Harde fakta fra 2010

Mercedes overrasker stort

I fjor testet vi 125 biler. Her er de morsomme testdataene vi satt igjen med. En tungvekter fra Stuttgart overrasker mest.

Sist oppdatert

Alle biler vi tester her i Vimennbil.no går gjennom faste testrutiner, inkludert nøyaktige akselerasjons- og støymålinger, samt unnamanøvre (elgtest). En fast 19 mil lang forbruksrunde blir også kjørt mot en idealtid for å kartlegge bilenes drivstofforbruk og kjøreegenskaper.

Det gir oss et meget godt grunnlag for å skrive om testen av hver enkelt bil, men også en stor database hvor vi kan grave fram testdata i ettertid.

De raskeste:

For gassglade og bilinteresserte står selvsagt ytelse høyt i kurs. Vi kjører våre akselerasjonsmålinger på den gamle flystripa som nå er kjent som Gardermoen Raceway - en av Europas raskeste dragracingbaner. Bilene blir testet i mellomakselerasjon 60-100 km/t og 80-120 km/t - og 0-100 km/ dersom forholdene tillater det. At det var en Mercedes som skulle være den raskeste var ingen overraskelse, men at det var en 2 tonn tungvektsracer som var raskest - det overrasket oss stort! Her er de ti raskeste bilene vi testet i 2010:

</p> </div>

ANONYM KRUTTØNNE: Den nye V8-eren med to turboer bød på et lass med dreiemoment. Det gjorde den til den raskeste bilen vi testet i mellomakselerasjon.
ANONYM KRUTTØNNE: Den nye V8-eren med to turboer bød på et lass med dreiemoment. Det gjorde den til den raskeste bilen vi testet i mellomakselerasjon. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne Porschen fikk vi aldri kjørt gjennom testprosedyrene her til lands, men vi fikk gleden av å tilbringe en dag med den i Tyskland. For et beist!

De tregeste:

For å bevise at jobben som biljournalist ikke bare består av å ratte superbiler på lukket bane, tar vi også med de ti tregeste bilene vi testet i fjor:

</p> <h4>Les også:</h4> <ul> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article617277.ece">Test: Fiat 500 1,2 Lounge</a> </li> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article599450.ece">Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi</a> </li> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article540414.ece">Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG</a> </li> </ul> </div>

Sterke og svake

TREG SJARMØR: Fiat 500 har masse sjarm men lite motorkraft. 69 hester er etter elbilen Mitsubishi i-Miev den svakeste bilen vi kjørte i fjor.
TREG SJARMØR: Fiat 500 har masse sjarm men lite motorkraft. 69 hester er etter elbilen Mitsubishi i-Miev den svakeste bilen vi kjørte i fjor. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Når vi først har tittet på ytelsene er det sikkert mange som er spent på hver enkelt bils motorstyrke. Her er de ti med flest hestekrefter og høyest dreiemoment:

</p> <h4>Les også:</h4> <ul> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article553333.ece">Prøvekjørt: BMW ActiveHybrid X6</a> </li> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article572939.ece">Test: Audi A8 4,2 TDI</a> </li> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article617031.ece">Test: VW Golf R DSG 4Motion</a> </li> </ul> <p>.</p> </div>

Og her er bilene vi testet i 2010 med færrest hestekrefter:

</p> <h4>Les også:</h4> <ul> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article611638.ece">Test: Volkswagen Polo BlueMotion</a> </li> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article555085.ece">Test: Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S</a> </li> <li> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article607891.ece">Test: Mini One D</a> </li> </ul> </div>

Denne saken ble første gang publisert 12/01 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også