Duell: Renault Mégane vs VW Golf

Den store reklametesten

Vi sjekker om virkeligheten stemmer overens med de fantastiske reklameplakatene.

Duell
Duell Foto: Egil Nordlien
Sist oppdatert

Tekniske data

Renault Megane 1,5 dCi FAP

  • Motor-R4, 1461 ccm
  • Ytelse, hk, o/min-90 v/ 4000
  • Ytelse, Nm, o/min-200/1750
  • Drivstoff-Diesel
  • Egenvekt, kg-1290
  • LxBxH, med mer-4295x1808x1471
  • Bagasjerom, liter-405
  • Forbruk, blandet-0,45
  • CO2-utslipp, g/km-118
  • 0-100 km/t, sek-12,5
  • Toppfart, km/t-180
  • Pris, fra-206 900
  • Pris, testmodell-212 900

Volkswagen Golf 2,0 TDI DPF

  • Motor-R4, 1968 ccm
  • Ytelse, hk, o/min-110 v/4200
  • Ytelse, Nm, o/min-250/1750
  • Drivstoff-Diesel
  • Egenvekt, kg-1266
  • LxBxH, med mer-4199x1786x1480
  • Bagasjerom, liter-350
  • Forbruk, blandet-0,45
  • CO2-utslipp, g/km-119
  • 0-100 km/t, sek-10,7
  • Toppfart, km/t-190
  • Pris, fra-208 540
  • Pris, testmodell-251 790

Uansett hvor vi beveger oss og hva vi gjør, er den der: Reklamen. Vi slipper ikke unna, og dens eneste mål er å lokke kløveren ut av lomma på oss. Å si at man ikke blir påvirket av kommersiell hypnose, er selvbedrag, for hvem har vel ikke tatt seg selv i både å synge og plystre på velkjente reklamemelodier?

Bilverdenen er så definitivt intet unntak, og de fleste av oss blir overøst med kjøpsargumenter for forskjellige bilmodeller hver eneste dag - bevisst eller ubevisst.

Renault Mégane og Volkswagen Golf er to arge konkurrenter som synes godt i media om dagen, for begge er nylig blitt lansert i ny drakt. Den respektive markedsføringen gir inntrykk av at det å velge noe annet enn deres produkt, ville være direkte dumt. Hvem vil vel ikke ha en komplett pakke bil for en hyggelig slant med penger?

Vi har kikket litt på de to bilenes salgsargumenter og parallellt kjørt bilene på en ukes test. Hvilken av bilene står mest i stil til sin lovende reklame?

Les også:

Fransk fristelse

Duell
Duell Foto: Egil Nordlien

"En rå personlighet." Slik karakteriserer Renault selv sin nye Mégane, og sier på samme tid at har en "design som skaper kjærlighet ved første blikk" og at den er "full av løfter ved første øyekast".

Og det stopper ikke der: Bilen har med sine profilerte frontlys akkompagniert av flytende linjer et kraftig karosseri. Skal vi tro Renault, har den dessuten en "dynamisk og robust stil", samtidig som den er "rå og kompromissløs med utrolige kjøreegenskaper". Ikke minst er "kvaliteten perfekt helt ned til minste detalj".

Vi har bare dykket halvveis ned i Renaults kanskje ikke helt objektive eller nøytrale Mégane-materie, men dette må jo være den ultimate bilen? Løp og kjøp! Eller?

Mayday!

Renault sliter voldsomt i Norge. Ikke selger de særlig med biler, og importøren har vært nødt til å slanke staben kraftig for at hjulene skal gå rundt.

Duell
Duell Foto: Egil Nordlien

Laguna skulle i fjor være deres redningsbil, men sterk konkurranse og økonomisk beinharde tider satte en kjapp stopper for det. Så at Renault nå slår på reklame-stortromma og skryter uhemmet av redningsbil nummer to, er kanskje ikke så rart. Men er Golf-konkurrenten noe å bruke pengene på?

Volkswagen på sin side, tar ikke i mindre når de skal lokke folk til å handle Golf. Med selvtillitt omtales bilen som selveste "målestokken i klassen".

Samtidig er Golf suverent klasseledende på sikkerhet og overlegen når det gjelder komfort. Motorteknologien er moderne og designen er stilfull og dynamisk. Kvalitetsinntrykket sies å være svært høyt.

Ikke direkte beskjedent, men så er også Golf blant tidenes mest solgte bilmodeller, med en tilhørende menighet som kjøper tyskeren gang på gang. Da har man kanskje grunnlag for å ta i litt. Eller?

Forskjellig apell

Selv om dagens konkurrerende bilmodeller blir mer og mer like hverandre, er det på den annen side rart hvor forskjellige de tross alt er. Ikke minst er det interessant å se hvilke strenger de prøver å spille på hos sitt publikum.

Renault viser seg som en typisk franskmann med behagelig komfort, særpregede løsninger og spesielle trekk. Hvor pokker er bryteren for setevarme? Hvordan starter man egentlig kjerra? Og så videre.

Duell
Duell Foto: Egil Nordlien

Golf på sin side, er fortsatt tysk så det holder. Her er det lite krumspring, innvendig som utenpå, og det meste er løst på samme måte som før, bare litt bedre. Veldig mye er meget bra og forutsigbart på den måten at kunden vet hva han eller hun får. På den annen side kan kanskje denne forutsigbarheten og likheten med forgjengerne bli litt kjedelig?

Komfort eller moro?

I fart viser de to seg fra forskjellige sider. Mens Golfen er kjøreglad, presis og stiv i oppsettet, er Mégane den av de to med utsøkt fjæringskomfort og nesten-storbilfølelse bak rattet.

Er det underholdning du er på jakt, etter er selvsagt Golf å foretrekke. Etter å ha kjørt to forskjellige utgaver er vi nemlig ikke i tvil om at den kjører best i kompaktklassen - til og med vår forhjulstrekker-favoritt Focus må se seg slått. Forskjellene fra Golf V er ikke voldsomme, men store nok til at det merkes.

Mégane kan ikke kalles gøyal på veien, til det er den fortsatt for "fransk". Som tidligere eier av en 2004-modell kjenner undertegnede igjen mye av kjørefølelsen. Riktignok er bilen vesentlig mer tight i styringen og understellet, men det er fortsatt komforten som overbeviser - noe den er meget bra på.

Duell
Duell Foto: Egil Nordlien

På dårlig norske vinterveier med is, humper og dype spor gjør den kjøreturen både behagelig og udramatisk - faktisk er den langt mer komfortabel enn Golfen er.

Golf best på innsiden

Selv om Mégane er den klart beste på dårlig vei, vinner den ikke helt når det gjelder ergonomi og innvendig plass. Selv om Méganes seter er et særdeles trivelig sted å plante stussen sin, blekner de litt i forhold til Golfens. Dessuten er sittestillingen generelt bedre i tyskeren takket være mer fleksible innstillingsmuligheter på sete og ratt.

Den innvendige kvalitetsfølelsen er generelt meget god hos begge to, selv om forskjellene er store. Renault skal ha ros for å gjøre ting litt annerledes, for det ser faktisk både spenstig og påkostet ut inne i Mégane. Golfen er mer tradisjonell i sin interiørdesign, men ser "dyrere" ut enn sine forgjengere.

Golfen byr på vesentlig bedre plass for baksetepassasjerer, mens Renault har 55 liter større bagasjerom - valgets kval, hvor har du størst plassbehov?

På motorfronten ville ting sett ganske annerledes ut for bare et drøyt år siden. Renaults lille 1,5-liters diesel har i en årrekke fremstått som en flott kraftpakke med gode ytelser og lavt forbruk. Det gjør den for så vidt ennå, men både kraftutviklingen og lydnivået begynner å sende tankene noen år tilbake i tid.

Duell
Duell Foto: Egil Nordlien

Volkswagen, som i alle år har satt sin lit til pumpedyseteknologien, har nå krøpet til korset og utviklet motorer med common rail-teknologi. Om de ikke akkurat revolusjonerer bilverdenen med et lavt støybilde og jevn kraftleveranse, fungerer de veldig godt i Golf.

Den "lille" 110-hesteren har riktignok en halvliter større slagvolum enn Mégane-motoren, men gjør til gjengjeld en sterk og behagelig jobb. Dessuten bruker den mer enn den franske 1,5-literen. Minuset er at andre fabrikkanter har flottere motorer på markedet, til tross for at dette er en nyutviklet motor.

De to bilene byr som du skjønner på forskjellige egenskaper og appellerer til forskjellige typer kjøpere. Om salgsargumentene holder, ser du i tabellen.

Renault Mégane 1,5 dCi - Enig eller Delvis eller Uenig?

Utrolige kjøreegenskaper - Delvis. God komfort, man kunne hatt bedre kontakt med forhjul og underlag

Optimert kraft og ekstrem lavt forbruk - Delvis. Helt greie ytelser, men litt gammeldags kraftleveranse. Hyggelige forbrukstall.

Kjærlighet ved første blikk - Uenig. Snertent utseende, men krever nok litt tilvenning fra den jevne kompaktbil-kjøper

Dynamisk og robust - Delvis. Dynamisk ja, men mer robust enn konkurrentene virker den ikke.

Revolusjonerende ergonomi - Delvis. Kommentar: Gode seter, men ergonomi som Golf har den ikke.

Duell
Duell Foto: Egil Nordlien

Volkswagen Golf 2,0 TDI - Enig eller Delvis eller Uenig?

Målestokken i klassen - Enig. Jevnt over veldig bra på alt, samtidig som den har vært kompaktbil-fasit i årevis.

Stilfull design - Delvis. Golf VI ser bra og tidløs ut, men VW kunne ha gutset litt mer designmessig.

Moderne motorteknologi - Delvis. Masse kraft og lite støy, men ikke bedre enn enkelte andre fabrikkanter.

Overlegen komfort - Delvis. Ergonomi og sittekomfort i toppklasse, men fjæringskomforten lider under skarpe kjøreegenskaper.

Best på sikkerhet - Delvis. Totalt sett har bilen glimrende resultater i EuroNCAPs test. Men Mégane er i samme klasse.

Konklusjon - Megane 4, Golf 5

Duell
Duell Foto: Egil Nordlien

Det er liten tvil om at markedsføringen for de to bilene ikke er direkte objektiv, for begge bilene lover mer enn vi synes de kan holde. Golfen er nok den som står best i stil til lovordene fra sin importør/ fabrikk, men siden dette er litt opp til øyet som ser, vil nok lett frankofile hevde det motsatte.

Nye Mégane er en imponerende bil på mange måter, man mangler fortsatt noen elementære egenskaper for å kunne true Volkswagen Golfs herredømme på det norske markedet. Det vitner også bruktprisene på foregående modeller om.

Den beste totalpakken kommer fra Tyskland denne gangen, for Golf VI er en forbedring av en bil som allerede var veldig bra på de fleste områder. Derfor oppnår bilen en sterk femmer i vår test. Er du derimot på komfort-jakt og liker at ting skiller seg litt ut, burde du velge fransk.

På tide å bytte??? Så mye får du for bruktbilen din!!!

Denne saken ble første gang publisert 20/05 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også