Klassen vokser riktignok ikke denne gangen, for dagens Kuga (2008-) går ut og overlater plassen til bilen vi nå har kjørt i Valencia.

Valg av location er ikke tilfeldig. Som et ledd i Fords enorme satsing "på seg selv" (les: egne globale bilmodeller og mindre samarbeid med konkurrerende bilprodusenter) er den enorme Ford-fabrikken i Valencia stedet hvor nye Kuga produseres.

Ingen facelift

Med korte fem år på baken går altså dagens Kuga ut. Helt ut.

Nye Kuga er ingen facelift, men en helt ny bil fra topp til tå. Riktignok er en del av elementene under skallet oppdatert og forbedret og tatt med videre. Som for eksempel motoren det satses på i Norge. Noe vi kommer tilbake til.

Første generasjon Kuga var et friskt pust i SUV-klassen da den kom i 2008. Klassens mest sporty kjøreegenskaper og en design med moderne linjer kjennetegnet bilen gjorde den raskt populær. Det bet Ford seg merke til, og følger oppskriften til punkt og prikke også denne gang.

Skarpe linjer, markerte hjulbuer, kupéaktig taklinje og en barsk front vekker oppmerksomhet, samtidig som kjøreegenskapene er, nær sagt som forventet av en bil bygget på Focus-plattform, blant de beste i klassen. Mer om det senere.

Ford Kuga lansering jan 2013=

BEST I KLASSEN: Den uavhengige testorganiasjonen EuroNCAP som sikkerhetstester biler trakk nylig fram nye Kuga som ¿best i klassen¿ i deres 2012-resultater. FOTO: Petter Handeland

Bedre plass

Utgående Kuga er ikke kjent for å være noen plassmester - spesielt ikke i bagasjerommet. Av de åtte centimeterne nye Kuga har vokst i lengden, har mesteparten blitt lagt igjen der. 438 liter er langt ifra et oppsiktsvekkende tall for klassen, men en fleksibel gulvplate øker volumet til 481 liter ved behov, og da er Kuga der den burde være i forhold til konkurrentene.

Og når vi snakker om bagasjerom; Har du hendene fulle og bilnøkkelen i lomma, kan du ved å bevege foten under bakfangeren åpne bakluka automatisk. En god idé og veldig praktisk for folk som laster stort og tungt. Nedsiden er at systemet bruker litt tid og ikke fungerer dersom nøkkelen ligger inni bilen.

Bedre utnyttet plass i baksetet skal også være en realitet, ifølge Ford. Det kan stemme, men noen aha-opplevelse får vi ikke.

Nå er det gått noen år siden undertegnede satt i baksetet i en Kuga sist, men vi lover å måle hele bilen innvendig når kommer til landet om en snau måneds tid. Som i mange av konkurrentene sørger en spak for å legge ned bakseteryggen og danne et helt flatt gulv.

Ford Kuga lansering jan 2013=

BAKSETET: Bedre plass, men ikke noe stort løft fra forgjengeren. FOTO: Petter Handeland

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1997

EFFEKT, HK VED O/MIN: 140 v/3750

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320 ved1750

EGENVEKT, KG: 1692

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 452/184/174

BAGASJEROM, LITER: 481

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59

CO2-UTSLIPP, G/KM: 154

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,7

TOPPFART, KM/T: 188

PRIS FRA, KR: 382500

Tar en Focus

Som i andre nye Ford-modeller er interiøret i nye Kuga veldig likt det vi så først i Focus. Dashbordet er nær sagt identisk og materialvalgene stort sett de samme. Det er ikke negativt. For selv om Focus har litt å hente i forhold til nye Golf, er førermiljøet moderne, materialkvalitet helt grei og ergonomien for fører god.

Akkurat som Focus kommer Kuga i utstyrsnivåene Trend, Titanium og Titanium+ (sistnevnte kommer senere). Som Trend får du blant annet cruise controll, nøkkelfri start, radio/cd, bakkestartassistanse, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil og kjørecomputer.

Merprisen opp til Titanium (som vil stå for 90 prosent av salget i Norge) er 22.600 kroner og du får da med 17" felger, Ford SYNC nødhjelpsassistanse, automatisk tosone klimaanlegg, varmetråder i frontruta, veltebeskyttelse og automatiske kjørelys. Prisene er henholdsvis 382.500 og 405.100 kroner.

Samme gamle

Og da lurer du kanskje på hva slags motor du eventuelt får med på kjøpet. Jo da, det er den samme toliterdieselen som i utgående modell med 140 hk og 320 Nm med enten manuelt gir eller dobbeltklutsj automat - begge med firehjulsdrift.

Og det fungerer helt fint. Toliteren er sterk og fleksibel og passer biltypen veldig godt, uten at det nødvendigvis går veldig fort (0-100 km/t på 10,7 sek.). Oppgitt forbruk er 0,59 l/mil med manuelt gir og 0,62 l/mil med dobbelklutsj automat.

Nye Kuga fås også med den fine 1,6 Ecoboost bensinturbomotoren med 182 hk vi har testet i Focus. Den leveres standard med tradisjonell automatkasse og koster fra 447.100 kroner. Denne motoren får vi ikke testet på lanseringen.

Ford Kuga lansering jan 2013=

FOCUS: Dashbordet er nær sagt identisk og materialvalgene stort sett de samme som i Focus. Det er ikke negativt. FOTO: Petter Handeland

Liten diesel og forhjulsdrift

Du synes kanskje det er rart at nye Kuga ikke kommer med liten/nedtrimmet dieselmotor og forhjulsdrift. En soleklar trend i markedet. Et eksempel er Tiguan-salget (Norges mest solgte SUV), der en tredel av bilene som selges er med svakere diesel, forhjulsdrift og vesentlig lavere pris. Så hvorfor ikke Ford..?

Det kommer, får vi vite. Men vi får ikke vite når. Det er da snakk om 1,6-dieselen med 115 hk kjent fra Focus, Mondeo og S-Max. En forhjulsdreven versjon av tolitersdieselen ville rett og slett ikke blitt rimelig nok i Norge.

Likevel har den norske importøren tro på at Kuga skal tilbake blant de mest populære SUV-ene på markedet. For å klare det må de minst doble salget.

Det vi kan si er at det står ikke på produktet, for det er vi godt tilfreds med.

TREND: Med rimeligste utstyrsnivå får du blant annet cruise controll, nøkkelfri start, radio/cd, bakkestartassistanse, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil og kjørecomputer. FOTO: Petter Handeland

Sikker og kjøreglad

Jeg lovte å komme tilbake til kjøreegenskapene, og jeg sparte like gjerne det beste til slutt. Kuga er nemlig der den skal være når det kommer til kjøreglede - noe Ford hevder ligger i deres DNA.

På flotte veier rundt fabrikken i Valencia kjennes det uansett veldig ålreit ut. Godt nok til at vi tror på ingeniørene som med stor iver fortalte hvor mye jobb det var lagt ned i både mekaniske og elektroniske løsninger for å gi en trygg og underholdende kjøreopplevelse.

De mekaniske skal vi ikke gå grundig inn på. Det dreier seg om alt fra hardhet på fòringer til topplager i fjæringen med mindre friksjon - ting som kun en dedikert ingeniør skjønner noe av.

Det elektriske derimot er verdt å sette seg litt inn i, for i motsetning til for eksempel nye Toyota Auris er Kuga fullstappet med aktive sikkerhetselementer.

Ting som filskiftevarsler, filholder, førerovervåking, automatiske lys, citystop, trafikkskiltgjenkjenning, fartsbegrenser, nødhjelpsassistanse (kontakter 112 for deg og oppgir sted gjennom GPS ved kollisjon) og veltebeskyttelse (overvåker krenging og bruker ESP til å stabilisere bilen).

Elementer som gjorde at testorganet EuroNCAP trakk fram nye Kuga som "best i klassen" i deres 2012-resultater.

FORHJULSDRIFT: Senere kommer Ford Kuga med forhjulsdrift i kombinasjon med 1,6-diesel på 115 hk. Det er interessant sett med norske øyne. FOTO: Petter Handeland

Konkurrentene

Til sammenligning vil nye Toyota RAV4 med toliters bensin og firehjulstrekk koste fra 366 800 kroner. Rimeligste diesel med 4x4 koster fra 371 700 kroner.

Subaru Forester lanseres nå i en helt ny utgave, og startprisen på Forester med bensinmotor, manuelt gir og 150 hk er 374 900 kroner. Dieselversjonen koster fra 379 900 kroner

Mitsubishi Outlander kom nylig på markedet. Rimeligste versjon med firehjulstrekk, bensinmotor og CVT-girkasse koster fra 406 500 kroner. Dieselversjon med firehjulstrekk koster fra 396 500 kroner.

Splitter nye Honda CR-V med firehjulstrekk og 155 hester bensin koster fra 369 400 kroner, mens dieselutgaven koster fra 411 100 kroner.

Vi har gitt Mazda CX-5 gode skussmål. Billigste versjon med toliters bensin, 150 hk og firehjulstrekk koster fra 360 500 kroner. Diesel og 4x4 koster fra 379 700 kroner.

Prøvekjøringen har funnet sted i Spania. Reisen er betalt av Ford.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!