Mercedes overrasker stort

I fjor testet vi 125 biler. Her er de morsomme testdataene vi satt igjen med. En tungvekter fra Stuttgart overrasker mest.

Publisert Sist oppdatert

Alle biler vi tester her i Vimennbil.no går gjennom faste testrutiner, inkludert nøyaktige akselerasjons- og støymålinger, samt unnamanøvre (elgtest). En fast 19 mil lang forbruksrunde blir også kjørt mot en idealtid for å kartlegge bilenes drivstofforbruk og kjøreegenskaper.

Det gir oss et meget godt grunnlag for å skrive om testen av hver enkelt bil, men også en stor database hvor vi kan grave fram testdata i ettertid.

De raskeste:

For gassglade og bilinteresserte står selvsagt ytelse høyt i kurs. Vi kjører våre akselerasjonsmålinger på den gamle flystripa som nå er kjent som Gardermoen Raceway - en av Europas raskeste dragracingbaner. Bilene blir testet i mellomakselerasjon 60-100 km/t og 80-120 km/t - og 0-100 km/ dersom forholdene tillater det. At det var en Mercedes som skulle være den raskeste var ingen overraskelse, men at det var en 2 tonn tungvektsracer som var raskest - det overrasket oss stort! Her er de ti raskeste bilene vi testet i 2010:

</p> </div>

ANONYM KRUTTØNNE: Den nye V8-eren med to turboer bød på et lass med dreiemoment. Det gjorde den til den raskeste bilen vi testet i mellomakselerasjon.

Denne Porschen fikk vi aldri kjørt gjennom testprosedyrene her til lands, men vi fikk gleden av å tilbringe en dag med den i Tyskland. For et beist!

De tregeste:

For å bevise at jobben som biljournalist ikke bare består av å ratte superbiler på lukket bane, tar vi også med de ti tregeste bilene vi testet i fjor:

</p> <h4>Les også:</h4> <ul> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article617277.ece">Test: Fiat 500 1,2 Lounge</a> </li> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article599450.ece">Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi</a> </li> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article540414.ece">Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG</a> </li> </ul> </div>

Sterke og svake

TREG SJARMØR: Fiat 500 har masse sjarm men lite motorkraft. 69 hester er etter elbilen Mitsubishi i-Miev den svakeste bilen vi kjørte i fjor.

Når vi først har tittet på ytelsene er det sikkert mange som er spent på hver enkelt bils motorstyrke. Her er de ti med flest hestekrefter og høyest dreiemoment:

</p> <h4>Les også:</h4> <ul> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article553333.ece">Prøvekjørt: BMW ActiveHybrid X6</a> </li> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article572939.ece">Test: Audi A8 4,2 TDI</a> </li> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article617031.ece">Test: VW Golf R DSG 4Motion</a> </li> </ul> <p>.</p> </div>

Og her er bilene vi testet i 2010 med færrest hestekrefter:

</p> <h4>Les også:</h4> <ul> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article611638.ece">Test: Volkswagen Polo BlueMotion</a> </li> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article555085.ece">Test: Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S</a> </li> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article607891.ece">Test: Mini One D</a> </li> </ul> </div>