Salget av elbiler stuper, noe annet ville være helt idioti
Det er ingen grunn til å slå alarm.

KOMMENTAR: I løpet av året har stadig flere begynt å rope varsku.
Salget av ladbare hybridbiler har skutt i været, samtidig som salget av elbiler har flatet ut og etter hvert falt. Dette i sterk kontrast til den eksplosive veksten de siste årene.
Har elbilene virkelig nådd toppen?
Les også: Har du elbil? Fra nyttår mister du retten til gratis parkering
Har i liten grad utkonkurrert elbilen
Flere har luftet tanken om at politikerne bommet totalt med avgiftene for ladbare hybrider, og i samme slengen nærmest tatt knekken på elbilene. Noen har også forsøkt å slå politisk mynt på at regjeringen tar livet av elbilsatsingen ved å signalisere utfasing av en del andre fordeler.
Og det er riktig at mange ladbare hybrider ser ut til å komme uforholdsmessig godt ut av av avgiftssystemet sett i forhold til hva en kan regne med at bilene faktisk slipper ut.
Les også: Mytene og fakta om hybrid, hydrogen og diesel
Skal du kjøpe for eksempel en VW Passat, Golf, BMW X5 eller eller Mercedes GLC i dag, så må du nesten være dum om du ikke velger hybridutgaven. Du får mer bil til lavere pris enn alternativene.

- Test: Mercedes 350 GLCe 4M
- Test: BMW 3-serie 330e iDrive iPerformance
- Test: BMW 2-serie Active Tourer 225xe e-Drive iPerformance
- Test: Mercedes C-klasse C350Te Plug-in-hybrid
- Test: VW Passat GTE
- Test: VW Golf GTE
- Test: BMW X5 xDrive40e Plug-in-hybrid
Men nedgangen i salget av elbiler henger ikke bare sammen med det økte salget av ladbare hybrider - eller en frykt for at enkelte fordeler skal fases ut. Ladbare hybrider har nesten ingen av fordelene til elbiler. Ikke tilgang til kollektivfeltet. Ikke billigere parkering. Ikke lavere årsavgift. Ikke lavere sats i bomringen. Ikke billigere drivstoff.
Alle venter på elbil-revolusjonen
Faktum er derimot at norske bilkjøpere har fått med seg at elbilverdenen står overfor en liten revolusjon. Eller en stor revolusjon.

I dag er det egentlig bare Tesla-modeller som har lang nok rekkevidde til å fungere som et fullverdig alternativ til vanlige biler. Dette har derimot sin høye pris, og de fleste som har hatt råd til å kjøpe en bil til rundt ´2n million kroner, har nå kjøpt sin Model S.
Tesla-salget har falt 70 prosent så langt i år sammenlignet med i fjor.
Test: Tesla Model S P90D rekkeviddetest
Men Tesla-kundene har ikke mistet interessen for elbil. De venter på at Tesla skal starte leveringen av den første el-SUV-en Model X - som det er lange ventelister på. Og enda flere venter på leveringen av Model 3.
Les også: Teslas nye storselger kommer tidligere enn antatt
En skal vel heller ikke se bort ifra at de nye modellene med 100 kWh-batteri og verdens raskeste akselerasjon kan føre til at noen vil oppgardere.
Noe mye bedre er rett rundt hjørnet
Og nettopp elbilkunder som venter er stikkordet. Elbilverdenen står nå overfor en situasjon der en ny generasjon elbiler med 50-100 prosent lenger rekkevidde til overkommelig pris kommer rett rundt hjørnet.
Og det er ikke helsvart for elbilene: Nissan har for eksempel økt salget sitt av Leaf med 50 prosent i år, etter at de lanserte bilen med en større batteripakke.
Test: Er en harrytur med Leaf mulig uten å stoppe for å lade?
BMW har nå endelig fått de første nye i3-modellene til lands med de nye 94 Ah-batteriene. Disse utvider rekkevidden fra teoretisk 200 til 300 km for bare 16.000 kroner ekstra.
Det er selvsagt ingen som har stått i kø for å få levert den gamle modellen, når en mye mer praktisk modell kommer rett rundt hjørnet til nesten samme pris.
VW kommer med en ny versjon av Norges mest solgte elbil til våren, når e-Golf får omtrent tilsvarende forbedret rekkevidde som BMW i3.

Og kundene står i kø for å få tak i Opels kommende elbil Ampera E, som er ventet å få en reell rekkevidde på rundt 30 mil til rundt 300.000 kroner når den leveres i første halvår neste år. Det antas at den teoretiske rekkevidden vil oppgis til rundt 40 mil.
Hyundais nye elbil Ioniq lover også forøvrig 260 km rekkevidde.
Les også: Denne elbilen er en skikkelig prisbombe!
Selvsagt stuper salget når de fleste venter
Å kjøpe en vanlig elbil i dag er trolig å kaste ganske mye penger ut av vinduet. Alle forstår at bruktbilverdien på en elbil, kjøpt rett før en ny versjon kommer med mye lenger rekkevidde, vil falle som en stein.
Slik verdien på Mitsubishis i-MiEV stupte når den fikk konkurranse fra Leaf i sin tid. Bilen kostet ved lansering rundt 250.000 kroner, mens den nå er mulig å oppdrive til under 140.000 kroner. Ny.
Men når den nye generasjonen elbiler dukker opp, kommer situasjonen til å snus raskt.
Har du elbil? Fra nyttår mister du retten til gratis parkering