Har du elbil? Fra nyttår mister du retten til gratis parkering

Ukjent endring får store konsekvenser.

Fra nyttår er det slutt på at elbiler automatisk får parkere gratis på kommunale parkeringsplasser.
Publisert

Etter flere tiår med tautrekking, ble det før sommeren klart at Norge får en skikkelig lovregulering av parkeringsbransjen. Endringene trer i kraft fra nyttår.

Standardiserte regler på blant annet bøtenes størrelse, bedre kontroll med parkeringsselskapene og tydeligere retningslinjer er hovedlinjene i regelverket som innføres fra nyttår.

Les også: Nå blir parkeringsbøtene både mye høyere og lavere

Gratis parkering forsvinner

En mye mer ukjent del av de nye reglene, er at det statlige pålegget om gratis parkering på kommunale parkeringsplasser for elbiler oppheves.

I stedet blir det opp til kommunene å bestemme om elbilene skal ha fritak eller ikke. Hovedregelen blir at elbiler skal betale det samme som alle andre biler, men «kommuner kan innføre betalingsfritak», som det står i forskriften.

Side3 har fått bekreftet fra flere hold at dette i praksis betyr at det må gjennomføres et gyldig vedtak i hvert enkelt kommunestyre, og at unntaket skal skiltes ved alle plassene.

Gjøres ikke dette innen nyttår, forsvinner automatisk betalingsfritaket for elbiler.

Klikk her for å abonnere på Side3s nyhetsbrev.

Vil innføre betaling

I Tønsberg har kommunestyret allerede vedtatt at de ikke vil videreføre den gratis parkeringsløsningen.

I Trondheim vil det samme skje.

- I Trondheim er det klart uttrykt at det er politisk flertall for at de ønsker betaling for elbiler fra 01.01.2017. Det er derfor ikke satt i gang noe arbeid i forhold til å endre skiltingen, opplyser driftssjef Steinar Myhr i Trondheim parkering til Side3.

Bergen og Oslo kommune har ikke besvart spørsmål på om de kommer til å vedta fritak eller ei.

- Burde vært motsatt

Norges Elbilforening er ikke fornøyd med løsningen som er valg.

- Det er regjeringen som har bestemt dette, og vi mener at det burde vært motsatt: Hovedregelen burde være fritak, og så kunne kommunene vedtatt full betaling. Dette er med på å uthule pakken av elbilfordeler, sier kommunikasjonsleder Petter Haugenland til Side3.

Les også: Derfor kan p-vaktene selv bryte parkeringsreglene