Kort sagt:

+ Kjøregenskaper

+ Tilbakemeldinger

+ Motor

+ Lettkjørthet


- Dyr

- Høyt utslipp

Da Audi R8 ble lansert for fire år siden, var målet å ta opp kampen med Porsche 911. Blant våpnene fra starten av var en V8-motor med 420 hk. Det siste vi tenkte da vi kjørte den, var at den manglet krefter.

Men det syntes Audi at den gjorde. En V10-motor som også brukes i Lamborghini Gallardo, fant veien inn i motorrommet. De magiske tallene er 5,2 liter, 525 hk og 530 Nm. Toppfarten er 316 hk, og 0-100 km/t går unna på 3,9 sekunder.

Firehjulsdrift er standard, og testbilen har manuell girkasse med seks trinn. Som seg hør og bør er sjaltegatene åpne og i skinnende metall.

Herligheten har en pris, nærmere bestemt 2.838.800 kroner inkludert ekstrautstyr. Det er duket for en test utenom det vanlige.

Kjøreegenskaper: 6

Det finnes biler som er gode å kjøre, og det finnes biler som gjør sjåføren god - om ikke reelt, så føles det i hvert fall slik. Audi R8 V10 hører definitivt med blant de siste.

Årsaken: Bilen har en fantastisk evne til å få sjåføren til å kjenne seg i ett med kjøretøyet.

Om kreftene er brutale, oppfører R8 V10 seg omtrent som en litt sportslig A3 under rolig kjøring. Her er ingen blytung clutch eller kraftkrevende girskift. Lettkjørtheten overrasker, så hvordan følger den opp når farta øker?

Svaret: Ved å bli enda bedre. Det aller viktigste for et kulelyn av en bil er nemlig på plass: fine tilbakemeldinger om hva som skjer der gummi møter asfalt.

Audi R8 V10=

FEIT HEKK: Under bakruta sitter hjertet i Audi R8 V10: motoren som leverer 525 hk når gasspedalen trykkes inn. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Her kjenner du det i rattet, i baken og i hele kroppen. Det er derfor Audi R8 V10 kan gjøre sin sjåfør bedre. Er det sleipt i en sving, kjenner du det like raskt som når foten din sklir i vått gress.

Akkurat som du da intuitivt tripper mer forsiktig over gressplenen, kan du med høyrefot og ratt gjøre de små korrigeringene som er nødvendig i R8. Firehjulsdriften serverer grepet, motoren kreftene, de keramiske bremsene stoppkraften.

Kjøreegenskaper for en bil med skilt kan vanskelig bli bedre enn dette.

Andre biler som har fått terningkast 6 for kjøreegenskaper, er bl.a. BMW 535iA, Audi A5 Sportback, Volvo S60 og Peugeot 3008. (Bilene er vurdert ut fra egenskaper i sin klasse.)

Audi R8 V10=

LAV OG BRED: Formene til Audi R8 V10 er skapt i én hensikt: Rask kjøring med best mulig kjøreeganskaper. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data Audi R8 V10

  • MOTOR, CM3:V10, 5204
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:525/8000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:530/6500
  • EGENVEKT, KG:1695
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:443,4/193/125,2
  • BAGASJEROM, LITER:190
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:235/35R19 foran, 295/30R19 bak
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:1,47
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:351
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:3,9
  • TOPPFART, KM/T:316
  • PRIS FRA, KR:2 533 000
  • PRIS TESTBIL, KR:2 838 800

Motor: 6

Det finnes supersportsbiler med kraftigere motor, for eksempel Mercedes SLS AMG eller Porsche GT2 RS. Det gjør ingenting, for V10-motoren funker, på alle plan og så til de grader.

At Audi har greid å gjøre den lettbrukt i vanlig trafikk, er én ting. Det som trenger inn i alle sanseorganer og forblir i minnet, er likevel det som skjer når gasspedalen trykkes inn.

Med italienske aner er det ikke på lavt turtall den leverer som best. Klatringen fra lavt turtall opp i mellomregisteret er som oppvarming å regne. Tonene starter harmonisk dypt, og så øker intensiteten. Raskt.

Toppeffekten på 525 hk kommer ved 8000 o/min, og da synger motoren i toner som plantes i øregangen. Rått, men ikke usivilisert, høyt, men ikke påtrengende. Bare herlig.

Dessuten: Det er de færreste motorer som stilles ut som et kunstverk i en glassmonter i en bil. Men det er tilfellet i R8. En gimmick, og en veldig kul sådan.

Audi R8 V10=

PÅ UTSTILLING: V10-motoren er kunst. Det gjelder så vel utseende som lyd og ytelser. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Testdata Audi R8 V10

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:3,2
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:4,3
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:5,6
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:6,8
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:3,0
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:4,0
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:5,4
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:6,9
  • STØY TOMGANG, dBA:51,0
  • STØY 50 KM/T, dBA:68,7
  • STØY 80 KM/T, dBA:72,7
  • STØY 100 KM/T, dBA:74,7
  • TESTFORBRUK, L/MIL:1,34

Ytelser: 5

Når et fly letter i regnvær, kommer en opp i hastigheter der dråpene ikke lenger sildrer, men i stedet fosser over vinduet. Akkurat slik er det å gi full gass i regnvær med en Audi R8 V10.

På vår testdag er det dessverre så bløtt og sleipt at akselerasjonsmålinger på lette gir ikke er mulig å gjennomføre. Selv med firehjulsdrift blir det bare hjulspinn av det. Ifølge Audi går den til 100 km/t på 3,9 sekunder.

Siden V10-motoren er særdeles turtallsivrig, og testbanen glatt, får vi heller ikke målt den i andregir, som ville vært det raskeste for våre fartsområder.

Det som uansett er klart, er at Audi R8 V10 er rask så det holder i bøtter og spann (se testdatatabellen). Men det er også klart at den blir frakjørt av en bil som Mercedes SLS AMG.

Om verken R8 eller SLS er raske nok, sjekk denne fra Koeniggsegg.

Audi R8 V10=

LYSETS HASTIGHET: Fullt så fort som lyset går den ikke, men toppfarten er 316 km/t. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Eksteriør: 5

Panseret er kort og skråner relativt bratt ned mot asfalten. Under det er det kun et bagasjerom, for motoren er plassert bak ryggen til de to setene som står ganske så midt i bilen.

I seg selv gir det en bil som ser ut som om den vil framover, raskt. Legg til store luftinntak i karbon bak dørene, motorglassmonteren og en bred hekk med diffusor og to digre eksospiper, og bildet av en ekte superbil trer fram.

I testbilens gråfarge har den samtidig en dose kjølig eleganse.

Interiør: 5

Med tanke på at bilen koster 2,8 millioner kroner, er kupeen forbausende enkel. Her er det langt færre knapper enn i Mercedes SLS AMG, og det er helt greit. Å stille inn ratt og sete manuelt går akkurat like kjapt, og sittestillingen blir perfekt for sportslig kjøring.

Instrumenteringen er like intuitiv som i en hvilken som helst bil fra VW-konsernet.

Sikten forover og til sidene er svært god, og også dette bidrar til den lettkjørte følelsen bilen gir. Skinn og noen knalldyre karbondeler sørger for den rette, påkostede følelsen.

Audi R8 V10=

DET DU TRENGER: Et sete som støtter svært godt opp om kroppen, et ratt og pedaler som er riktig plassert. Den opplevde kvaliteten er i vanlig Audi-klasse, det vil si svært god. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 5

Audi R8 V10 overrasker når det kommer til komfort. Tross digre hjul med lav dekkprofil er den snill over ujevnheter.

Selvsagt er den kontant over alle våre veiers kanter, dumper og humper, men Audi har bygd et understell som tar eggen av ujevnhetene.

Bilen har også et relativt lavt støynivå (slike biler støyer mer enn vanlige familiebiler), og det gjør at dette også er en bil for lange turer.

Når du gir gass, høres motoren i rikt monn. Slik skal det definitivt også være.

Sikkerhet: -

Bilen er ikke kræsjtestet av EuroNCAP, og vi lar derfor være å sette en delkarakter for sikkerhet.

Audi R8 har al moderne sikkerhetselektronikk, kupeen er bygd for å komme mest mulig hel ut av en eventuell kollisjon.

Det skapte oppsikt da en R8 (kamuflert som en Lamborghini Gallardo) brant opp ved Audi-fabrikken i Ingolstadt, men dette var en førseriebil, og ifølge Audi er tekniske problemer ryddet opp i.

Miljø: 2

Også R8 V10 er kjørt i vår faste forbruksrunde, men denne gang med noen ekstra fotostopp og noe høyere hastighet enn vanlig. Gjennomsnittsforbruket på de 20 milene ble 1,34 l/mil.

Til sammenligning bruker en normalt stor familiestasjonsvogn med toliters dieselmotor en drøy halvliter per mil i denne runden, uten fotopauser som krever litt ekstra drivstoff.

Med tanke på at vi snakker om en kraftig motorisert bil med firehjulsdrift, synes vi ikke R8-forbruket er alarmerende. Men R8 V10 drikker en desiliter mer per mil enn superbilkollega Mercedes SLS AMG (firehjulsdriften bidrar til det), og forbruket stiger raskt når gassiveren øker.

Pris/utstyr: 2

Som alle råsterke biler blir R8 V10 forferdelig dyr i innkjøp i Norge. Startprisen er drøyt 2,5 millioner kroner, og testbilen har ekstrautstyr for over 300.000 kroner uten at utstyrsmengden er overveldende. (For eksempel koster de keramiske bremsene over 100.000 kroner ekstra.)

Regn dessuten med at det vil koste mye å eie den, og at verditapet blir stort.

Se vår video av Japans beste superbil, Nissan GT-R.

Audi R8 V10=

FIRE ER TINGEN: Drift på alle fire hjul gir Audi R8 et formidabelt veigrep, og gjør det også mulig å bruke bilen på vinteren. © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken
Se alle våre Audi-tester her.

Vi har testet over 500 biler.

">

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 2533800

Konklusjon

Terningkast 6

Visst er prisen uforholdsmessig høy, men i denne sammenhengen tar vi oss friheten til å se bort fra det.

Det vi står igjen med, er en bil som leverer maksimalt når det gjelder kjøreglede og motorfryd. Samtidig er den så hverdagsenkel i bruk at hvem som helst kan kjøre den til butikken.

Det er en nesten utrolig kombinasjon. Audi R8 V10 er et bilbyggverk i den absolutte verdensklassen.

Se alle våre Audi-tester her.

Vi har testet over 500 biler.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!