Toyota RAV4 har vært en supersuksess. 4,5 millioner biler er solgt siden den første kom for nesten 20 år siden. Bare i Norge har 30 000 RAV4 rullet ut av Toyotas nybilhaller.

Og sannelig viser Toyota endringsvilje for at suksessen skal fortsette. Det trengs, for forgjengeren var farlig nær å være direkte utdatert sammenlignet med ferske konkurrenter som har strømmet på de siste årene.

I dag framstår for eksempel VW Tiguan, Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander, Honda CR-V som sterke alternativer blant de mellomstore SUV-ene. Ford Kuga kommer også straks i ny, større og rommeligere utgave.

Mindre SUV-ete

For hver generasjon har RAV4 vokst: Den første var kun 369 cm kort. Og for hver modell er den blitt mindre terrengbil og mer familiebil. Noe den siste utgaven viser til fulle.

Her er mange klassiske SUV-elementer luket bort. Den har ikke reservehjul på sidehengslet bakdør mer, i stedet åpnes bakluka med topphengsler på vanlig vis. Betaler du ekstra, får du dessuten elmotor på bakluka. Men den er fryktelig treg.

Dessuten er den lavere, flatere og glattere. Og ikke minst, betydelig større. Med 457 cm er den over 20 cm lengre enn forgjengeren, og dessuten 3 cm bredere og 2,5 cm lavere.

=

NY DØR: Den sidehengslede døren er erstattet av en topphengslet dør. Bagasjeplassen er på 547 liter + 30 liter under gulvet. Det er blant det beste i klassen. FOTO: Øyvind Jakobsen

Mye mer plass

Toyota har nemlig forsket. De har spurt folk hva de ville endret med RAV4. Svaret har vært mer plass.

Det har de fått i rikt monn. Rommelighetsfølelsen er i seg selv veldig god. Baksetet byr på veldig god beinplass og takhøyde for voksne, men høy vinduskarm gir dårlig sikt ut for små barn.

Bagasjerommet kan konkurrere med flere familiestasjonsvogner. Det er på 547 liter pluss 30 liter under gulvet. Plassen under gulvet er på 100 liter, men i Norge leveres bilen med reservehjul som stjeler plass.

Slik sett følger RAV4 akkurat samme trend som andre ferske SUV-er fra Japan. Dette gjelder nemlig - i litt varierende grad - også for Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander og Honda CR-V.

Også fra førerplassen føles RAV4 mindre "SUV-ete" enn tidligere modeller. Sittestillingen har nærmet seg lavere biler litt mer. Dashbordet har store knapper, og det bidrar til at betjeningen føles enkel.

Kvalitetsfølelsen i de godt utstyrte prøvekjøringsbilene føles omtrent på nivå med de direkte konkurrentene.

Men av en eller annen grunn er det hardere og simplere plast i SUV-er enn i for eksempel stasjonsvogner.

=

MYE SKJEDD: Det har skjedd en del med RAV4. Den er blitt stadig mindre terrengbil, desto mer familiebil. FOTO: Newspress

Én bensin-, to dieselmotorer

Som normalen er for de aller fleste SUV-er nå til dags, tilbys RAV4 med drift på enten to eller fire hjul (selv om 4-tallet i modellnavnet egentlig står for firehjulsdrift). Versjonen med drift på kun forhjulene har en 124-hesters dieselmotor på 2,0 liter.

Naturlig nok er dette også billigste versjon, med en startpris på 301 200 kroner.

Med firehjulsdrift er en toliters bensinmotor med 151 hk rimeligste alternativ, med frapris på 366 800 kroner med enkleste utstyrspakke (Sense). Denne motoren kan også fås med trinnløst automatgir, noe som øker prisen med knapt 19 000 kroner.

Den sterkeste framdriftspakken er Toyotas 2,2-liter med 150 hk, som koster fra 371 700 kroner med manuelt gir (utstyrsgrad Sense). Toyota tror dette blir storselgeren i Norge, og antar at den vil stå for om lag halvparten av de 3000 bilene de satser på å selge i år.

Denne motoren fås også med sekstrinns automatgir, men da øker prisen med hele 48 000 kroner innenfor samme utstyrsgrad. Billigste alternativ med diesel, firehjulsdrift og automat koster fra 440 400 kroner (utstyrsgrad Active, som er det mellomste nivået).

Deler av skylda for prishoppet må et ineffektivt automatgir ta. Automatkassen øker CO2-utslippet til 169 g/km, som er betydelig mer enn automatgir gjør i enkelte konkurrerende biler. Sjekk for eksempel Mazda CX-5.

Toyota har tidligere sagt at alle modeller skal komme i hybridversjoner. En hybrid står imidlertid ikke klar til lanseringen, og vil heller ikke være klar på lang tid. Toyota sier at de ikke har planer om hybrid-RAV4 på nåværende tidspunkt.

=

GOD PLASS: Baksetet byr på veldig god beinplass og takhøyde for voksne. FOTO: Toyota

Elektronikkstyring

Toyota har lenge varslet at bilene deres skal bli mer spennende å kjøre. Ved lanseringen er Toyota stolte av et nytt firehjulsdriftssystem og et overordnet styringssystem kalt Integrated Dynamic Drive System (IDDS).

IDDS skal samordne firehjulsdriften, styringen og den elektroniske stabilitetskontrollen for å gi bilen best mulig egenskaper uansett forhold.

Firehjulsdriften følger de samme prinsippene som det som finnes i så godt som alle konkurrenter: Ved normal kjøring er bilen forhjulsdrevet. Når sensorer registrerer hjulspinn eller skrens, kobles bakhjulene inn med inntil 50 prosent av kraften.

Systemet kan også låses 50/50 ved en lock-funksjon (opp til 40 km/t), og RAV4 har nå også en Sport-funksjon. I Sport går mer kraft til bakhjulene, styringen strammes opp og gassresponsen blir bedre.

=

TYPISK: Klassisk førermiljø à la Toyota. FOTO: Toyota

Slik kjører den

Førsteinntrykket av måten RAV4 kjører på, er at Toyota kan moderere snakket om at de nye bilene deres skal bli så morsomme.

Visst føles den mer moderne, kjappere og lettere enn forgjengeren. Men morsom sammenlignet med klassens kjøremester Mazda CX-5 er den ikke.

Uten at det er noe galt i det. Toyotas formidable salgstall viser at slett ikke alle er ute etter en sportslig kjøreopplevelse. Mange vil heller ha et merke med kvalitetsry utenom det vanlige (rett nok er det plettet, men ikke alvorlig skadet av flere tilbakekallingsaksjoner de siste årene).

RAV4 er i stedet hyggelig, lettkjørt og komfortabel. Den kjennes trygg. Som en god Toyota.

Vimennbil.no kommer tilbake med grundig test av RAV4 så fort den kommer til Norge. Det gjør den om kun kort tid. Lansering er allerede 7.mars.

Vi gjør oppmerksom på at prøvekjøringen har funnet sted i Spania. Toyota har betalt for reisen

=

BEDRE: Nye RAV4 kjører bedre enn forgjengeren, men det finnes SUV-er i klassen som er morsommere å kjøre. FOTO: Toyota

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!