Når vi snakker om akselerasjon her i redaksjonen, bryr vi oss ikke så mye om 0-100 km/t. I praksis er det den såkalte mellomakselerasjonen som betyr noe.

Enten du skal gjøre en rask og sikker forbikjøring, komme deg ut av et akselerasjonsfelt, skyte fart opp en bakke eller ut av en sving.

Vi bruker de internasjonale standardene for mellomakselerasjon; 60-100 km/t og 80-120 km/t når vi tester bilene på lukket område.

Avhengig av girutveksling, motor- og girtype, er det 3. og 4. gir som gjelder for de raskeste målingene i disse øvelsene, samt kickdown for biler med automatgir.

En sær BMW på topp

Det er en liten særing som stikker av med tittelen «Årets raskeste». BMW takket av den gamle 1-serie versjonen i 2011 med en vanvittig M-modell.

Liten og lett, med turboladet, treliters sekser med 340 hk og 450 Nm.

Dermed gjør den kort prosess med utfordrerne. 60-100 km/t gikk på 3,1 sekunder og 80-120 km/t på 3,2 sekunder.

Til sammenligning gjør en typisk familiestasjonsvogn det samme på rundt 7 og 10 sekunder...

BMW 1M Coupe 2011=

BOMBE: Lett bil pluss masse hester er lik garantert magesug. © Foto: Handeland, Petter

Håret rett til værs

At BMW har hatt ytelsessterke modeller til lansering i 2011 er BMW 640i cabriolet nok et eksempel på.

Også her er det treliters turbosekser som skyver vanvittig bra med 320 hk og 450 Nm.

Åttetrinns automatgir sørger for kickdownakselerasjon på 3,1 sekunder fra 60-100 km/t og 3,9 sekunder fra 80-120 km/t. Det holder til 2. plass blant årets raskeste testbiler.

BMW 640i kabriolet

HOLD PÅ HATTEN: BMW 640i cabriolet ser snill ut, men sørger for umiddelbar hårfønereffekt når du gir på.

Tett i toppen

Etter de to BMW-sprekingene blir det veldig tett mellom kamphanene. Det er gledelig å registrere at du ikke må bruke en million eller mer for å kjøre en råsprek bil.

Tre konkurrenter med fire-sylindrete bensinturbomotorer på 200 til 235 hk ligger tett som hagl:

Alfa Romeo Giulietta QV er sterk og kjapp, VW Golf GTI får god hjelp av tettsteget DSG girkasse, mens sportscoupéen Peugeot RCZ har et herlig skyv fra sin lille 1,6-liter.

Inn i samme beite blander også bjørnesterke VW Touareg V8 TDI seg. Med 340 hk og 800 Nm spiller det ikke så stor rolle at bilen veier 2,3 tonn med fører. Det går som et lyn.

I likhet med i fjor viser deg seg at det aldri blir feil med en treliters turbodiesel under panseret:

Audi A6 3,0 TDI quattro er med i striden både som sedan og i stasjonsvognversjon Avant. Du er heller ingen sinke i trafikken bak rattet på den firedørs luksuscoupéen Mercedes CLS 350 CDI.

Alfa Romeo Giulietta 1750 TBi Quadrifoglio Verde=

STERK: Alfa Romeos 235 hk turbomotor sørger ikke bare for enorm spurtstyrke, men er i tillegg bjørnesterk. © Egil Nordlien HM Foto

Årets raskeste

Merke

Modell

60-100

80-120

Totalt

BMW

1-serie M coupe

3,1

3,2

6,3

BMW

640i cabriolet

3,1

3,9

7,0

VW

Golf GTI

3,4

4,3

7,7

VW

Touareg V8 TDI

3,5

4,3

7,8

Alfa Romeo

Giulietta QV

3,8

4,1

7,9

Peugeot

RCZ 200 THP

3,9

4,1

8,0

Mercedes-Benz

CLS 350 CDI

3,5

4,5

8,0

Audi

A6 3,0 TDI quattro

3,5

4,5

8,0

Audi

A6 Avant 3,0 TDI quattro

3,6

4,5

8,1

Mercedes-Benz C 180 CGI 2011=

NYE TAKTER: Mercedes-Benz har i likhet med flere andre produsenter nå kjappe og nøysomme bensinturbomotorer til hyggelige priser. © Terje Bjørnsen

Noe av det mest gledelige i årets testresultater, er hvordan de nye og spreke bensinturbomotorene også har gitt oss noen relativt rimelige kjappinger:

Både Alfa Romeo Giulietta med 120 hk og BMW 116i samt BMW 118i er gode eksempler på slike modeller.

I tillegg har Mercedes-Benz sin 1,8-liters turbomotor imponert både i SLK 200 og C180 CGI.

Les også:

Her kommer det nye fotobokser

Alt du vil vite om BMW M5

Vi har prøvekjørt nye Porsche 911

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!