Snakk om tidsriktig bil. Midt i alt bråket om finanskrise kommer Dacia på banen for fullt. Dette er Romanias Renault-svar på Polski Fiat, og har rullet rundt i kommuniststatene siden 1970-tallet. I en svært strippet versjon koster den under 9000 pund (84 000,-) i England, mens Motor Gruppen AS i Norge går for en "luksus"-versjon.

Her starter prisene på 260 000 for en firehjulsdrevet og rimelig stor SUV. Du har komfortabel plass til fem voksne, pluss bagasjen de har med seg, og samtidig er den i stand til å forsere de mest vemmelige veier i Norge.

Dette er ingen Trabant eller Polski-versjon av en allerede elendig Fiat. En "Laureate-pakke" i Norge innebærer også at en del fiffig utstyr er inkludert.

Allerede under Nicolae Ceausescu rullet det enorme mengder rumenskbygde Dacia-er (basert på Renault 12) i Øst-Europa. Dette var på sett og vis en superbil der borte forhold til mye annet, men den lå sørgelig langt etter Vest-Europa. Dagens Dacia Duster har knepet godt inn på forspranget, og den norske "Laureate"-versjonen har el-vinduer, el-speil, a/c, radio med blåtann og mye annet småfint. Samt firehjulsdrift. Altså alt du egentlig trenger i en bil.

I Norge gjelder naturligvis også fem års garanti og norske kjøpslover. Det kan være godt å vite for dem som måtte finne på å kaste seg ut i ukjent farvann med en bil som strengt tatt ikke oser av hevdvunnen tillit.

=

HØY: Bakkeklaringen er på hele 21 centimeter. FOTO: Newspress

Gode seter og lett styring

Men foreløpig ser dette lovende ut. Kjøreegenskapene kan oppsummeres som adekvate. Dusteren er verken rask eller morsom, men den vil transportere deg alle de stedene du ønsker på en komfortabel måte.

1,5-litersdieselen (lagd av Renault) som kommer til Norge, har 109 hester og dreiemoment på 240 Nm, og gjør seg best i ruslefart. Forbikjøringer er noe som bør planlegges godt, for bånndraget er ikke all verden. Dermed er det best å lene seg tilbake, og slappe av. Og det er ikke vrient med så gode seter og lett styring.

=

GODE SETER: Interiøret er enkelt. FOTO: Renault

En liten hake

Men blant alle disse hyggelige sakene finnes det en liten hake. Dusteren har bestått krasjtestene til EuroNCAP, men ikke med slik glans du bør forvente av en familiebil. Den ble testet i fjor, og klarte bare tre stjerner, mens rivalene gjerne får fem. EuroNCAP pekte på døren på førersiden samt at bagasjelokket åpnet seg ved kollisjon. Men Dacia sa etterpå at vestlige versjoner ville få kollisjonsputer på sidene som standard, så da venter vi bare på neste test.

Renault Norge tar inn et lite parti av "Luksus-Dusteren" allerede i år. Den kommer med ESP, noe modellen som ble testet av EuroNCAP ikke hadde.

Så da gjenstår det å se hvordan kresne nordmenn tar imot denne ukjente innvandreren fra et land som faktisk har produsert Renault-versjoner siden Romania var et skrekkens eksempel på det aller meste. Med dagens bilpriser kan Duster kanskje albue seg inn i markedet.

=

RIVAL: Skoda Yeti. FOTO: Newspress

Spesifikasjoner:

Motor: 1461 ccm, 4 sylindre

Drift: 4WD

HK: 109

Nm: 240

Forbruk: 0,56 l/mil,

CO2-utslipp: 155 g/km

0-100 km/t: 12,5 sek,

Toppfart: 168 km/t

Vekt: 1160 kg

Pris: Fra 259 900,- lev. Oslo

DOMMEN: Relativt enkel, men med ganske mye utstyr i Norge. Forrige krasjtest var dårlig, men som økonomisk, usnobbete SUV er den uslåelig.

RIVALEN: Skoda Yeti - Vesentlig dyrere som firehjulstrekker, men for ca 330 000 får du mye bil for pengene, og en fin mini-SUV.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!