Testoversikt

Stasjonsvognene du skal se etter

20 modeller vi anbefaler.

Sist oppdatert

Norge er et stasjonsvognland. I den såkalte mellomklassen, der bilene heter slikt som VW Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis, hører det nesten til sjeldenhetene at det blir solgt en sedan.

Slik sett kunne klassen like gjerne hett "familiestasjonsvogner" her i Norge.

De tre siste årene har vi testet nesten 70 biler i denne klassen. I tillegg har vi testet nesten 30 biler som klassifiseres som storbiler (Mercedes E-klasse, Audi A6, BMW 5-serie osv.), og også her er de fleste stasjonsvogner.

Alle våre biltester finner du her.

Vi har plukket ut 20 modeller/modellversjoner som vi mener at vi kan anbefale deg å se nærmere på. Kriteriene som ligger bak, er imidlertid ikke de samme for alle biler.

Noen har vi valgt fordi de er mye stasjonsvogn for pengene. Stikkord her er i all hovedsak relativt liten dieselmotor og en passelig utstyrspakke til en konkurransedyktig pris.

Andre har vi valgt fordi de utmerker seg på andre områder, som for eksempel plass, komfort, kjøreegenskaper eller ytelser.

Vi gjør oppmerksom på at når vi setter karakterer, er det ut fra hvordan testbilen er målt mot direkte konkurrenter på det tidspunkt da testen ble gjennomført. En bil testet i 2010 ville trolig fått lavere karakterer i dag, fordi nye og bedre konkurrenter kan ha kommet til. Publiseringstidspunkt for hver enkelt test finner du like under tittel og ingress.

Vi har plassert såkalte volummodeller først, mens statusmerker kommer mot slutten av teksten.

VW PASSAT ALLTRACK: Firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring gjør den attraktiv på norsk vinterføre. FOTO: Petter Handeland
VW PASSAT ALLTRACK: Firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring gjør den attraktiv på norsk vinterføre. FOTO: Petter Handeland

VW Passat

Man kommer ikke rundt Passat i stasjonsvognsammenheng. En Passat-spesialitet er at den kan fylle nærmest enhver nisje fra noenlunde rimelig bruksbil til tilnærmet luksus.

Og det er nettopp i hver ende prismessig vi har funnet Passat-versjonene vi vil anbefale: 1,6 TDI og moderat med utstyr, og Passat Alltrack 2,0 TDI med firehjulsdrift og påkostet pynt.

Les test av VW Passat 1,6 TDI stv.

Les test av VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion.

Toyota Avensis

Avensis fikk en midtlivsoppgradering for rundt et år siden, og aldri har storselgeren vært bedre.

Den testede versjonen, en Avensis 2,0 D-4D Executive, kan med full rett kalles en god ferdigpakke:

Passe sterk motor, fin utstyrspakke, forbedret kvalitetsfølelse og ikke minst: Et kvalitetsry i toppklassen. Plassforholdene er gjennomsnittlige for bilklassen.

Les test av Toyota Avensis 2,0 D-4D Executive.

Ford Mondeo

FORD MONDEO: Aldrende modell, men i enkelte versjoner fortsatt blant de beste målt mot sammenlignbare konkurrenter. FOTO: Terje Bjørnsen
FORD MONDEO: Aldrende modell, men i enkelte versjoner fortsatt blant de beste målt mot sammenlignbare konkurrenter. FOTO: Terje Bjørnsen

Mondeo med dagens karosseri har vært med oss i noen år. Først i 2014 kommer en helt ny Mondeo.

Alderen til tross, Mondeo er fortsatt en god bil i sin klasse. Det er kun ett år siden den vant vår sammenligningstest mot VW Passat, Hyundai i40 og Peugeot 508. http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article739248.ece

I versjonen med 1,6-liters diesel er Mondeo svært mye stasjonsvogn for pengene. Komfort og plass er to av dens beste sider.

Les test av Ford Mondeo 1,6 TDCi.

Hyundai i40

Den koreanske stasjonsvogna viser at Hyundai tar store sprang framover hver gang merket lanserer en ny modell.

Særlig gjelder det design og hva du får av utstyr for pengene. Derfor velger vi oss en topputstyrtversjon av i40. Minuspunkter er støy på dårlig vei og svake fjernlys.

Les test av Hyundai i40 1,7 CRDi Premium.

Skoda Superb

Du må til langlimousiner for å få mer beinplass i baksetet enn du gjør i Skoda Superb. Plassen er også gull verdt om du har bakvendt barnesete i baksetet.

SKODA SUPERB: Ekstremt god beinplass i baksetet. Det gjør den også til et godt valg for dem som skal plassere et bakvendt barnesete i baksetet. FOTO: Egil Nordlien
SKODA SUPERB: Ekstremt god beinplass i baksetet. Det gjør den også til et godt valg for dem som skal plassere et bakvendt barnesete i baksetet. FOTO: Egil Nordlien

Superb deler masse teknologi og mekanikk med andre biler fra VW-systemet, men noen ganger merkes det at Skoda ikke har fått forsynes seg på øverste hylle.

Derfor synes vi at Superb er mest fornuftig i de rimeligere versjonene.

Les test av Skoda Superb 1,6 TDI GreenLine.

Peugeot 508 SW

Den franske stasjonsvogna er elegant og leveres med innholdsrike utstyrspakker til gode priser.

Samtidig er dette den mest tyske bilen fra Frankrike vi noensinne har kjørt. Her er fransk fjæringskomfort byttet ut med et oppsett etter DIN-standarden. 508 SW er relativt lett, og det gjør at 1,6-liters diesel vil holde for riktig mange.

Les test av Peugeot 508 1,6 HDi SW Active.

Volvo V60

Volvos ferskeste stasjonsvogn fikk toppkarakter for kollisjonssikkerhet da EuroNCAP kollisjonstestet den i 2011.

Samtidig er den velkjørende - Volvo brukte BMW som målestokk under utviklingen.

VOLVO V60: Mye plass har den ikke, men kjøreegenskapene er fine. Vi synes at en rimelig versjon er det mest fornuftige valget. FOTO: Egil Nordlien
VOLVO V60: Mye plass har den ikke, men kjøreegenskapene er fine. Vi synes at en rimelig versjon er det mest fornuftige valget. FOTO: Egil Nordlien

Blandede resultater for ulike motoralternativ (D3 støyer, beninturboer er tørste) gjør at vi også her velger oss en 1,6-liters diesel.

Les test av Volvo V60 Drivé 1,6D R design.

Mercedes C-klasse

Dette er en riktig herlig bil - og kanskje litt oversett i Norge.

C-klasse fås i en rekke gode motorversjoner. Velger du bensin, er C 180 CGI-motoren topp moderne (kun testet som sedan).

Med diesel får du solide ytelser med C 200 CDI uten at prispåslaget blir for grusomt. Den aller beste C-klassen vi har kjørt, har firehjulsdrift og 204 hk. Pris er et av få minuspunkter.

MERCEDES E 250 CDI 4MATIC: Dyr, men har plass, komfort og veigrep i rikt monn. FOTO: Egil Nordlien
MERCEDES E 250 CDI 4MATIC: Dyr, men har plass, komfort og veigrep i rikt monn. FOTO: Egil Nordlien

Les test av Mercedes C 200 CDI.

Les test av Mercedes C 250 CDI 4Matic.

Mercedes E-klasse

"Alleskönner" sier tyskerne om noe som fikser alt. Mercedes E 250 CDI 4Matic kunne hatt Alleskönner som tilnavn.

Her får du firehjulsdrift, topp fjæringskomfort, solid interiør og et hav av bagasjeplass. Ulempen er at det er alt annet enn billig.

Mercedes E-klasse kommer i midtlivsoppgradert versjon om noen få uker.

Les test av Mercedes E 250 CDI 4Matic.

Audi A4

Også her velger vi oss én versjon fra nedre del og en fra øvre del av prisstigen.

En helt vanlig A4 2,0 TDI evner å gi statusbilfølelser, selv med moderat mengder med overpriset ekstrautstyr.

Har du pengene, anbefaler vi A4 Allroad som en nær komplett norgesbil med firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring.

Les test av Audi A4 2,0 TDI.

AUDI A6 3,0 TDI QUATTRO: Billigst av de dyre A6-ene med firehjulsdrift. God motor og avansert firehjulsdriftssystem gir en herlig kjøreopplevelse. FOTO: Egil Nordlien
AUDI A6 3,0 TDI QUATTRO: Billigst av de dyre A6-ene med firehjulsdrift. God motor og avansert firehjulsdriftssystem gir en herlig kjøreopplevelse. FOTO: Egil Nordlien

Les test av Audi A4 Allroad.

Audi A6

Vi synes Audi A6 er på sitt beste målt mot konkurrentene i quattro-utgavene. Det betyr nødvendigvis at vi snakker om dyre stasjonsvogner her.

Billigst av de dyre er Audi A6 3,0 TDI i versjonen med 204 hk. Men det holder også for de aller fleste. Nydelig sekserklang er bonus (BMW og Mercedes har gått over til firesylindrede motorer i tilsvarende prisklasser).

A6 Allroad er litt dyrere med samme motor, men du får luftfjæring, økt bakkeklaring og SUV-pynt.

Les test av Audi A6 3,0 TDI quattro (204 hk).

Les test av Audi A6 Allroad 3,0 TDI quattro (245 hk).

BMW 3-serie

"Suveren stasjonsvogn for dem som kjører mer enn de stapper bagasje", skrev vi om BMW 3-serie Touring. I likhet med blant annet Audi A4 er den ikke riktig valg om maks bagasjeplass er målet.

Men kjøreopplevelsen er sportslig - BMW holder ord på dette området.

320-motorene gir godt med kraft, enten du velger bensin eller diesel. Bensinversjonen har vi kun testet som sedan. Dieselmotoren har hard gange etter 2013-standard.

Les test av BMW 320dA Touring.

BMW 5-serie

BMW 3-SERIE TOURING: Stasjonsvogn for dem som kjører mer enn de pakker bagasje. Den nye bensintoliteren i 320i er vår favorittmotor, mens 320d har grov lyd. FOTO: Egil Nordlien
BMW 3-SERIE TOURING: Stasjonsvogn for dem som kjører mer enn de pakker bagasje. Den nye bensintoliteren i 320i er vår favorittmotor, mens 320d har grov lyd. FOTO: Egil Nordlien

5-serie greier en imponerende spagat: Den har både gode kjøreegenskaper og smidig fjæringskomfort. Verdensmester i plassutnyttelse er den derimot ikke, og ekstrautstyr er ikke billig.

Våre to favoritter er den "rimelige" 520dA og den firehjulsdrevne 525dA xDrive.

Les test av BMW 520dA Touring.

Les test av BMW 525dA xDrive Touring.

Les også:

Familiedrømmen blir billigere

Norgesbilen får endelig diesel med automat

Hadde den bare vært like bra som den ser ut

Stasjonsvogna som får oss til å sikle

Denne saken ble første gang publisert 08/02 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også