Dagens Subaru Outback og Subaru Legacy ble lansert i 2009. Foruten å være vesentlig større enn forgjengeren, mente vi at kjøreegenskapene var blitt bedre da vi testet Outback. Vi savnet imidlertid diesel i kombinasjon med automatgir i utvalget. Men nå skjer det:

- Vi lanserer Subaru Outback med boxer diesel og automat i løpet av mars, sier Stian Thrane, informasjonsdirektør i Subaru Norge. Han kan foreløpig ikke si noe om hva diesel og automatgir-kombinasjonen vil koste.

Grunnkonseptet til Outback er det samme som tidligere; litt høyere bakkeklaring enn en normal stasjonsvogn gjør at den havner i samme kategori som VW Passat Alltrack, Skoda Superb 4Drive og Audis Allroad-modeller.

I tillegg til diesel og automat-kombinasjonen har 2013-modellen av Outback fått en ansiktsløftning som innebærer nytt navigasjonssystem med stemmestyring, oppdatert dashbord, ny grill, nye støtfangere og nye felger.

- Subaru Outback blir den første modellen som leveres med boxer diesel og Lineartronic girkasse. Vi kan foreløpig ikke si noe om når våre andre modeller vil få kombinasjonen diesel og automat, sier Thrane.

2013-modellen av Outback lanseres i disse dager med bensinmotor. Outback 2,5 classic Lineartronic bensin vil koste fra 484 900 kroner.

Og fra mars kan kundene velge mellom 6-trinns manuell girkasse eller Lineartronic, Subarus CVT girkasse, i kombinasjon med dieselmotor.

=

MER KVALITET: Også førermiljløet har fått seg et løft. FOTO: Subaru

Dette mente vi om Subaru Outback 2,0D - 2009:

For første gang kan Subaru Outback skilte med egenskaper som utfordrer de dyrere europeiske crossovermodellene. Den er blitt betydelig større, med overdådig bakseteplass og god bagasjeplass.Mest av alt er det betraktelig bedre kjørekomfort, samt mer elegant interiør med gode seter og sittestilling som fører Outback opp i elitedivisjonen. Motor, sikkerhet, kjøreegenskaper og fartsressurser holder et jevnt nivå.Og en fullspekket bil før du en gang har penger nok til å kjøpe den viktigste konkurrerende modellen, kan bli et overbevisende argument for svært mange.

Dette mente vi om Subaru Outback 2,5i automat - 2009

Konklusjonen da vi kjørte Outback med toliters diesel var at bilen endelig kan skilte med egenskaper som utfordrer de dyrere europeiske crossovermodellene. Derfor skjenket vi den karakteren 5. Når vi faller ned på 4 i totalkarakter for versjonen med bensinmotor og automat, er det ikke fordi bilen i seg selv er dårligere. Blant annet gir automatgiret en komfortfordel. Det er betydelig økt forbruk sammenlignet med dieselmotoren samt økt usikkerhet om bruktpris som trekker ned for Subaru Outback 2,5i CVT.

Les også:

Quiz: Kjenner du igjen stasjonsvognene - 4x4 spesial?

Dette bilmerket er best i ny undersøkelse

Ny Subaru Forester gir knallhard konkurranse i 4x4-markedet

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!