Annonse

Alle biler vi tester her i Vimennbil.no går gjennom faste testrutiner, inkludert nøyaktige akselerasjons- og støymålinger, samt unnamanøvre (elgtest). En fast 19 mil lang forbruksrunde blir også kjørt mot en idealtid for å kartlegge bilenes drivstofforbruk og kjøreegenskaper.

Det gir oss et meget godt grunnlag for å skrive om testen av hver enkelt bil, men også en stor database hvor vi kan grave fram testdata i ettertid.

De raskeste:

For gassglade og bilinteresserte står selvsagt ytelse høyt i kurs. Vi kjører våre akselerasjonsmålinger på den gamle flystripa som nå er kjent som Gardermoen Raceway - en av Europas raskeste dragracingbaner. Bilene blir testet i mellomakselerasjon 60-100 km/t og 80-120 km/t - og 0-100 km/ dersom forholdene tillater det. At det var en Mercedes som skulle være den raskeste var ingen overraskelse, men at det var en 2 tonn tungvektsracer som var raskest - det overrasket oss stort! Her er de ti raskeste bilene vi testet i 2010:

Mercedes CL 500 4Matic=

ANONYM KRUTTØNNE: Den nye V8-eren med to turboer bød på et lass med dreiemoment. Det gjorde den til den raskeste bilen vi testet i mellomakselerasjon. © Egil Nordlien HM Foto

TREG SJARMØR: Fiat 500 har masse sjarm men lite motorkraft. 69 hester er etter elbilen Mitsubishi i-Miev den svakeste bilen vi kjørte i fjor. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Sterke og svake

Når vi først har tittet på ytelsene er det sikkert mange som er spent på hver enkelt bils motorstyrke. Her er de ti med flest hestekrefter og høyest dreiemoment:

Les også:

.

Og her er bilene vi testet i 2010 med færrest hestekrefter:

Les også:

Martin Jensen, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!