I 2009 besluttet Klikk Motor og Vi Menn Bil Top Gear å kjøre alle bilene vi tester gjennom en 20 mil lang forbruksrunde.

Bakgrunnen var enkel: Større fokus på miljø og drivstofføkonomi, samtidig som bilprodusentene ble stadig mer aktive i å markedsføre ulike drivstoffbesparende teknologier.

Testrunde

Vi trengte en objektiv og over tid sammenlignbar forbrukstest som korreks til mer eller mindre optimistisk normforbruk fra ulike produsenter.

I løpet av de tre årene har vi samlet forbrukstall på snaut 280 biler og har dermed bredt grunnlag for å vurdere drivstofforbruk på nye bilmodeller.

I 2011 er det ikke alle av våre 100 testbiler som har gått gjennom forbruksrunden. Samtidig er det nettopp disse som har brukt minst energi og vært rimeligst i drift.

Det er ikke premie for å gjette at det dreier seg om de tre elektriske bilene vi har testet i 2011. Ingen av dem har nemlig tilstrekkelig rekkevidde til å gjennomføre testrundens 20 mil uten lading.

Toyota Verso S 1,4 D4-D test 2011=

NØYSOM: Toyota Verso S er ikke bare snill på drivstoffet, men praktisk i tillegg. © FOTO: Handeland, Petter

Gode elbiler nå

Det mest interessante vi gjorde med elbil i 2011 var vår 1100 km langtest av Citroën C-Zero. Dermed fikk vi et svært godt innblikk i hvordan det er å kjøre elbil i det daglige.

Kort oppsummert: Bedre enn vi fryktet. Siden Peugeot iOn er teknisk identisk med C-Zero, er erfaringene også relevante for den modellen.

Nissan Leaf flyttet elbil-alternativene en klasse opp da den kom høsten 2011. Mens elbiler tidligere har vært rene bybiler best egnet for korte turer, har Leaf egenskaper som en stor småbil.

Dessverre er fortsatt rekkevidden i korteste laget - vår test viste et potensial på 110-150 km.

Blant bilene med forbrenningsmotor er det med noen unntak små- og kompaktklassebiler med dieselmotor som dominerer.

Dieselbiler gjerrigst

VW Golf, Ford Focus og Peugeot 308 er nøysomme kompaktklassebiler, mens de to tekniske tvillingene Toyota Verso S og Subaru Trezia er drivstoffsnille små-MPVer.

Den eneste bensinbil som kommer på topplisten for 2011, er lille SmartForTwo. At sportslige eller store biler behøver å tømme lommeboken motbevises av nye BMW 116d og Skoda Superb stasjonsvogn i Greenlineversjon.

Her er årets gjerrigste

Merke

Modell

Forbruk, l/mil

Peugeot

iOn

0

Nissan

Leaf

0

Citroën

C-Zero

0

Toyota

Verso-S 1,4D-4D

0,41

VW

Golf 1,6 TDI BlueMotion

0,46

Ford

Focus 1,6 TDCi

0,46

Smart

ForTwo

0,47

BMW

116d

0,47

Subaru

Trezia 1,4D

0,47

Peugeot

308 SW 1,6 HDi

0,48

Skoda

Superb 1,6 TDI Greenline stv.

0,50

KAPABEL: CLS er ingen sportsbil, men den takler likevel svinger på en sikker måte.

GJERRIG LUKSUS: Lekre Mercedes CLS 250 CDI går billig © FOTO: Terje Bjørnsen

Vi lot oss også imponere over to biler som viser at ikke luksusfølelse, komfort og solide ytelser behøver å bety høyt forbruk.

Audi A6 2,0 TDI med 177 hk klarte seg på 0,53 l/mil, mens Mercedes-Benz CLS 250 CDI med 204 hk gikk på 0,57.

Totalt sett har snittforbruket for alle testbiler med fossilt drivstoff ligget på 0,62 liter per mil, og det er svært få biler som har brukt mye over 0,7 liter per mil på vår testrunde.

De mest drikkfeldige er VW Touareg V8 TDI (0,94), BMW 640i cabriolet (0,93) og Nissan Juke 1,6 T (0,89).

Les også:

De raskeste bilene i 2011

De gjerrigste bilene i 2010

Her kommer det nye fotobokser

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!