Det var her alt begynte. Ikke bare historien om M5, men hele konseptet med en sabla rask familiebil.

Dette var bilen som tok ildkraften til en sportsbil og satte den i en klassisk bilform som ikke bekymret kona eller ungene eller mamma, fordi de alle kunne bli med på turen.

Da den ble lansert i 1985 ble den øyeblikkelig den raskeste serieproduserte sedanen på planeten, og selv om 285 hester ikke virker så voldsomt oppsiktsvekkende i dagens kraftverden, kom de fra en 3,5-liters rekkesekser som var lånt fra superbilen M1.

=

NATURLIG: Alt som du berører føles ærlig, fra motstanden i kløtsjen til den naturlige følelsen til gasspedalen. © Paul Barshon

=

Kun 2191 produsert

Den var ikke billig - over 1 million kroner i dagens penger - men det var altså ingen andre som lagde noen slike greier.

Og på toppen av dette hadde den elektrisk justerbare hodestøtter og et display som på et fly festet i taket.

Og hver bil var satt sammen helt for hånd, noe som langt på vei forklarer hvorfor bare 2191 ble produsert i de tre årene den ble solgt. Og 187 av dem fikk høyreratt og forsvant til briter.

=

FIN TID: Fra en lykkelig tid, da BMW ikke satte M-skilter over alt. © Paul Barshon

Var tidenes raskeste

Nesten 30 år senere er den her på banen vår, raser bortover langsidene og huker seg ned i svingene med en nydelig krenging. Den var kanskje tidenes raskeste saloon, men dette er ikke noe kantete villdyr.

I stedet er den mer leken - ja, selv grasiøs - fra den enkle silhuetten og de slanke bjelkene til den rene betjeningen.

Alt som du berører føles ærlig, fra motstanden i kløtsjen til den naturlige følelsen til gasspedalen.

Gjennom mer snirklete partier kommer en liten gnissing når den lener seg mot fjærene, men bortsett fra det kan du kjøre den nesten like hardt som noen av dagens M-biler.

BMW E28 M5 (1985-88)

Motor: 3453 ccm, rekkesekser

Ytelse: 285 hk, 340 Nm

0-100 km/t: 6,5 sekunder

Toppfart: 246 km/t

Vekt: 1465 kg

Kan kjøpes fra ca 8 000 euro (Tyskland)

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!