Personer som ikke tåler gluten forteller gjerne om den fullstendige helomvendingen deres hverdag og helse fikk ved å kutte ut gluten.

Ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen tror dette påvirker mange til å unngå glutenholdig mat.

- Symptomer som slapphet, oppblåsthet, fordøyelsesbesvær og utslett er ganske generelle, og mange føler seg truffet av de beskrivelsene som gis av glutenintolerante, sier hun.

Stort skritt

Som regel er det imidlertid helt andre årsaker enn glutenintoleranse til folks helseplager.

- Derfor er det et unødvendig stort skritt å legge om kosten til glutenfritt når man i grunn ikke er glutenintolerant. Gluten er jo sunt for alle som ikke er intolerante, og det gjelder 80-90 prosent av etniske nordmenn, sier hun.

Trendy, men unødvendig

Professor ved Institutt for oral biologi ved Universitetet i Oslo, Trond Sundby Halstensen, forteller at det ikke er påvist noen helseeffekt ved å kutte ut gluten dersom man ikke reagerer på glutenholdige produkter.

Selv om det er blitt trendy å spise glutenfritt, mener han derfor ikke at det er noen grunn til å droppe brødet hvis man ikke reagerer på det.

- Det er tross alt brødet som har fødd oss frem til i dag, sier han.

Gluten-overfølsomhet

Personer med cøliaki, irritabel tarm-syndrom og selvrapportert glutenoverfølsomhet reagerer på gluten i kosten.

Symptomer er:

Smerte, oppblåsthet, avføringsproblemer, tretthet, flatulens og kvalme.

Kilde: Tidsskriftet.no

Mange uten diagnose

- Det er imidlertid mange produkter som noen ikke tåler, ikke liker eller småreagerer på individuelt, og da er det jo vanlig å redusere eller la være å spise disse matvarene, sier Halstensen.

Mange lever med en allergi uten å vite det, og det er ifølge professoren fire ganger så mange udiagnostiserte cøliakere enn de som har diagnosen.

- Så når noen blir spektakulært friske av lavkarbodiett, tenker jeg alltid at det må være snakk om en udiagnostisert cøliaker som ble bra på den glutenreduksjonen en slik diett innebærer, sier han.

Få har cøliaki

Også lege og kostholdsekspert Fedon Lindberg bekrefter at det er de færreste som må holde seg helt unna gluten, selv om han mener mindre gluten er fornuftig for de fleste.

Kun en liten prosent av oss har cøliaki.

- En del andre utvikler intoleranse for glutenholdige kornsorter fordi de spiser dem i brød daglig og samtidig ikke har en optimal tarmslimhinne. Dette kan medføre intoleransereaksjoner som kan måles med blodprøver, sier han.

Viktig næringskilde

- Jeg ser derfor ingen grunn til å kutte ut gluten for dem som faktisk fordøyer det godt og tåler det. Matvarer som inneholder gluten, altså korn, er også viktige energikilder for dem som trener mye, viktige jernkilder, viktige folatkilder og viktige fiberkilder, sier Mathisen.

Det er gluten i mat som inneholder:

  • Hvete
  • Spelt
  • Bygg
  • Gumat
  • Rug

Gluten inngår altså som næringsstoff i matvarer som er kilder til flere næringsstoffer som mange nordmenn sliter med å få i seg nok av.

Gjør smarte valg

- Mangler man noen av disse næringsstoffene kan man for eksempel bli slapp, tiltaksløs, få hodepine og infeksjoner. Unn deg derfor glutenholdig mat med god samvittighet, men velg de beste variantene, sier hun.

Velg for eksempel havregryn fremfor flakes-blandinger og grovt brød i stedet for kneip.

- Noe av problemet med glutenfri mat, er at disse ofte er svært fiberfattige. Man må derfor holde fokus på alternativ mat for å få dekket dette behovet, sier hun.

Glutenfritt betyr ikke sunt

Så selv om den glutenfrie maten selges på helsekosten eller i butikkens spesielle hyller, som bærer preg av sunnhet, betyr ikke det at denne maten er sunnere enn annen mat.

- Nei, det er ikke noen automatikk i at bare fordi noe er glutenfritt, så er det sunnere. Mange glutenfrie bakeriprodukter inneholder svært mange raske karbohydrater og lite fiber, og dette er jo ikke sunt, sier Lindberg.

Skal du leve sunt uten gluten, bør du derfor gjøre bevisste valg særlig i hyllen med bakevarer.

Pass på at matvarene ikke er for rik på raske karbohydrater, har for lavt proteininnhold og er fiberfattige.

Ved å bake selv har du bedre oversikt over hva brødet inneholder.

Dyr og usunn erstatning

Også Halstensen ser at det kan være en utfordring å leve sunt uten gluten.

- Erstatningsproduktene er dyre og ikke på noen måte sunne fordi de mangler fiber, sier han.

Ofte mener han derfor at det kan være best å erstatte brød med enn annen karbohydratkilde, og du kan gjerne la deg inspirere av andre lands kjøkken.

- I andre kulturer bruker man for eksempel mye ris, og bruker du naturris med asiatisk tilbehør kan det bli en vel så næringsrik og misunnelsesverdig lunsj som en norsk nistepakke. Erstatt ellers brød med annen fiberholdig mat som grønnsaker og havre, sier han.

Kan føre til underernæring

For dem som ikke tåler gluten er det imidlertid viktig å være forsiktige, for i tillegg til de nevnte reaksjonene kan disse personene få diaré, hodepine eller andre sentralstimulerte effekter.

- Når det gjelder gluten, kan tarmen bli så ødelagt at mye av næringsopptaket ditt blir kraftig redusert hvis du ikke tåler proteinet. Du kan bli underernært på flere næringsstoffer, og vil da kunne oppleve symptomer som slapphet, tretthet, tiltaksløshet og redusert immunforsvar, sier Mathisen.

Les også:

Glutenfri Pavlova og krydderkake uten egg

Slik lager du lavkarbokaker

Derfor går du ikke ned i vekt

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!