Oslo, 17.02.2011 Kari Sørlie. Coach, med programmet coach deg selv slank. Fotografert for Norsk Ukeblad. Foto: Bjørn Inge Karlsen

SLUTT: Kari Sørlie har sluttet å gå på ulike slankekurer. Nå holder hun vekten uten kur. © Foto: Bjørn Inge Karlsen, HM Foto. Sminke: Marianne Hommo

Slik gjør du det:

Kari Sørlies råd:

* Ikke start rett før jul eller like før sommerferien.

* Sett opp mange små delmål, bruk kalenderen og unngå de store endringene når det er bursdager, selskap, hyttetur med venninner etc.

* Tenk deg at du skal starte en ryddesjau i vanene dine.

* Skriv en liste over hvilke vaner du ønsker å beholde, hvilke du trenger å justere og hvilke du vil kvitte deg med. Og hvilke nye vaner ønsker du deg?

* Aksepter at det tar tid å endre vaner. Se på én vane av gangen. En ny vane trenger noen uker å få sette seg.

* Lytt til kroppen - hva blir den glad av? Når får du energi? Ikke bare lytt til ekspertene når du skal finne maten og treningen som passer for deg.

* Faller du for en fristelse, så tenk at det er menneskelig. Start igjen dagen etter. * Stopp opp, og tenk over hva som er dine hindre: Sier du ja til en kake fordi du er sulten eller høflig eller trenger trøst?

* Gå ikke sulten inn i butikken.

* Ta følelsene med på forandringen. De er tregere enn tankene, derfor er det viktig med tid og tålmodighet. Forhaster du deg, kan du stå der med dine færre kilo og føle tomhet.

* Når du er i mål, planlegg livsstilen for neste år og året etter. Da har du etablert gode rutiner for fremtiden.

Kaken hopper ikke inn i munnen på deg. Det er noe inni deg som bestemmer at du skal ta en bit, sier Kari Sørlie fra Oslo.

Dette "noe" ville hun utforske etter å ha jojoslanket seg i 20 år. Hennes positive melding til andre er:

- Når jeg kunne jeg klare det, kan du også!

I dag er slankemarerittet over, og Kari har samlet erfaringene sine i en bok full av tips og råd til alle slankere.

Slanket seg som 15-åring

Kari Sørlie var bare 15 år da hun slanket seg for første gang.

- Vi snakket mye om slanking på skolen, alle var opptatt av det. Vi leste i ukeblader om tips og ulike kurer, minnes Kari.

- Jeg syntes jeg var litt for tykk, og klarte å gå ned de få kiloene. Men ingen snakket om hva som skjedde etter en slankekur den gangen, å endre livsstil var fremmed for oss. Ingen ga oss den kunnskapen vi trengte. Derfor begynte jeg å spise som vanlig igjen, for jobben var jo gjort! Det ble både kaker og sjokolade, og kiloene kom raskt tilbake, forteller hun.

Før hun fylte 20 år hadde hun prøvd flere slankekurer. Og det skulle bare bli verre.

Hamburgerne

Kari flyttet til USA som au pair. Hun levde et liv med lite bevegelse, for det ble mye bilkjøring.

Maten var fetere enn hun var vant til, og inntaket av hamburgere hyppig.

- Jeg la på meg 10 kilo, gikk ned 5 kilo med slankekur og gikk opp igjen etterpå. Vi var flere jenter som holdt på sånn. Totalt la jeg på meg nesten 17 kilo i løpet av ett år, sier Kari.

Tilbake i Norge fortsatte jojoslankingen.

- Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har slanket meg, og jeg prøvde også fastekurer og ekstreme slankekurer. Nederlagsfølelsen når jeg gikk opp i vekt igjen, førte til at jeg trøstespiste enda mer, sier Kari, som fortsatte med det håpløse slankeprosjektet helt til hun fylte 40 år.

Husk:

* Du kommer til å snuble i prosessen! Mennesker er vanedyr og trenger tid.

* Du bør behandle deg selv og kroppen din med respekt.

Kilde: Kari Sørlie

Skammen

Kari følte mye skam.

- Jeg var veldig opptatt av å bli likt av alle. Og jeg hadde problemer med å si nei. Det var min svakhet. Jeg tenkte ofte at hvis jeg sa nei til en kake eller annet, ville vertskapet kanskje bli skuffet, forteller hun.

- Jeg skjulte at jeg slanket meg, for jeg var engstelig for hva de andre ville si. Vi er ofte litt vel ivrige med å kommentere andres spisevaner. Og jeg mislikte den typen oppmerksomhet, sier Kari.

Trening og sunn livsstil fikk hun heller ikke til.

- Jeg følte meg keitete og dum i ballspill og uelegant når jeg prøvde aerobic. Jeg sluttet raskt med slike aktiviteter, derfor ble det aldri kontinuitet. Det førte til at jeg mistet håpet om å klare å trene. Disse halvhjertede forsøkene ble også et nederlag - jeg fikk ikke til dette heller.

Gjennombruddet

- Etter mange år skjønte jeg endelig at slankekurene ikke virket. Da var jeg 40 år og hadde startet enda en kur. Det ble den siste, sier hun.

Gjennombruddet kom da Kari startet på utdannelse innen ernæring og deretter studerte coaching.

Hun skjønte etter hvert at psyken spiller en avgjørende rolle.

Etter at Kari begynte å våge å si nei til en kake eller sjokolade, kom mange av de negative følelsene i henne opp igjen. Men langsomt endret dette seg.

Hun kom seg ut av slankemarerittet, endret livsstil og er i dag veldig fornøyd med vekten - som hun holder og trives med.

Hun vil ikke røpe antall kilo, men det er rundt 15 færre kilo enn da hun var på det tyngste.

Men hvordan klarte hun å snu?

- Jeg begynte å lytte til de indre stemmene mine. Jeg var veldig glad i sjokolade, og en stemme sa ofte at "jeg fortjener en sjokolade nå", eller "jeg kjeder meg og må ha en kake nå"!

Jeg tok kontroll over de indre stemmene, for jeg skjønte at lederen, det var jo meg! Og jeg begynte å øve meg på den nye livsstilen, det er viktig, og dermed gikk jeg langsomt ned i vekt. Med en annen mental innstilling ble alt lettere, sier Kari.

measuring waist

JOJO: Noen kilo ned og enda flere opp igjen. Men det finnes en vei ut av jojoslankingen. © Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

De lumske stemmene

Kari oppdaget de to stemmene som maste mest på henne:

- Jeg hadde lille-Kari og store-Kari. Store-Kari var superfornuftig, "nå må du slanke deg, ikke gjør ditt, ikke datt". Lille-Kari ville ha det gøy og morsomt, hun ville at jeg skulle spise kaken og sjokoladen, hun er mer barn enn voksen. Disse to trakk i hver sin retning. Etter hvert fant jeg balansen mellom den store og den lille. Jeg tok ledelsen. I dag spiser jeg litt sjokolade når jeg har lyst. Lille-Kari er ikke så kravstor lenger, store-Kari er ikke lenger så streng.

Her er flere av hennes tips:

* Bli din egen beste venn, og lytt til stemmene med alvor og respekt, de er alle en del av deg. Du skal bli sjefen deres.

* Start med den eller de stemmene som er mest masete. Sett navn på dem (f.eks. Trine Trøstespiser, frøken Perfekt, engstelige Lisa, kose-Kaja og sinnataggen Anne). Hvem skaper mest trøbbel for deg? Beskriv dem gjerne som mennesker med ansikt, kropp, klær.

* Kritikerstemmen kan være så sterk at den har kverket de andre og mer positive stemmene. Du kan skape nye, indre stemmer som er mer positive.

* Vær nysgjerrig på deg selv og stemmene, da er du ikke fordømmende.

Typisk

- Det er helt klassisk at man går ned i vekt for så å gå opp igjen enda litt mer hvis man går på en diett med svært lite kalorier, sier klinisk ernæringsfysiolog Vibeke Landaas.

Og forklaringen er enkel:

- Når man får i seg så lite kalorier at hjernen ikke får nok glukose, begynner kroppen å omdanne protein til glukose. Dermed spiser kroppen av muskelmassen. Dette skjer også selv om disse kurene inneholder en god del proteiner, sier Landaas.

Muskler forbruker energi også i hvilende tilstand. Med mindre muskelmasse går dermed forbrenningen ned.

Mer fett

- Med en ekstremkur som for eksempel en pulverkur, vil man ikke lære noen ting om kostholdet sitt. Så når man etter kuren går tilbake til sitt gamle kosthold, vil man gå opp igjen i vekt raskt. Og siden forbrenningen er blitt litt mindre på grunn av mindre muskelmasse, vil man gå opp litt mer i vekt enn det man veide i utgangspunktet. Men da er det ikke muskler man får, men fett. Så etter en slik kur vil fettprosenten i kroppen ha økt, sier Landaas.

Justeringer

For å få en varig vektnedgang, som Kari Sørlie har fått, anbefaler Landaas at man dropper alle typer raske og svært kalorifattige kurer.

I stedet bør man titte på kostholdet sitt, og finne ut hvilke endringer man kan leve med over tid.

- Se etter de aller mest energitette matvarene. Det kan være junk, som søtsaker, potetgull og gatekjøkkenmat, eller mye fett i maten. Finn så ut hvilke endringer du kan gjøre. Tenk at det skal vare lenge. Hvis du spiser 150 gram sjokolade om dagen, så kanskje du kan bestemme deg for at 50 gram er nok, sier Landaas.

I tillegg bør man trene i alle fall et par ganger i uka, anbefaler hun.

Man trenger noe styrketrening og noe som gir litt høy puls, for eksempel rask gange eller svømming.

- Det handler ikke om enrome omlegginger, men justeringer man kan leve med lenge. Da vil vektnedgangen komme over tid, sier hun, og understreker at det er den eneste måten å slanke seg på som innebærer at man mister fettvev, men ikke muskelmasse.

LES OGSÅ:

Lavkarbo-diett som virker

Du kan krympe magesekken uten operasjon

Ned i vekt uten å slite

62 kilo lettere med egen diett

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!