Kort sagt:

+ Bra trekkraft

+ Ledende kjøreegenskaper

+ Flott design


- Noe pregløst interiør

- Skrangling i dashbord

- Konkurrenter har mer bagasjeplass

SE VIDEO AV KUGA MOT KONKURRENTENE HER.

Mengden høyreiste, men likevel nokså kompakte, firehjulsdrevne biler har økt i rasende fart de siste årene. Fra å være et segment for spesielt interesserte ble det i fjor solgt drøye 14 800 kompakte SUV-biler. 4118 av dem het Toyota RAV 4, som sto seg godt i konkurransen fra nye Honda CR-V og Mitsubishi Outlander.

Ford Kuga er det 18. typiske tilskuddet på stammen, og konkurrerer i første rekke mot nevnte RAV4 og Volkswagen Tiguan. Ved utgangen av mai ledet Outlander salgsfeltet, med CR-V, RAV4 og Tiguan hakk i hæl. 7340 biler var allerede solgt i segmentet - det tyder på at det øker i et totalmarked preget av en viss nedgang.

Artig nok har Ford priset Kuga fra 367 900 kroner. Artig, siden det tydelig signaliserer at de ser på Volkswagen Tiguan som nærmeste konkurrent. Fraprisen på Tiguan? 368 000.

At de er noenlunde likt priset, forteller mye om likheter både i forhold til kjøreegenskaper og praktikk. Og at de bare er å få med toliters turbodieselmotorer.

Kjøreegenskaper: 5

Kuga er med sine cirka 1600 kilo en av de lettere kompakt-SUV-ene på markedet. Det viser seg også i kjøreegenskapene, som er nesten overraskende skarpe til å befinne seg i dette segmentet. Slektskapet til den velkjørende Focus-modellen er høyst merkbart (selv om fjæringsveien er noe lengre), det samme er den skarpe styrefølelsen.

Den sportslige tinærmingen går ikke nevneverdig utover komforten, selv om du kjenner det godt når skarpe humper passeres. Kuga opptrer balansert og trygt når den presses mot grensene, og er retningsstabil.

Motor: 4

Ford Kuga lanseres på det norske markedet med bare én motor på programmet. Til gjengjeld har Ford plukket det som må være det beste alternativet i bilen, nemlig tolitersturbodieselen som yter 136 hestekrefter ved 4000 omdreininger.

Motoren er velkjent fra andre Forder, og gjør ikke noen dårligere jobb her. Våre testmålinger av mellomakslerasjon avslørte et harmonisk forhold mellom motoren og girkassa med seks trinn, men det er likevel å anbefale å holde seg innenfor turtallsområdet 2000 til 4000. Motoren har et greit støybilde, og girkassa er sedvanlig presis.

Foto: Egil Nordlien © Egil Nordlien

Ytelser: 4

Kuga gjør 0-100 på 10,7 sekunder, og er med det ikke noen racer. Typisk nok for en typisk turbodiesel som trives best når turtallsnåla hviler i området over momentmaks. Forbikjøringer er problemfrie, særlig fjerdegiret - og til dels femte - plasserer seg i riktig effektområde (vurdert etter typiske norske landeveishastigheter).

Sjettegiret har en forholdsvis høy utveksling, men egner seg likevel godt under landeveiskjøring.

Foto: Egil Nordlien © Egil Nordlien

Eksteriør: 5

Kuga-designstreken er kraftfull, og er i tråd med Fords såkalte Kinetic-design som skal prege hele familien. Særlig iøynefallende mener vi den kraftige skulderlinja er, som munner ut i en Focus-påminnende panser- og grillprofil.

I det hele tatt ser Kuga ut som en Focus som har fått en vellykket steroidkur uten direkte skadelige bivirkninger.

Interiør: 4

Om vi tidligere har omtalt Volkswagen Tiguan som en smule steril, så er Kuga det samme når vi setter oss inn i bilen. Miljøet er Ford-velkjent, men samtidig - etter vår mening - ikke like tiltalende som i andre Ford-modeller.

Førerplassen er enkel og grei, det samme er plassen til folk i baksetet - både i høyden og bredden - men den aluminiuminspirerte ramma rundt skjermen i midtkonsollen bidrar ikke til å løfte Kuga mot premiumhøyder. Det gjør heller ikke den smule skranglingen i dashbordet.

Bagasjeromsplassen er heller ikke av de beste i klassen med sine 360 liter - det er i praksis mindre enn i en Focus, selv om det er mer å gå på i høyden.

Foto: Egil Nordlien © Egil Nordlien

Komfort: 4

Motorstøynivået i Kuga-kupeen er høyst akseptabelt, og kan måle seg med det meste i klassen. Vindstøy blir ikke merkbart før i hastigheter godt over norsk lov, mens de brede og lave hjulene - som bidrar til bilens spenst - gir en viss hjulstøy. Fjæringskomforten er tilstrekkelig for norske forhold, Kuga tar seg greit av de fleste ujevnheter selv om fjæringen er fast.

Sittekomforten må vi imidlertid trekke litt på: Selv om skinnsetene holder bra klasse, og har det som trengs av justeringsmuligheter (tilleggsutstyr), mente flere av testdeltakerne at sitteputa var i korteste laget. Sidestøtten kunne også ha vært noe bedre.

Sikkerhet: 5

Ford Kuga har vært til kollisjonstest hos EuroNCAP, og kom godt fra det - noe annet hadde heller ikke vært holdbart i et tøft segment. Fem stjerner for førerbeskyttelse, fire for beskyttelse av barn og tre for fotgjengersikkerhet ga en solid poengsum.

Eneste virkelige innvending var for lavt luftttrykk i førerairbagen - som førte til at testdukken likevel slo hodet i rattet. Lista over standard sikkerhetsutstyr ser brukbar ut, med blant annet beltestrammere foran, seks kollisjonsputer, ISOFIX-fester for barneseter og ESP med bremsekraftassistanse.

Foto: Egil Nordlien © Egil Nordlien

Pris/utstyr: 4

Ford Kuga med tolitersturbodieselen koster fra 367 900 kroner med laveste utstyrsnivå, kalt Trend. Testbilen hadde høyeste utstyrsnivå, kalt Titanium, og koster da fra 387 900 kroner.

Med tillegg for blant annet metallic, såkalt comfort-pakke (nøkkelfri adkomst, parkeringssensor foran/bak), 18-tommers felger, elektrisk justerbare skinnseter, bi-xenonlys, navigasjon, tilhengerfeste, panoramatak, røykpakke (!) og takrails i aluminium, lander prisen på drøye 461 000 kroner.

Vi synes det er i meste laget, men Kuga priser seg likevel ikke ut av markedet - med alt dette på plass savner vi i praksis ingenting annet enn litt mer premiumfølelse.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 461000

Konklusjon

Vi ender opp med en solid firer til Ford Kuga, selv om det ikke mangler så veldig mye på en femmer. Kuga står seg aller best på gode kjøreegenskaper, at den ser bra ut og at den er en av de mest personbilaktige SUV-ene på markedet akkurat nå. Den kommer dessuten med motor og girkasse som er godt tilpasset bilen.

Plassmessig finnes det dog bedre alternativer, så dersom praktiske hensyn veier tyngre enn lysten på solid kjøredynamikk, bør du velge noe annet.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!