Biltest:

Test: BMW 2-serie Active Tourer 225xe e-Drive iPerformance

Uten tvil den mest fornuftige BMW-en du kan kjøpe.

Publisert

Motorentusiastene fra München har gjort en del ting vi ikke hadde forventet de siste årene, og mange har malt fanden på veggen på grunn av selskapets utvikling.

Bilen vi har vært ute med denne gangen - 2-serie Active Tourer 225xe (legg gjerne på iPerformance og eDrive hvis du liker lange modellnavn) - er på mange måten det ultimate eksempelet på av denne utviklingen.

Ikke bare er det en flerbruksbil. I tillegg er den egentlig forhjulsdrevet. Og på toppen av det hele er det blitt en hybrid. Ja, til og med en ladbar hybrid.

Og bare for å gjøre forvirringen større: Bilen nær ingenting til felles med BMWs 2-serie, som den deler navn med, som er en av verdens mest kjøreglade coupéer.

Skalk lukene, hent frem kors og hvitløk. Fyll pistolen med sølvkuler.

Eller, vent nå litt!

Bakseteplassen er helt akseptabel.
Bakseteplassen er helt akseptabel.

Svært, svært fornuftig

Vi har tidligere snakket ganske så pent om Active Tourer, og det er med fravær av skadefryd at vi må si at den nye utgaven har blitt en av de mest fornuftige - og ikke rent «allrighte» - kjøpene du kan gjøre fra BMW.

Active Tourer er som kjent en relativt kompakt flerbruksbil, og den ladbare hybriden skiller seg lite fra de andre utgavene - utover drivlinjen.

(Storebroren 2-serie Grand Tourer er dessverre ikke tilgjengelig i hybridutgave)

Og her er det viktig å holde tunga rett i munnen, for dette er litt komplisert: Det finnes nemlig fra før en 225i(x)-modell, men denne har ingenting med den ladbare hybriden 225xe å gjøre.

225xe bruker nemlig den samme 1,5-liters bensinmotoren på 136 hestekrefter som sitter i 218i(x)-utgaven av modellen - som kun driver forhjulene. I tillegg har en montert en 88-hestekrefters elmotor på bakakslingen. Til sammen yter disse to motorene maksimalt 224 hestekrefter, nesten like mye som 225xe-modellen.

Forskjellen er at 225ix koster nær 200.000 kroner mer enn 225xe.

Ingen elbil

Elmotoren får strøm fra en beskjeden 7,7 kWh batteripakke som gir bilen en teoretisk ren elektrisk rekkevidde på 40 kilometer.

Alle som vet noe som helst om teoretiske elektriske rekkevidder, vet at dette er mildt sagt optimistisk. Om vi sier 3 mil på en fin dag, så er vi ikke så langt unna sannheten.

På papiret skal drivlinjen gi bilen et oppsiktsvekkende lavt forbruk på 0,2 per mil, som er årsaken til at bilen kommer så vanvittig godt ut i pris. I praksis er det oksemøkk. Uformell testing vi har gjennomført viser at bilen bruker mer drivstoff enn en ikke-ladbar ny Toyota Prius om du kjører særlig mer enn 4-5 mil.

Uten å ha vært nevneverdig opptatt av kjørestil (mer om dette under), viste bilens egne systemer at vi hadde brukt i overkant av 0,6 liter per mil under vår prøvekjøring. Årsaken? Den samme bensinmotoren i 218i - som veier rundt 300 kg mindre - har et oppgitt forbrukt på over en halv liter per mil.

Nå skal vi ikke legge skjul på at de offisielle forbrukstallene på ladbare hybrider er av typen «tenk på et tall», der alt avhenger av bruken. Kjører du bare smått i byen, kan du teoretisk kjøre uten å bruke annet enn elmotoren.

Slikt går det fort sport i.

Hvor langt du kjører mellom hver gang du benytter denne, er helt avgjørende for hva slags forbruk du ender opp med.
Hvor langt du kjører mellom hver gang du benytter denne, er helt avgjørende for hva slags forbruk du ender opp med.

Les også: Mytene og fakta om hybrid, hydrogen og diesel

Men realiteten er at elmotoren i denne bilen mest av alt sørger for å gi bilen mer krefter, mer futt - og strengt tatt en ganske billig firehjulsdrift med på kjøpet.

Det er ikke helt uten grunn at BMW kaller dette for "iPerformance".

Setter du girkassen i Sport-modus, lader til og med motoren opp batteriet for deg.

Interiøret er svært gjenkjennelig for alle som har sittet i en ny BMW.
Interiøret er svært gjenkjennelig for alle som har sittet i en ny BMW.

0-100 unnagjøres på respektable 6,7 sekunder, og elmotoren sørger for at kreftene er umiddelbart tilgjengelig når du ønsker dem. Når dette legges på toppen av et overraskende bra chassis, er resultatet er ganske hyggelige kjøreegenskaper til å være en flerbruksbil.

La gå, du kan kjenne at bilen er relativt tung hvis du drar på i svingene - og det er et eller annet med sittestillingen som vi ikke er hundre prosent fornøyd med. Men alt i alt er dette en oppsiktsvekkende fornuftig bil.

Den eneste reelle ulempen med den ladbare utgaven er at du mister 68 liter av bagasjerommet grunnet elmotoren og batteripakken. Det må vi si at er til å leve med - spesielt siden nær alt det du mister er under gulvet.

Konklusjon

Vi er ikke et øyeblikk i tvil om at BMW kommer til å selge denne bilen i bøtter, spann og lastebillass. Og det kommer de trolig til å gjøre frem til politikerne finner ut at dagens avgiftsfordeler for ladbare hybrider i liten grad stemmer overens med faktisk forbruk.

BMW 2-serie 225xe Active Tourer

Bensinotor: 4-sylindret twinturbobensin
Volum: 1,5/1499 ccm
Effekt: 136HK v/4400 RPM
Dreiemoment: 220 Nm v/1250 RPM

Elmotor: 88 hk, 165 Nm
Effekt totalt: 224 hk
Dreiemoment totalt: 385 Nm

Girkasse: 8-trinns automat
Drift: Firehjulsdrift (elmotor driver bakhjul)
Størrelse: 4342/1800/1555 mm
Egenvekt: 1660 kg
Bagasjeplass: 400/1350 liter
Hengerfeste: Nei
Toppfart: 202km/t
0-100: 6,7 sekunder
Forbruk: 0,2 l/mil
CO2: 46 g/km

Modell: 358.600 kroner
Testbil: 504,920 kroner

Utstyr inkluderer panorama soltak, påkostet GPS, dynamisk cruise control, sanntids trafikkinformasjon, ryggepakke, lyspakke, oppvarmet ratt, LED-lys, HUD, multifunksjonsratt, elektriske sportsseter, regnsensor mm.

Det er uansett verdt å påpeke at grunnprisen på denne BMW-modellen bare er ca 30.000 kroner høyere enn storselgeren VW Golf GTE, som ikke har firehjulsdrift og som har 130 liter mindre bagasjerom.

BMW riktignok  dette med å ta seg betalt for ekstrautstyr. Vår velutstyrte testbil er utstyrt med ekstrautstyr for nær 150.000 kroner, og det er likevel ikke veldig mange titusen vi egentlig har lyst til å fjerne fra den pakken før vi føler at BMW mister sitt premiumpreg. På tyske premiumbiler må du alltid regne med rundt 100.000 i ekstrautstyr.

Det gode

  • Nær 200.000 kroner i rabatt sammenlignet med «vanlig» 225ix
  • Overraskende gode kjøreegenskaper
  • Til småkjøring kan man kjøre bilen uten forbruk/utslipp
  • Tilgjengelig med alt tenkelig utstyr
  • En praktisk og kompakt flerbruksbil

Det dårlige

  • Relativt kostbart ekstrautstyr
  • Batteripakken spiser noe bagasjeplass
  • Bærer noe preg av vekt
  • Den 7-seters storebroren «Grand Tourer» er ikke tilgjengelig i hybrid

Det grusomme

  • Forbruket er i realiteten mye høyere enn oppgitt

Denne saken ble første gang publisert 03/07 2016.

Les også