Kort sagt:

+ God totaløkonomi

+ Lavt forbruk

+ Fin girkasse

+ Tilstrekkelige plassforhold

+ Gode resultater i EuroNCAP (2006)


- Fjæringskomfort i Kuro S-Edition

- Noe høyt støynivå

- Litt nummen styrefølelse

Etter tre år på markedet har Toyota Auris fått en facelift for 2010. En av nyhetene er den sportslige utstyrspakken Kuro S-Edition, men Auris har også annet å by på.

Midlivsoppgraderinger, facelift eller ansiktsløftning. Kjært barn har mange navn, og dette er bilindustriens svar på midtlivskrisen for en modell som ikke er helt ny, men det samtidig ikke er regningssvarende å skifte ut. Som de diskrete og høflige menneskene vi er i Klikk Motor , faller vi selvsagt ikke for fristelsen å spørre om våre lesere kjenner seg igjen i en mer menneskelig tilnærming til problemstillingen. Det får være opp til samlivs-seksjonen å ta stilling til.

Men tilbake til Auris: Det er først og fremst visuelle oppjusteringer i fronten, forbedret interiør, justeringer på motorutvalget og nye utstyrsversjoner som skiller 2010-versjonen av Auris fra forgjengerne. På den tekniske siden er det verd å merke seg ny grunnmodell på bensinsiden med 1,33 liter på 100 hk. For vår del merket vi best at Auris har fått ny seks-trinns girkasse og forbedret interiør, men mer om det i vår test av den 90 hk sterke 4-D4-versjonen:

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,9

60-100 KM/T, 4. GIR: 8,8

60-100 KM/T, 5. GIR: 13,5

60-100 KM/T, 6. GIR: 18,2

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,1

80-120 KM/T, 5. GIR: 15,0

80-120 KM/T, 6. GIR: 19,7

80-120 KM/T, 7. GIR: 0,0

STØY TOMGANG, dBA: 49,0

STØY 50 KM/T, dBA: 62,5

STØY 80 KM/T, dBA: 65,8

STØY 100 KM/T, dBA: 68,8

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,50

MISVISNING 50 KM/T: 48

MISVISNING 80 KM/T: 77

MISVISNING 100 KM/T: 97

Kjøreegenskaper: 4

Vår Toyota Auris var en Kuro S-Edition, med bl.a. 17-tommers felger med 205/50-17 og sportsunderstell. Vi kjørte bilen på en blanding av vinterføre og tørre veier. På bar asfalt får du større presisjon og veigrep med dette oppsettet, mens bilen kjennes mer urolig på glatte og ruglete vinterveier.

Uansett kjører Auris slik man forventer av en forhjulsdreven mellomklassebil. På vinterføre slipper den først med forhjulene, og kommer med hekken i en liten skrens om du slipper gassen. Det tar ikke mange tiendelene før Toyotas stramme stabilitetskontroll griper inn akkompagnert av varselpiping. Det er ryddig og greit, men sammen med en litt nummen styrefølelse gjør det at Auris ikke går inn blant toppene i klassen når det gjelder kjøreglede.

Les også:

De kuleste bilene vi har kjørt

Kompaktbil for den kresne

Drammen 03032010 Toyoya Auris KURO S=

Drammen 03032010 Toyoya Auris KURO S © Egil Nordlien HM Foto

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1364

EFFEKT, HK VED O/MIN: 90/3800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 205/1800-2800

EGENVEKT, KG: 1355

TILHENGERVEKT, KG: 1000/450

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 425/176/151

BAGASJEROM, LITER: 350

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55-16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM: 118

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12

TOPPFART, KM/T: 175

PRIS FRA, KR: 236 000

PRIS TESTBIL, KR: 262 000

Motor: 4

Vi har lenge ment at Toyotas 1,4-liters diesel har vært en av de beste smådieselene på markedet. Og det er fortsatt en bra motor, men den har fått såpass mange år på baken at de aller nyeste dieselmotorene går noe penere og mindre hørbart enn denne.

På den annen side har motoren en fin og frisk ytelseskarakteristikk, med godt drag i mellomregisteret og en overraskende turtallsvilje. Det aller beste med drivlinjen er den nye seks-trinns girkassen. Ikke bare er den svært presis og lettsjaltet, men har også girutvekslinger som passer glimrende til motoren.

Ytelser: 4

Effekten på 90 hk er den samme som tidligere, men dreiemomentet er forbedret og ligger på 205 Nm mellom 1800-2800 o/m. Man skulle tro at den lille dieselen i Auris sliter i forhold til konkurrenter med 1,6-litere, men her spiller den tettstegete seks-trinns kassen en hovedrolle:

Ser vi på våre tester fra 60-100 km/t i 3. gir, gjør Auris 1,4 D-4D denne spurten unna på 7,9 sekunder. VW Golf med 1,6-liter på 90 hk bruker 8,2, mens Opel Astra med 1,7-liter på 110 hk tar 7,7 sekunder. Ser vi på de samme bilene i 80-120 km/t i 4. gir, er forholdet 11,1, 12,3 og 10,7 sekunder.

Det betyr at Auris selv med den minste dieselmotoren føles tilstrekkelig motorisert og leverer litt over det man forventer ut fra motorstørrelse og effekt.

Les også: test av 20 stasjonsvogner

Eksteriør: 4

Utseendemessig er Toyota Auris omtrent slik man forventer av en oppgradert modell. Det er gjort noen små og til dels vellykkede grep for å modernisere bilen, spesielt i fronten. Kuro S-Edition har i tillegg en del sportslige visuelle virkemidler som gjør at den vekker oppsikt. Standardspørsmålet er "hvor mange hester har denne" og da har Toyota lykkes med oppfriskningen, selv om man selvfølgelig har lyst til å svare "190" i stedet for "90". Trøsten får være at Kuro-pakken også kan leveres med sprekere motorer på inntil 147 hk.

Toyota Auris

Toyota Auris

Interiør: 4

Du får ingen store overraskelser innvendig i Toyota Auris. Her er det stort sett vanlig mellomklasse-målestokk både på forsete-, baksete- og bagasjeplass. Det er gode plassforhold i baksetet og med et bagasjerom på 350 liter i normalposisjon har du grei plass for fire. Det mangler litt på at barnefamilien med "alt" skal få med seg hele feriebagasjen, og noen stasjonsvognsmodell av Auris finnes ikke.

Toyota har lykkes med å gjøre en fornuftig oppgradering av førermiljø og dashbord. Det sørger for ryddig betjening, oversiktelige instrumenter og tilfredsstillende materialkvalitet.

© Egil Nordlien HM Foto

© Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 3

Med det sportslige understellsoppsettet og dekkvalget på 205/50-17 blir Auris en ganske stump opplevelse i Kuro S-Edition. Vi har ennå ikke kjørt en Auris med standard understell og dekk, men regner det som sannsynlig at den er smidigere på dårlig underlag og små ujevnheter.

Det skal nemlig være slett asfalt for at roen senker seg i Kuro-versjonen, noe som også gjelder støynivået. Det ligger noe over det vi har målt i konkurrentene Opel Astra og VW Golf. I 100 km/t ligger Auris på 69 dBA, mens testmålingene våre av Golf og Astra viser 67 og 66 dBA. Det er først og fremst dekkstøy som merkes, men også noe motorstøy trenger gjennom.

Sittestillingen i Auris er relativt høy, noe som gir bra oversikt, men også en litt rettere sittesposisjon enn alle liker. Setene gir tilstrekklig støtte og med bra reguleringsmuligheter både for disse og rattet, er det lett å finne en god kjørestilling.

© Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

Toyota Auris ble testet i EuroNCAP i 2006 og fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere. Siden den gang har EuroNCAP endret noe på kollisjonstesten, slik at disse resultatene ikke er helt sammenlignbare med de nyeste testene.

I ny versjon har Auris det man forventer av sikkerhetsutstyr for denne klassen med blant annet syv kollisjonsputer og kollisjonspute for knær. Stabilitetskontrollen er som nevnt effektiv, og holder god kontroll på bilen også på glatt føre.

© Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 5

Prisen for Auris starter på snaut 210 000,- for rimeligste bensinmotor med 100 hk. Dieselversjonen vi har kjørt starter på 227 500,- og Kuro S-Edition kommer på drøyt 260 000 kroner. Det er konkurransedyktig i forhold til de viktigste konkurrentene, også med tanke på utstyrsnivået i de ulike versjonene.

Toyotas sterkeste kort når det gjelder totaløkonomi er et tradisjonelt lavt verditap. Den siste tids uro rundt merkets tilbakekallingspolicy er neppe nok til å utfordre det over tid. I tillegg har Toyota fortsatt en sterk posisjon når det gjelder kundetilfredsstillelse nasjonale og internasjonale undersøkelser.

Miljø: 5

Optimal Drive kaller Toyota sitt miljøkonsept. For 1,4 D-4D motoren i Auris er det viktigste at den er blitt utstyrt med partikkelfilter og tilfredsstiller Euro4-normen for utslipp. I følge EU-normen skal denne Auris- versjonen ha et blandet forbruk på 0,45 l/mil. Det følger den også bra opp i vår faste forbruksrunde, der testforbruket ender på nøyaktig 0,5 liter pr. mil. Det plasserer Auris i den mer sparsomme delen av mellomklassen. I praksis er det bare VW Golf BlueMotion (0,45 l/mil) som har gått mer nøysomt i våre tester.

Les hele saken
Toyota Auris har gjort en god mellomklassebil bedre og mer interessant. Likevel er det fortsatt en liten, men merkbar avstand opp til de aller beste i klassen. Det gjelder spesielt kjøreglede og engasjement, men også på komfortsiden har Auris noen mangler som viser at ikke alle tidens tegn kan viskes ut av kosmetisk kirurgi.

Kuro-versjonen vi kjørte understreker også dette gjennom sportslig understells- og dekkvalg. Du vil nok ha mer glede av det dynamiske sportsutstyret i Kuro med de sterkere motoralternativene. Med 90 hk er sportsligheten mest knyttet til utseendet, og så vidt vi kan bedømme en av de vanlige utstyrspakkene et bedre valg for de fleste med dette motoralternativet.

Les også:

Bilkaldeneren for 2010

Endelig er den her, Audi Q7 V12 TDI

Bilnyheter det lukter svidd av

">

Spesifikasjoner

Produsent Toyota
Pris 236000

Konklusjon

Konklusjon: 4

Midlivsoppgraderingen av Toyota Auris har gjort en god mellomklassebil bedre og mer interessant. Likevel er det fortsatt en liten, men merkbar avstand opp til de aller beste i klassen. Det gjelder spesielt kjøreglede og engasjement, men også på komfortsiden har Auris noen mangler som viser at ikke alle tidens tegn kan viskes ut av kosmetisk kirurgi.

Kuro-versjonen vi kjørte understreker også dette gjennom sportslig understells- og dekkvalg. Du vil nok ha mer glede av det dynamiske sportsutstyret i Kuro med de sterkere motoralternativene. Med 90 hk er sportsligheten mest knyttet til utseendet, og så vidt vi kan bedømme en av de vanlige utstyrspakkene et bedre valg for de fleste med dette motoralternativet.

Les også:

Bilkaldeneren for 2010

Endelig er den her, Audi Q7 V12 TDI

Bilnyheter det lukter svidd av

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!