Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor

At du ”må” ha en bil med diesel, kan være en solid feilvurdering.

SPORTSLIG: Med AMG-pakke og frisk bensinmotor, frir Mercedes C 180 CGI til de kjøreglade blant oss.
SPORTSLIG: Med AMG-pakke og frisk bensinmotor, frir Mercedes C 180 CGI til de kjøreglade blant oss. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Det er først når du kjører nye Mercedes C-klasse med moderne bensinmotor, at den virkelig får vist sine sportslige talenter.

Vi har tidligere kjørt den rimeligste versjonen av nye Mercedes C-klasse på test. Denne gangen er det den nye bensinversjonen Mercedes C 180 CGI som skal til pers.

Her dreier det seg om en 1,8-liters turbomotor med 156 hk. En svært moderne motor som gjør C-klasse til en helt annen kjøreopplevelse enn med dieselmotor.

Nye C-klasse har fått en svært merkbar midtlivsoppgradering, med forbedringer innvendig og på den tekniske siden. For eksempel var vår bil utstyrt med en syv-trinns automatkasse. Hovedkonkurrentene er fortsatt BMW 3-serie, Audi A4,Volvo S60 og Volvo V60.

Kjøreegenskaper: 6

Vår testbil var utstyrt med AMG sportspakke. Den inneholder blant annet sportsunderstell, parameterstyring og dekk i dimensjon 225/45-17 foran og 245/40-17 bak.

Enhver forestilling om at Mercedes C-klasse som litt sedat og uinspirerende, forsvinner i første sving. Styringen er kjapp og presis, mens det faste understellet følger opp rattkommandoene kontant og umiddelbart.

Det gir seg ikke bare utslag i morsomme stunder på kurverike landeveier, men også en betydelig grad av kjøresikkerhet: I våre kjøretester på bane (dobbelt unnamanøver og slalåm) gir bilen et helstøpt og sikkert inntrykk. ESP-systemet fungerer mykt og ganske ubemerket, mens bremsene gir kort stoppelengde og har god utholdenhet.

Riktignok koster AMG-pakken mellom 25 000 til 33 000 avhengig av om den er kombinert med andre utstyrspakker eller ikke, men vil du ha en kjøreglad og sportslig C-klasse, skal du krysse av for den i utstyrslista.

FØRSTEKLASSES: Veiegenskaper og motor/girkasse står til toppkarakter i Mercedes C 180 CGI.
FØRSTEKLASSES: Veiegenskaper og motor/girkasse står til toppkarakter i Mercedes C 180 CGI. Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 6

Testdata

0-100 KM/T, SEK.:

60-100 KM/T, 3. GIR:

60-100 KM/T, 4. GIR:

60-100 KM/T, KICKDOWN:

80-120 KM/T, 3. GIR:

80-120 KM/T, 4. GIR:

80-120 KM/T, 5. GIR:

80-120 KM/T, 6. GIR:

80-120 KM/T, KICKDOWN:

STØY TOMGANG, dBA:

STØY 50 KM/T, dBA:

STØY 80 KM/T, dBA:

STØY 100 KM/T, dBA:

TESTFORBRUK, L/MIL:

MISVISNING 50 KM/T

MISVISNING 80 KM/T

MISVISNING 100 KM/T

8,9

5,0

6,5

4,9

6,0

6,9

9,8

12,6

6,2

40,8

61,8

66,7

69,2

0,69

48

77

96

Bensinmotorer er ikke lenger hva de var, noe den nyeste versjonen av Mercedes' 1,8-liters turbo er et strålende eksempel på. 156 hk ved 5000 o/m er et moderat effektuttak, og med et dreiemoment på 250 Nm mellom 1600-4200 o/m får du et svært bredt og anvendelig effektregister.

Enda bedre blir det når den smidige og stillegående motoren er koblet til den utmerkede syv-trinns automatkassen (19 000,-). I AMG-pakken følger det med girhendler på rattet som enkelt lar deg bruke kassen manuelt. Som en ekstra bonus drar ikke bare motoren jevnt og kraftig i hele turtallsregisteret, den har også en ekstra snert på toppen. Slik blir det toppkarakterer av.

Ytelser: 5

Våre testresultater viser at Mercedes C 180 CGI er en av de absolutt raskeste bilene i sin klasse. Riktignok har vi ikke kjørt all verdens sportslige premiumbiler med bensinturbo, men den er i alle fall merkbart kvikkere enn Volvo S60 T4 med 180 hk og Audi A4 1,8 TFSI med 160 hk som vi kjørte i 2008.

Med kickdownakselerasjon i 60-100 på 4,9 sekunder og 80-120 på 6,2 sekunder er den også klart kvikkere enn C 200 CDI. I tillegg viser bilen seg som sterk på høye gir, og det eneste minuset er at automatkassen bruker litt tid på å gire ned når du gasser på.

Eksteriør: 5

AMG-pakken sørger ikke bare for mer sportslig veiegenskaper, men gir C-klasse mer pondus rent utseendemessig.

Dekk og felger har vi nevnt, i tillegg kommer skjørt og spoilere hele veien rundt. Tøffere utseende på bremseskiver og kalipere sørger for at de skarpe linjene i C-klasse får noen fine detaljer i tillegg.

Sedanversjonen ser lett og elegant ut i linjene, og vår bil i den spesielle Calcite hvit med panoramatak i glass viser at designet tåler kraftige virkemidler uten å tippe over i det smakløse.

Interiør: 4

KVALITET: Interiøret virker meget solid. Sittekomforten er god, selv om setene ikke er av de mest sportslige.
KVALITET: Interiøret virker meget solid. Sittekomforten er god, selv om setene ikke er av de mest sportslige. Foto: Terje Bjørnsen

Det er et penere, triveligere og mer kvalitetsmessig interiør som møter deg i den nye C-klasse. Knirkefritt og med logiske, kompakte betjeningsenheter.

Tekniske data

MOTOR, CM3:

EFFEKT, HK VED O/MIN:

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

EGENVEKT, KG:

TILHENGERVEKT, KG:

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

BAGASJEROM, LITER:

STANDARD DEKKDIMENSJON:

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

CO2-UTSLIPP, G/KM:

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

TOPPFART, KM/T:

PRIS FRA, KR:

PRIS TESTBIL, KR:

1796

156/5000

250/1600-4200

1495

1800/745

459/177/145

475

195/60-16

0,67

155

8,9

223

393 000

649 000

Som de fleste andre kompakte premiumbilene kjøper du ikke en Mercedes C-klasse for plassens skyld.

Det er akseptable forhold for to voksne av 180-størrelse i baksetet, og bagasjerommet får også godkjent. Skal du ha mer fleksibel plass, er tillegget for stasjonsvogn ca. 20 000 kroner.

Komfort: 5

I forhold til M-sport og S-line utstyrspakker hos konkurrentene BMW og Audi, holder AMG-pakken fra Mercedes fortsatt et solid komfortnivå når veibanen viser seg fra sin verste side.

Normalt sett er sportsunderstell og lave dekkprofiler ikke spesielt glad i tverrskjøter og asfaltskader i lav fart, men her gjør C-klasse en god figur.

Det blir enda bedre når bilen kommer opp i landeveisfart - da er kombinasjonen av behagelig fjæring og kontante veiegenskaper i toppklasse.

Seter- og sittestilling er behagelig, men noen vil synes at utformingen er litt moderat i forhold til at du kjører en bil med sportspakke. Støynivået preges noe av de store dekkene, og 69 dBA i 100 km/t er ikke mer enn middels bra i forhold til biltype og prisklasse.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Mercedes C-klasse, og resultatet var godt. 2009-modellen fikk totalt fem stjerner, og 82 % score for beskyttelse av voksne, 70 % for barn og 30 % for fotgjengere.

Til plusspunktene hører en stabil og solid passasjercelle som gir bra beskyttelse i front- og sidekollisjon. Bilen fikk noe kritikk for svak beskyttelse av brystområdet i sidekollisjon med stolpe, samt marginal whiplashbeskyttelse ved påkjørsel bakfra.

Standard sikkerhetsutstyr holder et godt nivå, og på nye C-klasse kan du også bestille aktivt sikkerhetsutstyr:Vår bil var for eksempel utstyrt med aktiv cruisekontroll Distronic+, Active Lane Keeping og Active Blind Spot Assistant. Disse tre systemene leveres i en pakkeløsning (21 720,-) som vi vil anbefale om du tilbringer mye tid på lande- eller motorvei. Intelligent Light System fungerer utmerket om du kjører mye i mørket. Det koster 16 000 kroner.

Pris/utstyr: 3

I utgangspunktet koster en Mercedes-Benz C 180 CGI sedan fra 393 000 kroner. Som vanlig med premiumbiler er ikke frapris så veldig interessant. Du må og kan gjøre valg av utstyr, noe som totalprisen på vår bil - 649 000 kroner - er et godt eksempel på. Riktig så dypt i lommeboka behøver du ikke gå:

AMG-PAKKE: Litt pynt, store hjul, senket sportsunderstell og heftigere bremser hører med.
AMG-PAKKE: Litt pynt, store hjul, senket sportsunderstell og heftigere bremser hører med. Foto: Terje Bjørnsen

Når vi plukket ut det utstyret på testbilen som er avgjørende for totalopplevelsen, kommer det på ca. 100 000 kroner. Så kan du plukke av eller legge til etter ønske.

Etter erfaringene med C-klasse å dømme, er Mercedes godt på vei til å viske ut sporene etter kvalitetsproblemene som svertet et ellers plettfritt omdømme tidlig på 2000-tallet. Det virker også å gi seg utslag i relativt sterke bruktbilpriser for denne generasjonen C-klasse.

Miljø: 4

Noe miljøfyrtårn blir aldri en såpass stor og ytelsessterk bil som Mercedes-Benz C 180 CGI. Men ser du på kombinasjonen av egenskaper og legger til at det både er automatgir og bensinturbo, har de tekniske forbedringene gjort underverker for bensinmotorene.

Normforbruket i EU-miks er oppgitt til 0,67 l/mil med et CO2-utslipp på 155 g/km. Da er det gledelig å konstatere at det faktiske testforbruket ligger tett på normen. I vår faste testrunde bruker bilen 0,69 l/mil, noe som er bra sammenlignet med andre bensinmotorer. Ser du opp mot C 200 CDI, ligger forbruket rundt 0,1 l/mil høyere. Det er en forskjell man kan tåle.

Konklusjon: 5

Totalkarakteren i våre biltester er et uttrykk for hvordan testbilen står seg ut fra dagens konkurransesituasjon, og ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene.

Vi er ikke bortskjemt med Mercedes-modeller som gir sportslig kjøreglede. Men den friske bensinturbomotoren, en lekker automatkasse og et velavstemt sportsunderstell i AMG-pakken gjør Mercedes-Benz C 180 CGI til en av de mest underholdende og komplette bilene i denne klassen. Vi har lenge visst at Mercedes ønsker å kapre både 3-serie- og A4-kunder. Nå har de faktisk et produkt som er i stand til det.

Les mer

Slik sparer du 10.000 hos bilverkstedet

Slik er den nye Bobla

TRIVELIG: Oppgraderingen av Mercedes C-klasse gir seg utslag i et hyggeligere og penere interiør.
TRIVELIG: Oppgraderingen av Mercedes C-klasse gir seg utslag i et hyggeligere og penere interiør. Foto: Terje Bjørnsen

Så fort må du kjøre for å miste lappen

Denne saken ble første gang publisert 12/08 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også