=

LAVKARBO-EKSPERTER: Karin Hvoslef, ernæringsrådgiver i ernæringsfirmaet Næringsvett, lege Torkil Andersen og lege Fedon Lindberg. © FOTO: Privat

Det finnes i dag mange ulike dietter som kan kategoriseres som lavkarbo. Det de har til felles er at de anbefaler mindre sukker og stivelse.

Karbohydratinntaket varierer fra tilnærmet 20 gram til 125 gram om dagen, avhengig av dietten. Vanlig norsk kosthold inneholder til sammenligning 250-350 gram karbohydrat.

Lær mer om de ulike variantene - og se om du finner noe som passer for deg!

Stor forvirring

- Alle bør ikke leve på det samme lavkarbokostholdet. Det varierer fra person til person hvor mye karbohydrater de tåler. Trenger du kun å redusere vekten med noen kilo eller holde trivselsvekten, holder det å redusere inntaket av sukker og stivelse, og heller øke inntaket av grønnsaker og sunne oljer som olivenolje og rapsolje. Veldig mange tenker "ekstremlavkarbo" når de hører ordet lavkarbo, sier dr. Fedon Lindberg.

Lege Torkil Andersen er mannen bak Ketolysekuren, en diett laget for betydelig overvektige personer. Han tror også det er stor forvirring blant folk om hva som er lavkarbo og hvilket kosthold de bør velge.

- Folk flest vet ikke forskjellen på de ulike diettene og tror at de på lavkarbo kan spise så mye fett de bare orker. Men det er stor forskjell på slanking med ketogene dietter som Ketolysekuren - beregnet for dem med betydelig overvekt - og lavkarbo for et sunt liv, hvor du også over tid kan gå ned i vekt, sier Andersen og fortsetter:

- Ved lavkarbo er forbrenningen normal, mens ketogene dietter medfører markant økning i fettforbrenningen. Du oppnår denne ketoseforbrenning ved 15-20 gram karbohydrater pr. dag, noe som er en velegnet slankekur for dem med BMI over 30. Det er kun her man må spise "mye" fett. Ved å følge Fedon Lindergs lavkarbokosthold, som er et sunt middelhavskosthold med 100-125 gram karbohydrater pr. dag, har man normal forbrenning. Ved å spise langsomme karbohydrater, sunne oljer, fisk, nøtter, salater, grønnsaker, linser og bønner og så videre, kan man gå langsomt ned i vekt, stabilisere vekten og få god helse. Dette er altså et kosthold alle kan leve på, mens ketogene dietter er en slankekur for dem med betydelig overvekt eller dårlig regulert type 2 diabetes, opplyser Andersen.

For hele livet

Fedon Lindberg råder deg til å tenke langsiktig når du velger kosthold.

- Du velger en livsstil, ikke en midlertidig diett. Returnerer du til ditt gamle kosthold, kommer de ekstra kiloene og andre plager du har hatt, raskt tilbake. Velg et kosthold du kommer til å trives med resten av livet. Tenkt balanse og variasjon. Du kan ikke bare redusere inntaket av karbohydrater. Kutter du ut enkelte matvarer, er det viktig å erstatte dem med andre sunne matvarer. Ellers kan du ende opp med et mangelfullt kosthold, advarer han.

- Tar du vekk én energikilde, må du fylle på fra en annen. I og med at karbohydratene tar stor plass og er innarbeidet som basismat, vil fordelingen av matelementer på tallerkenen se litt annerledes ut enn du er vant til. Så du må oppdra øynene dine til å akseptere det nye tallerkenbildet og at du faktisk blir mett av mindre mengder mat, råder Karin Hvoslef, som er ernæringsrådgiver i ernæringsfirmaet Næringsvett. Hun tror mange som starter med lavkarbo ikke kan tenke seg at de kan bli mette av mindre matmengder.

- Øyemålet er godt innarbeidet. Man har ikke opplevd i hvilken grad fett metter, fordi man er vant til å kutte ned på det. Uten hjelp til å sette sammen måltidene og lage nye vaner, spiser man fremdeles ubalansert, med for lite fett og ofte for mye protein. En tommelfingerregel er at man ikke trenger mer enn ca. 1 gram protein pr. kilo kroppsvekt, ikke mer enn 30-60 gram naturlige lavglykemiske karbohydrater og rikelig med naturlig, ubearbeidet fett (2-3 gram pr. kilo kroppsvekt) som hovedenergikilde, sier Hvoslef.

Her er en oversikt over de forskjellige diettene:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!