstrener for kvinner, VagiFlex. Bekkenbunnens betydning for seksuallivet er ingen ny oppdagelse heller. En undersøkelse utført av den danske fysioterapeuten Helle Godtved for cirka 30 år siden, viste at kvinner som aldri har fått orgasme, kan få det ved å trene bekkenbunnsmusklene.

Vanlig trening er ikke nok

Hvor sterke bekkenbunnsmusklene til en kvinne er, varierer fra kvinne til kvinne etter hvordan og hvor bevisst hun har trent, hvor gammel hun er og om hun har født barn eller ikke. Men vanlig trening for å holde seg i form er ikke nok trening for disse musklene, de må trenes bevisst og helst isolert, og gjerne med en bekkenbunnstrener.

- Bekkenbunnen er kroppens beste orgasmegenerator, for begge kjønn, ifølge Isachsen.

Menn derimot må klare seg uten hjelpemidler, men trente bekkenbunnsmuskler skal kunne gi også ham økt lyst og sterkere orgasmer, og i tillegg flottere reisning, mer sprut, bedre utholdenhet og bevegelighet.

Intens nytelse

En sterk bekkenbunn er også helt avgjørende om man vil oppnå de kraftigste orgasmene, som multi- serie- og sprutorgasmer. Mange tror at multi- og serieorgasmer er det samme, men multiorgasmer er en rekke enkeltstående orgasmer, mens ved serieorgasmer avløses den ene av den neste. Sprutorgasmer er det samme som kvinnelig ejakulasjon.

- Kvinnekroppen er laget for muligheten til å få flere orgasmer, men de som har godt trente bekkenbunnsmuskler har større sjanser enn de som har slapp muskulatur. Det gjelder særlig de som får G-punktorgasmer. Da kommer orgasmene ofte i serier, som erter som triller ut av en sekk, sier Isachsen til Klikk.no i en tidligere artikkel.

Klikk.no skrev også nylig om den tabubelagte kvinnelige sprutorgasmen.

- Mange får ikke disse orgasmene før de er godt modne, men de fleste som får dem har trent bekkenbunnsmusklene, sier Isachsen i denne artikkelen, og kunne også fortelle at jo oftere man fikk slike orgasmer, jo mer sprut.

G-punktorgasme

Når sprutorgasmen er nær føler man gjerne at man må tisse, men i stedet for å holde igjen er tipset å presse utover. Er man veltrent i bekkenbunnen og har kontroll kan man skyve på riktig måte og oppnå sterkere orgasme.

- Mine undersøkelser har vist at nesten alle kvinner som har fortalt at de kan få G-punktorgasmer er multi- eller serieorgastiske, og har trent bekkenbunnsmusklene mer enn vanlig. Noen fordi de danser, rir, holder på med turn, yoga eller pilates, andre fordi de har vært bevisste på å trene mye med knipeøvelser over lang tid, sier Isachsen.

Yogateknikker skal gi bedre bevegelighet og løse opp spenninger i muskulaturen, noe som også er positivt for sexopplevelsen.

- Øvelser som går på å trekke bekkenbunnen sammen og slippe opp igjen, kan være nyttige for kvinner som ønsker å få en såkalt våt utløsning, der de skiller ut væske. Det krever at man er veltrent i bekkenbunnen og har kontroll, slik at man kan skyve på riktig måte og oppnå sterkere orgasme, har yogainstruktør Jannicke Wiel tidligere uttalt til Klikk.no.

En trent bekkenbunn kobles også til multiorgasmer hos menn.

Riktig trening

Isolert og bevisst bekkenbunnstrening er altså tingen. De gode, gamle knipeøvelsene holder stand, men anbefales i dag mest som en måte å holde musklene i aktivitet på. Det er kun fleksibel og konstant knipemotstand med trener i skjeden som er godkjent av US Food and Drug Administration (FDA).

- I likhet med all annen styrketrening trenger bekkenbunnsmusklene belastning for å utvikle styrke. Ved trening av musklene i armene bruker vi vekter for å belaste musklene. Når bekkenbunnsmusklene trenes med bekkenbunnstrener og knipeøvelser gir knipemotstanden i bekkenbunnstreneren den riktige belastningen. Belastningen er til en hver tid tilpasset brukerens musklestyrke, sier Gro Isachsen.

Gro Isachsen anbefaler ca. ti minutter med trening per dag med en bekkenbunnstrener som VagiFlex i en inntreningsfase, senere noen ganger i uken.

Verdt å merke seg er også at verken vaginakuler- eller vekter regnes som effektive, ifølge professor Kari Bø som har forsket på utvikling av treningsteknikker for kvinner med problemer i bekkenbunnen i mer enn 20 år.

Slapp av

Men selv om øvelsene er enkle enten man kniper med eller uten motstand, er det mange som gjør dem feil likevel. Mange har fått med seg at de skal knipe, men ikke at de også skal slappe av i musklene.

ELSKOVSMUSKLENE: Den viktigste muskelen heter pubococcygeus, men man snakker gjerne om PC-musklene.

ELSKOVSMUSKLENE: Den viktigste muskelen heter pubococcygeus, men man snakker gjerne om PC-musklene. © ILLUSTRASJONSFOTO: colourbox

Madeleine Ferre

Dette funker bedre enn porno

Seksuell tenning handler ikke om hvor kåt du blir, men hvordan du blir det.

- Det er mange kvinner som ikke klarer å trekke sammen musklene i bekkenbunnen riktig, og disse anbefaler jeg å kontakte en fysioterapeut med spesialutdanning på feltet som kan undersøke og veilede dem i rett og effektiv trening, sier professor Kari Bø til Klikk.no i en tidligere artikkel.

For å få orgasme er det nemlig viktig med muskulatur som både kan strammes og tilsvarende slappes av i. Dersom man glemmer å slappe av i musklene etter at man har knepet kan man i verste fall utvikle kroniske spenningstilstander i stedet, ifølge Elsa Almås på Sexologi.com.

Det er derfor tipset med å tenke på at man skal stoppe en tissestråle er så viktig, og hjelpemidlene gjør det også lettere å trene de riktige musklene og ikke lår- eller setemuskler i stedet.

Bekkenbunnstreningen blir utført korrekt når musklene løfter seg opp og inn i bekkenet uten medbevegelse av mage, sete og lårmuskler.

Full kontroll

Godt trente bekkenbunnsmuskler er i det hele tatt viktige for hele sexforløpet, ifølge sexolog Gro Isachsen.

De er viktige for tenning fordi musklene brukes til å pumpe blod til kjønnet. Kvinner kan bruke dem bevisst for å bli mer svulmende og følsomme i kjønnet. Musklene har også mye å si for hvilke typer orgasmer kvinnen kan få, hvor mange orgasmer som utløses og hvor sterkt de kjennes.

Det er jo nettopp disse musklene som pumper under en orgasme. Jo sterkere muskler, desto kraftigere pumper de under orgasmen og desto sterkere kjennes den.

- Jeg tror ikke bare det er selve treningen av muskler som er viktig heller, men også at en utvikler bedre kontakt mellom bevissthet og underliv, har den danske gymnastikkpedagogen Helle Godtved uttalt, som ga ut boken Muskler og orgasme på 80-tallet.

Denne boken har vært utgangspunktet også for Isachsens arbeid, der forskningsprosjektet «Seksuell lyst hos kvinner» fant at rundt 60 prosent kvinner som opplevde lyst- eller orgasmeproblemer hadde svak bekkenbunn. Flere av disse opplevde også urinlekkasje (inkontinens).

- Etter min mening er bekkenbunnsmusklene de absolutt viktigste musklene å trene. Ikke bare unngår vi å tisse på oss, som jo svært mange plages av, som jo gjør at mange er engstelige eller kjenner seg ukomfortable i en seksuell situasjon. De fleste får også økt lyst av å trene dem, kjønnet blir mer blodfylt og følsomt, skjeden retter seg ut og blir lengre og mer fleksibel. Noen kaller det for at de blir bløtere, fordi bekkenbunnstrening også påvirker lubrikasjonen, sier hun.

Mer info

Vagiflex.com

Sexologi.com

«Mer lyst!», Gro Isachsen

«Bekkenet på kryss», Nanna Bjørnstad (finnes til utlån på biblioteket)

Dårlig trent muskulatur kan også bidra til ufrivillige "fiselyder" under samleiet, som for noen kan virke hemmende på parsexen.

Tren «elskovsmusklene»

Den viktigste muskelen heter pubococcygeus, men man snakker gjerne om PC-musklene. Å stramme disse kalles Kegel-trening (oppkalt etter forskeren som oppfant det). Denne muskelen går fra pubesbenet - også kalt skambenet, men gjendøpt Frydbenet, rundt alle åpningene hos kvinner, og rundt penis og endetarmsåpningen hos menn.

Slik trener du den:

  • Knip sammen i underlivet slik du ville gjort for å stoppe strålen mens du tisser.
  • Klem. Knip sammen i tre sekunder og slapp av i tre sekunder.
  • Blink. Knip sammen og slapp av igjen så raskt du kan.
  • Sakte kino. Dra musklene sammen så sakte du kan til de er så stramme som mulig og slapp av like sakte.

Er du i tvil om du gjør det riktig, kan du stikke inn en finger og prøve å knipe rundt den.

Som henne kan han finne fram til de riktige musklene ved å stoppe strålen når han tisser. Er musklene kraftige, vil han merke at penis vifter eller vinker. Bruk klem-, blink- og sakte kino programmet (over).

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!