BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken

Nå er BMW 3-serie på plass i ny versjon. Entusiastene har ikke mye å klage over.

SPORTY PREMIUM: Ingen kombinerer sportslige veiegenskaper og utmerket kvalitetsfølelse som nye BMW 3-serie.
SPORTY PREMIUM: Ingen kombinerer sportslige veiegenskaper og utmerket kvalitetsfølelse som nye BMW 3-serie. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

En ny BMW 3-serie er en stor begivenhet i seg selv, og alltid en milepæl i BMW-sammenheng. Derfor er det på sin plass at BMW serverer oss en splitter ny bil. Og aller viktigst er det at den nye 3-serie har vokst i alle retninger:

Større sporvidde (avstanden mellom hjulene) foran og bak (+37 og +47 mm), lengre akselavstand og karosseri (+50 og +93 mm). Det gir merkbare utslag både i design og innvendig plass. Samtidig veier bilen 40 kilo mindre enn tidligere.

I tillegg kommer 3-serie med nyheter i motorutvalget. Dieselmotorene kjenner vi i stor grad fra før, men nye toliters bensinmotorer med turbo erstatter flere av de sekssylindrete versjonene. Den sterkeste har vi allerede testet i BMW 528i xDrive.

Ved lanseringen er det to motorer som gjelder i Norge. 320d med 163 eller 184 hk og 328i med 245 hk. Prisene starter på 390 000 kroner for rimeligste 320d.

Senere kommer flere bestselgerversjoner: Vi er spent på nye 320i med 184 hk, i tillegg kommer de kjente dieselutgavene 316d med 116 hk og 118d med 136 eller 143 hk. 316d blir prisleder og starter på 343 000 kroner. Da kan du vente deg fartsegenskaper omtrent som i BMW 116d.

En viktig nyhet: Alle motorversjoner kan leveres med åttetrinns automat. Firehjulsdrevne xDrive-versjoner av 320i, 320d, 328i og 335i kommer i løpet av sommeren 2012.

Alle 3-serie har «driving experience control» med fire kjøreprogram: ECO PRO, Comfort, Sport og Sport+. Disse endrer følsomheten på gasspedal, motorrespons, styring og parameterne for DSC (stabilitetskontroll). Om bilen har servotronic, automatgir eller dynamic damper control, styres også disse gjennom kjøreprogrammene.

Vi har kjørt BMW 320d Sportline med åttetrinns automat gjennom vårt testprogram.

BRA GREP: En elektronisk differensialbrems og smarte styringssystemer gjør BMW 3-serie sikker også på vinterføre.
BRA GREP: En elektronisk differensialbrems og smarte styringssystemer gjør BMW 3-serie sikker også på vinterføre. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskaper: 6

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1750-2750

EGENVEKT, KG: 1505

TILHENGERVEKT, KG: 1600/745

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 462/181/143

BAGASJEROM, LITER: 480

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/55-16 V

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM: 118

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,1

TOPPFART, KM/T: 225

PRIS FRA, KR: 416 000

PRIS TESTBIL, KR: 570 000

Understellet er en videreutvikling av forrige 3-serie, med en forbedret versjon av den avanserte fem-armete bakakselen. Også i nye 3-serie er vektfordelingen rundt 50/50 og en elektromekanisk styring sørger for effektiv energiutnyttelse og presis styring.

Driving Experience Control gir deg mange muligheter til å skreddersy kjøreopplevelsen:

Med alt i normalinnstilling har du verdens snilleste bil selv på vinterføre. Vipper du brytere og girspak i retning sport, blir kjørefølelsen mer engasjerende. Ingen annen bil i denne klassen lar deg i samme grad tilpasse oppsettet til egen kjørestil.

Mercedes C-klasse nærmer seg likevel BMW i sportslighet og den nye versjonen av Audi A4 er en morsom bil på veien.

Vår bil hadde Servotronic styring (2 230 kroner) og bidrar til å fremheve en av 3-seriens store fortrinn: En usedvanlig presis og involverende styrefølelse. Du kommer tett på alle signalene fra underlag og understell. Det er spesielt positivt når du kjører aktivt på svingete vei.

Dermed er 3-serie fortsatt er på topp når det kommer til sportslige og underholdende veiegenskaper i denne klassen.

Motor: 5

SPORTSUTSTYR: Vår bil hadde utstyrspakken med nydelige sportsseter. Skinn koster 20 200 kroner i tillegg.
SPORTSUTSTYR: Vår bil hadde utstyrspakken med nydelige sportsseter. Skinn koster 20 200 kroner i tillegg. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er BMWs velkjente toliter som sitter i 320d. Den kommer i to ytelsesversjoner, en normal 184 hk og en lett nedtrimmet 163 hk som i testbilen.

Testdata

60-100 KM/T, 4. GIR: 4,7

60-100 KM/T, 5. GIR: 5,4

60-100 KM/T, 6. GIR: 7,0

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,8

80-120 KM/T, 5. GIR: 6,2

80-120 KM/T, 6. GIR: 7,4

80-120 KM/T, 7. GIR: 9,1

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,3

STØY TOMGANG, dBA: 45,4

STØY 50 KM/T, dBA: 61,7

STØY 80 KM/T, dBA: 65,5

STØY 100 KM/T, dBA: 67,7

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,54

Viktig for norske kjøreforhold er at dreiemomentet er beholdt uavhengig av effekt. 380 Nm mellom 1750-2750 o/m er solid.

BMWs åttetrinns sportsautomat bør alle som kjøper 3-serie unne seg. De fire kjøreprogrammene påvirker girkassens aktiviteter som forventet, i tillegg kan du vippe den til venstre og komme i sportsmodus uavhengig av kjøreprogram. Den kan sjaltes manuelt ved hjelp av girspaken, eller med hendler på rattet. Det gir perfekt motorutnyttelse og fleksibilitet.

Fortsatt er BMWs firer noe mer dieselknatrende i lav hastighet og har et litt grovere støybilde enn de aller beste konkurrentene.

Ytelser: 6

Selv med 163 hk-versjon har du ordentlig trykk i akselerasjonen. Kickdown fra 60-100 og 80-120 km/t går på 4,8 og 6,3 sekunder. Det er blant de aller kjappeste bilene vi har testet med toliters diesel og automat.

Igjen er automatkassen med på å bringe frem det beste i motoren. Med så mange gir til disposisjon, kan den alltid legge motoren i det turtallsområdet den jobber mest effektivt. Det gjør at du har et sikkert overskudd ved forbikjøringer og svært sjelden trenger å utnytte drivlinjen til sitt maksimale.

Eksteriør: 5

Mens det var en del diskusjon rundt utseendet ved forrige modellskifte, har vi ikke hørt annet enn godord når det gjelder designet på den nye 3-serie. BMW har bevisst lagt vekt på at fronten skal virke lav og bred..

BREDT: Smale og lange frontlykter er med på å skape et visuelt inntrykk av at bilen er lav og bred.
BREDT: Smale og lange frontlykter er med på å skape et visuelt inntrykk av at bilen er lav og bred. Foto: Egil Nordlien HM Foto

På samme måte skal linjene bidra til å gjøre bilen lav og lang når du ser den fra siden. Hekken virker kompakt og minner om en småfrekk juniorutgave av 5-serie.

Vi tar også med oss at bilen ser bra ut selv på relativt moderat dekkstørrelse, som testbilens 225/50-17.

Interiør: 5

Et viktig bidrag til den direkte kjørefølelsen kommer gjennom seter og sitteposisjon. I motsetning til mange moderne biler er det kort avstand fra dashbord til frontrute. Da får du en visuell kontakt med fronten av bilen som fungerer knallbra.

Vi har nevnt at BMW 3-serie er blitt større, noe som for alvor merkes i baksetet.

Når vi setter forsetet i vår normposisjon for en person på 1,85 meter, er det fortsatt god plass til en tilsvarende stor person i baksetet. Sågar med noen centimetre å gå på frem til forseteryggen.

Også takhøyde og bredde i baksetet nærmer seg det vi forbinder med familiebiler som VW Passat. Stasjonsvognen Touring må vi vente på til høsten, men med 480 liters bagasjerom er det likevel gode plassforhold. Legger du til 2 230 kroner får du også nedfellbar bakseterygg i forhold 40/20/40.

Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner; enkelt, oversiktlig og med solid kvalitetsfølelse. iDrive-hjulet i midtkonsollen kontrollerer funksjonene som vises i skjermen øverst dashbordet. Det kjennes intuitivt i bruk.

Hva som ligger av funksjoner her er utstyrsavhengig, men kort fortalt kan BMWs ConnectedDrive-system og utstyr for øvrig tilfredsstille de mest kresne når det gjelder funksjoner og forbindelse til verden utenfor.

Komfort: 4

Vi var spent på om nye BMW 3-serie hadde tatt en «5-serie» og flyttet standarden for komfort i sin klasse et par hakk. Svaret er nei, så BMW 320dA holder et ganske normalt komfortnivå sammenlignet med Mercedes C-klasse og Audi A4.

Fjæringen er BMW-typisk; stram og kontant i langsom fart og på mindre ujevnheter. Direkte ubehagelig blir det aldri, men på ruglete vintervei eller på dårlig asfalt er du ikke i tvil om veibanens tilstand. På større humper oppfører bilen seg med tilstrekkelig pondus.

STØRRE: Særlig i baksetet merker du at BMW 3-serie har vokst i forhold til den gamle modellen.
STØRRE: Særlig i baksetet merker du at BMW 3-serie har vokst i forhold til den gamle modellen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den største svakheten på komfortsiden er ganske markert veistøy, selv om bilen var utstyrt med piggfri vinterdekk.

Tett på 68 dBA i 100 km/t er ikke imponerende for en bil med prislapp på over 400 000 kroner. I tillegg noterer vi oss noe støy fra hjulopphenget på smådumper i lav hastighet.

Det beste bidraget til god komfortfølelse kommer fra sportssetene med rikelige justeringsmuligheter og -monn.

Her finner de fleste seg en god sitteposisjon, mens god støtte og polstring gjør at du kan sitte lenge uten å bli sliten.

Sikkerhet: 4

EuroNCAP har per februar 2012 ikke kjørt noen uavhengig krasjtest av BMW 3-serie. Dermed blir det inntil videre standardkarakter 4 innen sikkerhet. Erfaringsmessig har BMW levert gode resultater i siste års tester.

For 3-series del legger BMW vekt på at bilen har et sterkt karosseri og en meget stiv passasjercelle. Som standard kommer bilen med front- og sideairbager foran og hodeairbager på siden både foran og bak.

BMW ConnectedDrive-systemet innholder flere viktige aktive sikkerhetselementer som mulig ekstrautstyr. Blant annet filvarsling og kollisjonsvarsling.

Pris/utstyr: 3

BMW 3-serie kommer i tre utstyrsversjoner i tillegg til grunnversjonen. De lyder navnene Sport, Luxury og Moderne, noe som også reflekteres i utstyr og designelementer. Alle koster 21 000 kroner.

En egen M Sport-versjon kommer sommeren 2012, dessuten finnes bilen i en Efficient Dynamics-utgave der det er gjort modifiseringer for å senke forbruket.

Som vanlig er prislisten for ekstrautstyr både fristende og tungt fordøyelig for privatøkonomien. Det er ikke vanskelig å få startprisen opp med 150-200 000 kroner.

KOMPAKT: Bak rattet i nye BMW 3-serie får du et tett og intim cockpitfølelse.
KOMPAKT: Bak rattet i nye BMW 3-serie får du et tett og intim cockpitfølelse. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Samtidig ser vi at du kan være bevisst og plukke utstyr som understreker den sportslige kjøreopplevelsen, og klare deg med 50-60 000 kroner ekstra.

Enkelte ting virker det nærmest gjerrig at ikke er med i standardutstyret. Eksempelvis tåkelys, regnsensor, korsryggstøtte og xenonlys.

Når du først har dypdykket i bankkontoen kan du i det minste glede deg over at en korrekt utstyrt BMW 320d holder seg over gjennomsnittet godt i verdi.

Miljø: 5

I følge normforbruket, skal BMW 320dA bruke 0,45 liter per mil ved blandet kjøring. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 118 gram per kilometer.

Vår testbil klarte seg gjennom forbrukstesten vår med 0,54 liter per mil. Det er blant de aller beste forbruksresultatene for biler med toliters turbodiesel. Legger du til at bilen har automatgir og svært gode ytelser er resultatet meget godt.

Ved by- og nærkjøring i Oslo-området lå forbruket i underkant av 0,7 liter per mil.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

BMW 3-serie setter som ventet standarden for en sportslig sedan i premiumklassen. Det er først og fremst de balanserte og inspirerende veiegenskapene som gir BMW 3-serie det lille ekstra. Både Audi A4 og Mercedes C-klasse følger nemlig tett på både innen motor, ytelser og ikke minst komfort.

Les mer

Verdens dyreste førerkort

Super vinterbil

Verdens beste bil

PRESISJON: BMW 3-serie er på sitt beste når den blir kjørt aktivt. Da får du fullt utbytte av de millimeterpresise veiegenskapene.
PRESISJON: BMW 3-serie er på sitt beste når den blir kjørt aktivt. Da får du fullt utbytte av de millimeterpresise veiegenskapene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 22/02 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også