Kort sagt:

+ Kvalitetsfølelse

+ Kjøreegenskaper

+ Vellykket retro


- Kostbart ekstrautstyr

- Dårlig komfort

Forskjellen fra jubileumsmodellen til en helt ordinær Mini er ikke stor, det går mest på det kosmetiske.

Men det spiller heller ikke så stor rolle, vi liker Mini godt nok som det er fra før. Mayfair Edition er som smør på flesk, hvis vi kan si det slik.

Kjøreegenskaper: 5

Ett ord dekker Mini bedre enn noe annet; Kjøremesteren.

Uansett motor og utstyrsnivå er Mini kjøremesteren i klassen. Ingen over, ingen ved siden. Selv om nye Fiesta har klatret mange hakk på stigen, er Mini fortsatt der oppe i ensom majestet. Men så er jo også Mini et BMW-produkt.

Mini er en gokart på veien, med ett hjul i hvert hjørne. Sving på rattet og Mini lystrer momentant. Jo tettere svingene kommer, jo mer moro er det. Underholdningsfaktoren per krone er STOR, akkurat slik vi liker det.

Les om den ultimate kjøreopplevelsen her.

Motor: 4

I 2007 fikk Mini en facelift, selv om forandringene ikke var av de største. Noen utvendige og innvendige detaljer, samt bedre motorer var i hovedgrunn det.

Den lille firesylindrede dieselen på 1,6 liter som jobbet under panseret i testbilen har vi kjørt mang en gang før. Den er en av de mest brukte dieselmotorene på markedet, og er å finne i blant annet Volvo og Ford.

110 hester og 240 Nm er de tørre fakta, selv om ytterligere 20 Nm er tilgjengelig i såkalt overboost-funksjon. De trer i kraft dersom det er nødvendig, i for eksempel en forbikjøring.

Dieselen er turtallsvillig og sprek, men er ikke blant de mest kultiverte i klassen. Ikke er den spesielt støysvak, og i tillegg har den ganske grov gange.

Golsfjellet 10032010 Mini Diesel=

KJØREMESTER: Mini byr på de sportsligste kjøreegenskapene i sin klasse. Uten tvil. © Egil Nordlien HM Foto

TEKNISKE DATA: Mini Cooper D

MOTOR, CM3:

1560

EFFEKT, HK VED O/MIN:

110/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

240/1750

EGENVEKT, KG:

1165

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

370/168/141

BAGASJEROM, LITER:

160/680

STANDARD DEKKDIMENSJON:

175/65R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,39

CO2-UTSLIPP, G/KM:

104

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

9,9

TOPPFART, KM/T:

195

PRIS FRA, KR:

214 100

Ytelser: 5

Draget i Mini er godt, faktisk godt nok til å stå i stil med de sportslige kjøreegenskapene. Under 10 sekunder (9,9) fra stillestående til 100 km/t er sprekt, og det føles faktisk som det går enda raskere.

Kreftene sendes til asfalten via en sekstrinns manuell girkasse, som er meget presis i skiftene. På svingete vei, speseilt i andre og tredje gir, er Mini sitt ess. Der trekker den aller best, og neste sving er aldri langt unna.

Eksteriør: 4

Mini er seg selv lik. Retrodesignen er vellykket, og designerne har klart å kombinere de klassiske linjene med en moderne stil.

Vår jubileumsutgave har fått brun metallic lakk, dekor på speilene, noen nye emblemer, og ekstralys i grillen. Noe som etter vår smak ødelegger ikke treffer helt blink. Da synes vi heller fargekombinasjonene som allerede finnes på fargekartet er mer smakfulle.

Interiør: 5

Det er lett å se at BMW har hatt en finger med i spillet i Mini, for akkurat i BMWs modeller virker de påkostet og sittestillingen er perfekt.

Helt klok på det store speedometeret midt på dashbordet blir vi aldri, ei heller alle de uoversiktlige knappene nederst på midtkonsollen. Men i Mini er det greit, det skal liksom være sånn.

Akkurat som eksteriøret fikk heller ikke interiøret være i fred da jubileumsmodellen skulle utvikles, og her inne har designerne truffet bedre. Lysebrunt og sort skinn dominerer, med kontrastsømmer i lyseblå/turkis.

Her er et knippe morsomme biler du får billig

Golsfjellet 10032010 Mini Diesel=

SPREKING: Den 115 hk sterke dieselen gir Mini gode ytelser. © Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 3

Er du på jakt etter en småbil med god komfort er ikke Mini bilen for deg, den er rett og slett ukomfortabel.

Det stive understellet som gir de sportslige kjøreegenskapene tar livet av det som finnes av komfort, spesielt på dårlig vei. Trekkeskinner hull i asfalten kan fort bli vel plagsomt.

En annen ting er dekkstøyen man må leve med, den er nemlig ganske høy. Det samme gjelder motorstøyen. Og sist, men også minst: plassen i baksetet og i bagasjerommet.

Sikkerhet: 4

Mini ble testet i EuroNCAP i 2007 og klarte seg bra. Den får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.

Sikkerhetsutstyret er bra, men bilen har ikke kneairbag for føreren. I testresultatet kommenteres det at dashbordstrukturen utgjør en risiko for skade på knær og lår hos fører og forsetepassasjer.

Alle våre biltester kan du se her.

Golsfjellet 10032010 Mini Diesel=

KOSTER FLESK: Vår jubileumsmodell er godt utstyr, men det koster å være kar. © Egil Nordlien HM Foto

TESTDATA: Mini Cooper D

60-100 KM/T, 3. GIR:

6,8

60-100 KM/T, 4. GIR:

8,5

60-100 KM/T, 5. GIR:

10,5

60-100 KM/T, 6. GIR:

15,8

80-120 KM/T, 3. GIR:

10,8

80-120 KM/T, 4. GIR:

10,0

80-120 KM/T, 5. GIR:

12,1

80-120 KM/T, 6. GIR:

15,2

Pris/ utstyr: 3

Det er vanskelig å sette karakter når det kommer til det økonomiske med Mini. For, en vanlig Mini One D med 90 hestekrefter kan bli din for rett over hyggelige 200 000 kroner, legger man 19 000 kroner ekstra i potten kan vår modell - med 110 hk og sekstrinns manuell - bli din.

Men, det er alltid et men. For i god BMW tro koster ekstrautstyret flesk i Mini, og spesielt jubileumsversjonen får smake pisken. I testbilen er det utstyr for over 90 000 kroner!

Mini er riktignok en populær bruktbil og er kjent for meget god kvalitet, så verditap og driftskostnader burde ikke være noe å bekymre seg over.

Sjekk garantien på bilen din her.

Golsfjellet 10032010 Mini Diesel=

RETRO: Akkurat som den opprinnelige Mini er speedometeret plassert midt på dashbordet. Stilig, men ikke akkurat praktisk. © Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 5

Nok en gang er det lett å dra paralleller til BMW, for her er tyskerne flinke. Mini Cooper D er oppgitt til et forbruk på lave 0,39 liter per mil i EU-mixen, og kan skryte hele veien til statskassa av et CO2-utslipp på beskjedne 104 gr/km.

Det er imponerende tall når konkurrenter med samme motor og ofte lavere effekt, har høyere utslipp og forbruk.

Sjekk denne hissigproppen.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mini er og blir en morobil, uten komfort men med masse sjarm. Den gir deg kjøreglede i store porsjoner med sine artige kjøreegenskaper og sin spreke motor.

Prisen varierer fra rimelig til dyr, men uansett utgangspunkt er den rimelig i drift og har god kvalitet og annenhåndsverdi.

Det blir en firer på terningen denne gang, men marginene opp til en femmer er ikke store.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!