Bekkenbunnstrening

- I likhet med all styrketrening, så trenger bekkenbunnsmusklene belastning for å utvikle styrke. Ved trening av musklene i armene bruker vi vekter for å belaste musklene. Når musklene trenes med bekkenbunnstrener og knipeøvelser, gir knipemotstanden i bekkenbunnstreneren den riktige belastningen. Belastningen er til enhver tid tilpasset brukerens muskelstyrke, sier Gro Isachsen.

• Knip sammen i underlivet slik du ville gjort for å stoppe strålen mens du tisser.

• Klem. Knip sammen i tre sekunder og slapp av i tre sekunder.

• Blink. Knip sammen og slapp av igjen så raskt du kan.

• Sakte kino. Dra musklene sammen så sakte du kan til de er så stramme som mulig og slapp av like sakte.

Er du i tvil om du gjør det riktig, kan du stikke inn en finger og prøve å knipe rundt den.

Som henne kan han finne fram til de riktige musklene ved å stoppe strålen når han tisser. Er musklene kraftige, vil han merke at penis vifter eller vinker. Bruk klem-, blink- og sakte kino programmet (over).

Kilde: Sexolog Gro Isachsen

Økt følsomhet i kjønnsorganene, mer friksjon under samleiet, strammere skjede, økt lyst, lettere tenning, sterkere og lengre orgasmer, multi- og serieorgasmer – seksualrådgivere ser mange fordeler av å bruke og aktivisere bekkenbunnsmuskulaturen.

Bruk «klitorismusklene»!

- En påminnelse til våre egne eksperter er at det når det snakkes om klitoris og stimulering av denne, så blir det alltid lagt fram som en manuell stimulering. Men klitoris er svamplegemer som ligger innenfor muskulatur, så dersom denne blir brukt og aktivisert, vil hele klitoris bli indirekte stimulert via denne, sier Siv Gamnes, spesialist i sexologisk rådgivning (NACS).

Ikke minst er dette aktuelt for de kvinner som finner fingre og sexleketøy forstyrrende, som opplever utvendig klitorisstimulering som for følsomt eller at det blir for lite stimulering med fingrene eller en penis, som hos noen kan skyldes at man lar vibratoren «gjøre jobben».

- Det å instruere og lære opp kvinner til at man faktisk kan bevege underlivet slik at man får en indirekte stimulering av klitoris, vil kunne gi mange kvinner større glede av samleiet, sier Gamnes.

Gamnes' viktigste poeng er at det er ulike måter å stimulere klitoris på, samtidig som vi er ulike.

Hun påpeker at det er vanskelig å være kategorisk etter å ha erfart at det ikke finnes noen fasit, og at hennes oppgave er å gi ideer så man kan finne ut hva som fungerer best for en selv.

Mer trykk og friksjon under samleiet

-  Ved å trene bekkenbunnsmusklene blir skjedeveggene lettere blodfylte, lengre og mer følsomme. Under samleiet kjenner både hun og mannen mer trykk og friksjon, siden trente muskler gir  trangere skjede og større motstand, og friksjon over et lengre område av skjeden, sier Gro Isachsen, sexolog og forfatter.

Isachsen mener at trente muskler kan gi mer lyst, tenning og orgasmer hos kvinnen, sterkere og lengre orgasmer, multi- og serieorgasmer og strammere til glede for henne og ham.

- Kvinner kommer mer i kontakt med sitt eget kjønn når musklene er sterke. Samtidig blir orgasmene kraftigere, siden det nettopp er disse musklene som går i spasmer under orgasmen. Er musklene slappe, blir orgasmene slappe, sier Isachsen.

Trente bekkenbunnsmuskler skal også, ifølge sexologen, kunne gi ham økt lyst og sterkere orgasmer, og i tillegg flottere reisning, mer sprut, bedre utholdenhet og bevegelighet.

Knipeøvelser alene og under samleiet

Gamnes forklarer at det å ligge helt i ro og få en penis inn i skjeden, sjelden gir så veldig mye fordi det blir som om om man skal bygge muskler på overarmene, også står man og dytter på muskelen – man får den til å bevege seg litt, men det skjer ikke så fryktelig mye mer enn det.

- Kvinnen kan gjøre knipeøvelser både når hun onanerer og i samleiesituasjonen. Hun må også gjerne veksle mellom knipeøvelser og utvendig klitorisstimulering, sier Gamnes.

Hun kan starte med et sexleketøy uten vibrasjon som hun har inne i skjeden, bare at det er musklene som gjør at det blir bevegelse mer enn at hun manuelt fører det ut og inn. Og under samleiet, i stedet for å «hoppe opp og ned» på penis når hun er øverst, kan hun i stedet «skvise» penis, som ved bekkenbunnstrening – man heiser muskulaturen oppover og innover i magen. 

Både knipe og kjæle med klitoris

- Jeg er helt enig i at det ikke finnes noen fasit. Men når cirka 90 prosent av de som får orgasme oppgir at de oftest får den ved utvendig klitorisstimulering, foretrekker jeg å ha hovedfokus her, sier Isachsen.

Isachsen skulle ønske at det var så enkelt at de fleste kvinner kunne få orgasme bare ved å knipe eller ved å aktivere den innvendige delen av klitoris ved å bruke muskulaturen aktivt, men tror ikke knipeorgasmer er for hvermannsen.

- Det vil kreve mye trening og frustrasjon å kun satse på å få orgasme med å stramme musklene på rett måte til rett tid, og jeg er redd mange vil føle prestasjonsangst og utilstrekkelighet om vaginal-orgasmer blir målet for vellykket sex Hvorfor ikke si ja-takk-begge-deler. Det gir de fleste kvinner den beste uttellingen. Både knipe og kjæle med klitoris, sier Isachsen.

- Klitoris kan stimuleres på ulike måter

Gamnes påpeker at hun ikke snakker om vaginalorgasmer, som en motsetning til klitorisorgasmer. Hun er ikke en gang sikker på om man kan dele en orgasme opp i lokaliserte områder, men ser på hele kjønnsorganet som en enhet der ting henger sammen.

- Det jeg forsøker å formidle, er at klitoris kan stimuleres på ulike måter, og den utvendige masseringen av selv tuppen/området rundt den, ikke er den eneste måten å oppnå klitorisorgasme på – og for noen er dette «too much». Indirekte stimulering av klitoris(beina) kan også fremkalle orgasme, sier hun.

Dessuten finnes det stillinger som vil gi utvendig (og innvendig) klitorisstimulering uten at man trenger å bruke fingrene, for de som synes fingre forstyrrer. I tillegg mener hun at det ofte kan være vanskelig å skille mellom hva det faktisk var som førte fram til orgasme..?

Klikk.no har også skrevet om muskelbruk i forbindelse med orgasmetrening.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!