Småbilene brukte minst
Vi testet 125 biler i 2010, og her er de morsomme testdataene vi satt igjen med. Småbilene kan vise til det laveste forbruket.

Alle biler vi tester her i www.vimennbil.no går gjennom faste testrutiner, der nøyaktige akselerasjons- og støymålinger, samt unnamanøvre (elgtest), inngår. En fast 19 mil lang forbruksrunde blir også kjørt mot en idealtid for å kartlegge bilenes drivstofforbruk og kjøreegenskaper.
Det gir oss et meget godt grunnlag for å skrive test av hver enkelt bil, men også en stor database hvor vi kan grave fram testdata i ettertid. I forrige nummer presenterte vi årets topper og flopper, nå har vi plukket ut litt hyggelig info fra nevnte database.
Forrige uke presenterte vi de ti raskeste, de ti tregeste, de ti sterkeste og de ti svakeste. Nå er turen kommet til de bilene som tok seg billigst gjennom nevnte forbruksrunde.
Forbruksvinnerne
Forbruksrunden med drøye 19 mil på variert norsk vei er en absolutt nødvendighet for å skille bilene. Så gode som nye biler er i dag, er det ofte veldig vanskelig å skille mange av dem. At bilene stiller til start med like forutsetninger er en nødvendighet, derfor har vi faste rutiner når vi måler bilenes drivstofforbruk. Runden er delt opp i fem forskjellige etapper, der alle kjøres mot en idealtid. Her er de gjerrigste (klikk på hver enkelt bilmodell for å lese testen):
BILMODELL |
TESTFORBRUK, L/MIL: |
0,40 |
|
0,41 |
|
0,45 |
|
0,45 |
|
0,45 |
|
0,46 |
|
0,47 |
|
0,47 |
|
0,47 |
|
0,47 |
Disse hadde høyest forbruk:
BILMODELL |
TESTFORBRUK, L/MIL: |
1,34 |
|
1,25 |
|
1,11 |
|
1,09 |
|
1,09 |
|
1,02 |
|
0,99 |
|
0,99 |
|
0,99 |
|
0,98 |
Vi tar også med de som brukte minst og mest i forhold til oppgitt forbruk i EU-miksen:
BILMODELL |
TESTFORBRUK, L/MIL: |
FORBRUK, EU-MIX |
MERFORBRUK |
0,56 |
0,67 |
-16,42 % |
|
0,83 |
0,99 |
-16,16 % |
|
0,57 |
0,68 |
-16,00 % |
|
0,57 |
0,67 |
-14,93 % |
|
0,99 |
1,13 |
-12,39 % |
|
0,65 |
0,47 |
38,30 % |
|
Opel Astra 1,7 CDTi Enjoy |
0,65 |
0,47 |
38,30 % |
1,11 |
0,81 |
37,04 % |
|
0,46 |
0,34 |
35,29 % |
|
0,52 |
0,39 |
33,33 % |

