Kort sagt:

+ Solid komfort

+ Fin dieselmotor

+ Klasseledende på støy

+ Velutstyrt


- Usportslig

- Løs giroverføring

Citroën C4 har en tøff jobb i kompaktklassen, som står for omtrent tredjeparten av markedet.

Slagsmålet står med volumselgere som helt ferske VW Golf (se test her). Til tross for at en ny modell var på vei, eide også gamleversjonen markedet med 4760 solgte ved utgangen av november, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

På det samme tidspunktet var det solgt beskjedne 607 utgaver av C4.

Toyota Auris (3354), Ford Focus (2689) og Peugeot 308 (1852). Nissan Qashqai blander seg også inn med 2779 solgte. Men bare 584 av dem var firehjulsdrevne.

Les rangeringen av våre kombifavoritter her.

Kjøreegenskaper: 4

C4 kjennetegnes først og fremst ved komfortable kjøreegenskaper. Under kjøring på landevei virker bilen større enn den faktisk er. Understellet tar seg av ujevnheter på nærmest programmessig Citroën-vis, og veien skal bli veldig dårlig og humpete før det går særlig ut over komforten.

Særlig overbevisende er bilen under kjøring på godt vinterføre. ESP-systemet griper behagelig inn ved behov og gir en flott trygghetsfølelse.

For den som jakter på det sportslige, finnes det fint lite i denne modellen. Styrefølelsen er nummen, og det nevnte ESP-systemet lar seg ikke deaktivere over 60 km/t.

=

Tekniske data Citroën C4 1,6 Hdi SX P

  • MotorR4: 1560 ccm
  • Ytelse, hk: o/min110 v/4000
  • Dreiemoment, Nm, o/min: 240 v/1750
  • Drivstoff:Diesel
  • Egenvekt: 1280 kg
  • LxBxH, cm: 426x177x146
  • Bagasjerom: 352 l
  • Dekkdimensjon: 205/55 R16
  • Forbruk, EU-mix (blandet): 0,47
  • CO2-utslipp: 125 gr/km
  • 0-100 km/t, sek (fabrikk): 12,4
  • Toppfart, km/t: 192
  • Pris, fra: 257 900

Motor: 4

1,6-litersdieselen yter 110 hestekrefter ved 4000 omdreininger. Maksimalt dreiemoment er 240 Nm ved 1750 omdreininger. Disse dataene gjør C4-motoren til den mest aktuelle for bilen, uansett hvordan vi snur og vender på det. Den jobber godt i intervallet mellom 1800 og4 000 omdreininger, og er i tillegg seig helt fra bunnen.

Girkassa med fem trinn er som vanlig for merket noe løs i overføringen. Utvekslingen stemmer brukbart opp gjennom trinnene, siden den er ganske langbeint. Et sjette trinn hadde likevel ikke vært feil, for blant annet å gi bilen litt mer punch i akselerasjonen.

Føler du deg trygg på vinterføre? Les mer om vinterdekk her.

Ytelser: 4

0-100-tiden på 12,4 sekunder gir absolutt ingen grunn til å skryte når trafikklyset blir grønt. Til sammenlikning fikser en VW Golf 2,0 TDI saken på omtrent 25 prosent mindre tid.

Men under landeveiskjøring er det lett å få ut kreftene av motoren. Siden utvekslingen er ganske høy, fungerer fjerde og femte trinn godt i jakten på idellet dreiemoment.

Les alle våre biltester her.

=

Eksteriør: 4

C4 har en særpreget design og framstår som en elegant kompaktklassebil. Mest reaksjoner vekker fortsatt hekkdesignen, som skiller seg tydelig fra de fleste av dagens konkurrenter med sin buede avrunding.

Til forskjell fra coupé-utgaven har ikke femdørsmodellen den noe upraktiske karosserilinja tvers over bakruta. Det gir normal sikt bakover, som er en klar fordel både ved rygging og ellers.

Interiør: 4

C4-førerplassen har en fin utforming, og det er relativt enkelt å finne seg godt til rette bak rattet. Noen vil nok fortsatt stusse over at rattsenteret er stillestående, men det er kanskje det aller beste beviset på at dette er en Citroën.

Dashbordet er langstrakt. Det gir solid romfølelse og bidrar til følelsen av å kjøre en vesentlig større bil.

Vår godt utstyrte testbil hadde et par gode skinnseter foran. Komfortable til langtur, men som resten av bilen ikke spesielt sportslige. Plassen i baksetet er på nivå med konkurrentene. Bagasjerommet tar seg av gjennomsnittlige 352 liter. Med bakseteryggen nedfelt får du med deg én kubikkmeter.

Komfort: 5

C4 er, som tidligere understreket, først og fremst en meget komfortabel kombibil. Understellet tar seg av det aller meste av ujevnheter i veibanen, og støynivået er på alle måter behagelig.

Citroën tar komforten helt ut her, og konsekvensen er at bilen samtidig er noe av det minst sportslige i klassen.

Les mer om Citroën-historien her.

=

Sikkerhet: 5

C4 kom fra kollisjonstesten hos EuroNCAP med godt resultat - fem stjerner for passasjerbeskyttelse. Testen for barns sikkerhet ga fire stjerner, mens fotgjengertesten endte med tre.

C4 har dessuten ABS-bremser med bremseassistanse og mulighet for varsel ved ufrivillig kryssing av veistripene (AFIL). Seks kollisjonsputer er standard. Med utstyrsnivået "Pack" på testbilen følger dessuten svingbare xenonlys og parkeringshjelp foran og bak.

På denne adressen finner du EuroNCAPs kollisjonstester.

Pris/utstyr: 4

Vår testutgave koster fra 257.900 kroner. Testbilen hadde i tillegg metalliclakk (4200,-), panoramatak (7500,-), den såkalte Exclusive-pakken til 12.700 kroner og skinnseter til 16.900 kroner. C4-en havner dermed på rundt 300 000 kroner med alt, og er da en velutstyrt bil.

Hverdagsøkonomien er god med den nøysomme dieselmotoren. Det bød på små problemer å få den til å klare seg med 0,5-0,6 liter på blandet kjøring.

=

Les hele saken
Se video om det her!

">

Spesifikasjoner

Produsent Citröen
Pris 257900

Konklusjon

C4 kommer i to utgaver - en coupé med tre dører og femdørsvarianten denne testen handler om. Førstnevnte er den klart mest ungdommelige, men heller ikke denne kommer per dags dato i noen spesielt sportslig versjon.

1,6-litersmotoren i vår testbil er det soleklare valget i C4. Den er sterk og smidig, selv om vi kunne ha tenkt oss et enda bedre kompaniskap med girkassa.

Men har franskmennene bedre vin enn naboene i øst? Se video om det her!

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!