Maserati Quattroporte GT S. FOTO: Maserati

VW Lupo GTI. FOTO: VW

Biler med sjel, sier du? Da tenker du kanskje på eldre klassikere som Bobla, Opel Manta, diverse Alfa Romeo-modeller eller eldre modeller av Citroën, Porsche, Peugeot eller kanskje Lancia?

Biler med sjel uten tvil, men her skal vi ta for oss biler som du ikke forventer å like, men likevel gjør.

Maserati Quattroporte GT S

Motorene er med på å gi biler sjel, og den Ferrari-baserte 4,7 liters V8-eren i GT S var en av de mest sjelfulle. Men det er ikke hele historien her. Den elegante og uanstrengt stilen, og måten den kjørte og den fantastiske lyden: Dette er hva Quattroporte dreier seg om.

Produsert i årene: 2007-2012

Produksjonsland: Italia

Gøy å vite: Den første Quattroporte var en spesialbestilling som ble bygd av Pietro Frua for Aga Khan i 1963.

VW Lupo GTI

I de gamle, dårlige dagene til den tragiske MkIV Golf GTI, hadde vi ingen anelse om at VW kunne ha det gøy. Men så lagde de den rabiate terrieren som ble kalt Lupo GTI. Etter alle disse årene har det aldri kommet en tøffere og sintere urban småbil.

Produsert i årene: 2000-2005

Produksjonsland: Tyskland

Gøy å vite: De første bilene hadde femtrinns manuelt gir, men du vil ha en sekstrinns fra etter 2002.

Dodge Viper RT/10

Åtteliters lastebilmotor pakket inn i en Baywatch-badedrakt som karosseri. Hva kan du mislike? Jo, forbruket. Men Viperen viste at Amerika husket muskelbilene sine, og visste hvordan de skulle oppdateres. En herlig kraftpakke.

Produsert i årene: 1992-1995

Produksjonsland: USA

Gøy å vite: Hovedmålet til teamet var å slå Shelby Cobras tid fra 0-160-0 som var på 15 sekunder.

=

Dodge Viper RT/10. FOTO: Chrysler

BMW M Coupe

Akkurat da vi begynte å mene at tyskerne var grenseløst ryddige, lager de en tøylesløs og krympet kraftpakke med et understell av M-versjon. Dette var kanskje et overtidsprosjekt og et innfall, men fytterakkern for en bil. Liten, kraftig og helt herlig løssluppen.

Produsert i årene: 1998-2002

Produksjonsland: Tyskland

Gøy å vite: Kupé-versjonen var hele 2,7 ganger stivere enn Roadsteren.

=

BMW M Coupe. FOTO: BMW

Fiat Panda 4X4

Overalt hvor du finner fjell i Europa, vil du finne en original Panda som fremdeles sliter i vei. De kjøres med erfarent håndlag av fjellvante folk, og er et fast innslag langs stupbratte alper. Bilen er liten, aldrende og mekanisk primitiv, men elskes av alle de som er avhengige av den.

Produsert i årene: 1983-2003

Produksjonsland: Italia

Gøy å vite: Siden lanseringen i 1983 er det produsert 14 ulike spesialversjoner av bilen.

=

Fiat Panda 4X4. FOTO: Fiat

Ford Focus

Den opprinnelige Focusen var en påminnelse om at en vanlig bil kunne ha kjøreegenskaper som var alt annet enn vanlige, takket være en dyr, men kul kontrollert bladfjæring. Selv om Focus trekker på årene, kan den i motsetning til andre eldre biler kjøre i sirkel rundt mange nyere rivaler.

Produsert i årene: 1998-2004

Produksjonsland: Storbritannia

Gøy å vite: I august i fjor ble bil nummer 350 millioner i Fords historie en Focus.

Ford Focus TDCi. (Europe)=

Ford Focus. FOTO: Ford

Fiat Coupé

Akkurat som Peugeot 406 hadde coupeen designet av Chris Bangle en følelse av en billig Ferrari, men produksjonslandet var riktig. Med 20-ventilers, femsylindret motor holdt den følge med Ferrari-ene.

Produsert i årene: 1994-2000

Produksjonsland: Italia

Gøy å vite: Fiat Coupe 20v Turbo ble relansert av McLaren F1, og var den første serieproduserte mainstream-bilen som hadde en skikkelig startknapp.

=

Fiat Coupe. FOTO: Fiat

Toyota Land Cruiser

Den opprinnelige FJ40 kalles visstnok The Macho i Venezuela, og du kunne bestille den i "helsegrå" farge. Og som den originale Land Rover Defender og Ford Bronco er FJ40 er kjøretøy som er så egnet for oppgaven sin at den er en motgift mot den moderne verdenen på fire hjul. Noe som har fått hippe bilfreaks i USA til å heve listeprisen på dem. Land Cruiser har definitivt beholdt sin legendestatus.

Produsert i årene: 1959-2001

Produksjonsland: Japan

Gøy å vite: Den ble lagd i Brasil under navnet Bandeirante inntil 2001.

=

Toyota Land Cruiser. FOTO: Toyota

Audi RS4 Avant (B5)

Det er vrient å definere sjelen i en maskin. Men du vet det når den ikke er der, slik som i omtrent hver eneste moderne Audi vi kjenner. Men det finnes unntak, og den 385 hesters 2,7 V6 twinturbo "B5" RS4 Avant har det onde blikket over hele seg. Er dette den beste Q-bilen?

Produsert i årene: 2000-2001

Produksjonsland: Tyskland

Gøy å vite: Motoren til RS4 har demping i bunnpannen for bedre svinging i høy fart. Det trenger den.

=

Audi RS4 Avant (B5). FOTO: Audi

Skoda Yeti

På en måte en moderne versjon av Talbot Matra Rancho (en fransk arbeidsbil som så ut som det hadde 4WD, men ikke hadde det). Men Yeti er en bil med diskrete egenskaper som gir en udefinerbar sjel.

Produsert i årene: 2009 til nå

Produksjonsland: Tsjekkia

Gøy å vite: Top Gear fikk Yeti populær på Twitter etter at programmet der et helikopter lander på Yeti-ens tak.

=

Skoda Yeti. FOTO: Skoda

Mercedes-Benz W123

Mange mener at denne Mercedesen er den best konstruerte bilen noensinne. "Like godt bygd som noen katedraler," ifølge May. Den ble kjørt gjennom Botswana av Clarkson, og overlevde til og med den varsomme håndteringen til JC. Fremdeles enormt populær i Nord-Afrika. Den senere W124 var også flott.

Produsert i årene: 1977-1985

Produksjonsland: Tyskland

Gøy å vite: De første toliters dieselmodellene hadde bare 50 hk.

=

Mercedes-Benz W123. FOTO: Daimler AG

Rover SD1 Vitesse Twin Plenum

Gudene vet hvor Rover tok det fra, men at de baserte stylingen til den nye toppklasse kupeen på en Ferrari Daytona var en genistrek. Den hadde en 3,5-liters V8-er, og denne bilen viste alt som (iblant) var bra med britiske biler.

Produsert i: 1986

Produksjonsland: Storbritannia

Gøy å vite: Rover ville kalle den Rapide, men Aston protesterte.

=

Rover SD1 Vitesse Twin Plenum. FOTO: Newspress

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!