Fra gammelt av assosieres gjerne Peugeot med en fransk bil der komfort spiller hovedrollen, og det på bekostning av livlige kjøreegenskaper. For de unge fremsto merkevaren som en teknisk oppgradert rullator. Noe stusselige greier som den eldre naboen med hatt og bukseseler kjørte alt for sakte rundt i.

Så, i 1983, skjedde det noe. Et Peugeot i økonomisk krise lanserte den aktive krabaten 205. En liten bil med tverrstilt motor og forhjulsdrift, som skulle få stor suksess, og sørge for at merket fikk ny vind i seilene! Så stor var 205-suksessen at det toneangivende britiske bilbladet Car i 1990 kåret den til siste tiårs beste modell.

Det som karakteriserte Pininfarina-designede 205 var lav vekt, kort akselavstand og artige kjøreegenskaper. Egenskaper som ble satt på spissen i versjonen som i 1984 overtok for VW Golf GTI som den morsomste i sin klasse: Peugeot 205 GTi. Denne GTi-varianten var mindre, kjappere og responderte kvikkere enn sin mer berømte konkurrent.

Den hadde videre en 1,6-liters firesylindret motor som ytte 104 hk, men siden 205'en bare veide snaut 900 kilo, var den ekornkvikk.

Enda kjappere ble den i 1988, da 1,6-literen ble byttet ut med en 1,9-liter som ytte 127 hk. Med denne motoren noterte 205 GTi seg for 0-100 km/t på 7,8 sekunder, og en toppfart på 190 km/t.

Ble en salgssukess

Peugeot 205 og GTi-versjonen ble en salgssuksess i Norge. Importør Bertel O. Steen AS solgte 1354 GTi'er. Lanseringen her hjemme ble for øvrig godt understøttet av rallysuksessen til 205 T16, og den lille kruttønna ble møtt med stor entusiasme.

Løten 12032012 Peugeot 205 GTI Youngtimer=

SUKSESS: Peugeot 205 og GTi-versjonen ble en salgssuksess i Norge. Importør Bertel O. Steen AS solgte 1354 GTi¿er. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

I dag finnes en del av dem igjen, men mange av disse er direkte slitte. Men det finnes også noen særlig velholdte GTi'er i furet værbitt. En av dem - et rødlakkert strøkent eksemplar med originalt karosseri - finner vi på en låve i Løten.

Ved låven sitter tvillingene Fredrik og Eivind Hafslund; 28 år gamle, og altså født samme år som 205 GTi ble lansert.

Sammen med Fredrik Sætren er de mennene bak den franske kvikkasen som i dag, etter noen år i bondegårdseksil, får nytt liv som genuin entusiastbil for sommerkos og track days.

Tvillingene er Peugeot-entusiaster og selvskrevne medlemmer av entusiastklubben Peugeot Sport Club, men kan ikke helt forklare hvorfor de digger det franske merket. Men åpenbart er noe av interessen forankret i det at moren i mange år kjørte en 205 XR, og at guttene benyttet en grisgrendt tilværelse til illegale prøvekjøringer av mors bil.

- Og vi blir nok regnet for å være sære. Det heter seg jo at Peugeot skal være så vanskelig å skru på, så hvorfor plage seg selv med å surre rundt med slike biler? Men det er en myte, hevder Eivind, og mumler noe nedsettende om " tysk skvalp og japsegreier".

Men der nå ikke alene. Ifølge tvillingene finnes det Peugeot-miljøer over alt, men kanskje særlig i Trøndelagsfylkene, Rogaland, Troms, Akershus, Hedmark og Oppland.

Løten 12032012 Peugeot 205 GTI Youngtimer=

PRIMITIVT: Med dagens målestokk er dette ganske primitivt, men utrolig funksjonelt. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Skryt av Jeremy Clarkson

Vi Menn Bil har også egenerfaring med Peugeot 205 GTi. Året etter millenniumskiftet betalte vi 35 000 kroner for en 1,9-liters versjon fra 1989, og gjennom et drøyt år fikk vi testet den både på den ene og andre måter.

En virkelig manndomsprøve fikk den når vi i 2002 inntok Vålerbanen, og lot kappkjørerne og testpilotene Roger Moen og Anders Berggren sammenligne den tilårskomne 205 GTi med etterkommeren 206 GTi, samt Ford Fiesta Sport og Seat Ibiza Cupra. Vi siterer fra tidligere kollega Fred Magne Skillebæks skriblerier:

"205 GTi har mange av elementene vi ønsker i en slik bil. Tilbakemeldingene til sjåføren gir tillit. Når grensen er nådd, sier den fra - såpass tidlig at du rekker å handle deretter. Også balansen gir brede smil, for på 205 205 hadde Peugeot bakt inn en medstyrende bakaksel som nesten gir en følelse av at bilen er firehjulsstyrt. Likevel vifter den mer enn gjerne med stjerten. Under våre akrobatiske øvelser på banen hadde den klart bredest oppførsel. Men tilgivelse er ikke vanskelig å finne når den byr på så mange andre gleder."

Også motor og motorlyd fikk ros. Risen gikk til girkassa, som vi mente "minner om ei sleiv i ei bøtte".

I konklusjonen ble det fastslått at Peugeot 205 GTi "henger med, selv tolv år etter at den ble produsert, og den byr på vel så mye glede som de andre bilene i testen". Ikke verst!

Skrytet fortsatte da Jeremy Clarkson hadde en nostalgisk tur i en 205 GTi på smale og svingete Norfolk-veier noen år senere, og karakteriserte den som "fanbleedingtastic".

"På disse veiene er dette en av de raskeste bilene du kan kjøpe. Du får alltid en følelse av at du ikke trenger å senke farten før en sving. Tvert i mot får du lyst til å gi enda mer gass når du kommer inn i svingen", fastslo en entusiastisk Clarkson.

Løten 12032012 Peugeot 205 GTI Youngtimer=

ENTUSIASTER: Eivind (t.v.) og Fredrik Hafslund er tvillinger og deler også entusiamsen for Peugeot. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Kjøpe 205 GTi?

Men hvordan er så mulighetene for at du skal kunne få tak i et brukbart eksemplar av 205 GTi? Vi må tilbake til Løten, og til Fredrik Hafslund:

- Det dukker opp en nå og da, men mange av de som blir solgt i Norge er typisk slitte biler som går for mellom 5000 og 15 000 kroner alt etter stand, kilometer og slike ting. Det siste bra eksemplaret jeg hørte ble solgt gikk for rundt 30 000 kroner, og prisen for bra eksemplarer har faktisk økt de siste årene.

På mobile.de har Fredrik funnet 205 GTi'er helt fra 500 euro for en godt brukt med mange hundre tusen kilometer på telleren, opp til 7950 euro for en som har gått 88 000 kilometer og ser bra ut.

- Det er noen fine originale biler igjen i Norge, men jeg tror nok det sitter langt inne for eierne å selge dem, mener Fredrik Hafslund..

=

STAS: Får du tak i et fint eksemplar, gjerne 1,9-literen, har antakelig skaffet deg et samleobjekt - og et leketøy som mange vil misunne deg. Foto: Peugeot

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!