Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper, fine motorer, lite feil


- Noe motorlyd fra 1,6-diesel, en del støy, mangler litt på fjæringskomfort

Første generasjon Ford Focus var nærmest en revolusjonerende bil da den kom. Et oppsiktsvekkende design og gode kjøreegenskaper gjorde Focus til en suksess. Den andre generasjonen ble lansert i 2004, og den videreutviklet de gode sidene. Focus er fortsatt blant de aller mest kjøreglade bilene i klassen, og denne generasjonen står ikke tilbake for konkurrentene når det kommer til materialkvalitet og ergonomi.

Her til lands finnes Focus hovedsakelig i to varianter: kombikupé og stasjonsvogn. Bilen ble også lansert som sedan og kabriolet, men de variantene er ikke spesielt lett tilgjengelig i Norge.

Kombimodellen har plassforhold som er på det jevne. Både baksete og bagasjerom rommer det som stort sett trengs av barn og bagasje. Har du behov for mer plass på jevnlig basis, kan det være en god idé å kikke nøyere på stasjonsvognen. Den har god bagasjeplass, og vil takle de fleste pakkeutfordringene du kaster etter den.

Ford Focus Audi A3 1,6 TDI 2009=

STØRRE PLASS: Hvis du trenger mer plass enn kombimodellen har, kan det lønne seg å ta en titt på stasjonsvognen. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Brukt Ford Focus

SJEKKPUNKTER

  • Rust i hjulbuer
  • Elektronikk
  • Gummilister rundt dører og vinduer

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

  • 1,6 100 hk: Akseptable ytelser og lett tilgjengelig. Forbruk: 0,6-1,1 l/mil
  • 1,6 TDCi 110 hk: Gode ytelser, lavt forbruk, noe støy. Forbruk: 0,4-0,7 l/mil
  • 2,5T 225 hk: Voldsomme ytelser og herlig motorlyd. Forbruk: 0,7-1,5 l/mil

God dieselmotor

Det er en stor overvekt av biler med dieselmotor på markedet. Stasjonsvogn er den vanligste karosserivarianten med ca. halvparten av bilene, fulgt av femdørs kombi med rundt 40 % av bruktmarkedet.

Den aller mest populære motoren er definitivt den 1,6-liters dieselmotoren på 90 eller 110 hester. Dette er den PSA-utviklede 1,6-literen som man også finner i søstermodellen til Focus, Mazda3, samt i en rekke andre biler fra flere merker. Femdørsversjon med diesel starter på ca. 60 000 kroner, mens du må ut med omtrent det samme for stasjonsvogn.

Dieselmotoren er både kultivert, sterk og relativt drivstoffgjerrig. Da den ble lansert, var den en av de desidert beste dieselmotorene på markedet. Den holder seg fortsatt godt, men støyer litt mer enn de nyeste dieselmotorene på markedet.

På bensinfronten er det sugemotoren på 1,6 liter og 100 hester som er den klart mest tilgjengelige. Den er som sugemotorer flest relativt tørst og med forholdsvis lavt dreiemoment sammenlignet med moderne turbomotorer. Utvalget er begrenset og både kombi og stasjonsvogn starter på ca. 60 000 kroner.

Vil du ha en nyere Ford Focus med under 100 000 km kjørelengde, er det et bra utvalg mellom ca. 80-120 000 kroner.

For de som liker ekstra krefter, finnes det en ST-versjon av Focus. Den har en 2,5-liters rekkefemmer fra Volvo som yter 225 hester. Den kjennetegnes av høyt dreiemoment, ditto forbruk og en fantastisk lyd. Mot slutten av bilens levetid kom det også en RS-versjon med voldsomme 305 hester fra den samme motoren. Og da alle trodde det var helt slutt, lanserte Ford en RS 500-modell med 350 hestekrefter. De to sistnevnte er imidlertid både sjeldne og ekstremt dyre her til lands.

Rudskogen 06122006 SML Volvo C30 T5 06122006 Ford Focus ST=

VERSTINGVERSJON: For de som liker overflod av krefter, finnes det også en ST-versjon med 225 hester. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

MODELLHISTORIKK

  • 2004: Andre generasjon lansert
  • 2005: ST-versjon lansert
  • 2006: Kabriolet lansert
  • 2007: EcoNetic-versjon lansert
  • 2008: Facelift. Oppdatert utseende og interiør. Powershift dobbelclutchkasse tilgjengelig.
  • 2009: RS-versjon lansert
  • 2010: RS500 lansert
  • 2011: Tredje generasjon lansert

Noen småfeil

Kvalitetsmessig ser Focus ut til å være godt skrudd sammen. Den får gjennomsnittlig karakter i Dekras mangelrapport. 80,3 prosent av bilene med en kilometerstand på mellom 50 og 100.000 gikk gjennom uten relevante mangler mot snittet på 78,7.

For bilene som har gått lengre enn 100 000 kilometer, gjør Focus det også på linje med gjennomsnittet av kompaktklassen. 69,1 % av de kontrollerte Ford Focus er uten feil, mens snittet ligger på 66 %.

Feil på elektronikk og elektrisk anlegg ser ut til å være det største problemet til Focus. 29,9 % av bilene med 100-150 000 km prosent hadde slike anmerkninger, mot klassesnittet på 27,9 %. I de andre kategoriene ligger Focus et godt stykke under snittet.

Bilene kan ha problemer med rust i fremre hjulbuer. I tillegg har det vært rapportert om en del problemer med lekkasje fra diverse gummilister i dører og rundt vinduer. Som med mange andre nye biler er, ifølge tyske ADAC, problemer med motorstyringen en av de vanligste årsakene til driftsstans.

Les også:

De beste brukte kompaktbilene

Store motorer bruker ikke mer drivstoff enn små

Hold deg langt unna denne bilen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!