Oslo 12012012 Bruktimport=

SPARTE MYE: Catrine fant ut at hun kunne spare mye penger på å importere en 2010-modell BMW 5-serie sammenlignet med en tilsvarende bil i Norge. © Egil Nordlien HM Foto

Bruktimport fra Tyskland

Sparte 100 000 på to år gammel BMW 5-serie

– Det var enkelt å importere bil fra Tyskland, sier Catrine Hjørnevik (33).

– Jeg er veldig fornøyd med bilen, sier Catrine Hjørnevik fra Oslo. I september 2011 fikk hun sin 2010-modell BMW 520dA Touring på norske skilter. Etter fem måneder på veien har hun ikke opplevd problemer.

– Med et barn på 10 måneder ønsket jeg å bytte ut den gamle bilen med en større og sikrere bil. En nabo tipset meg om mulighetene for å importere en bil fra Tyskland. Vi brukte mye tid på nett og sammenlignet biler til salgs i Norge og i Tyskland, forteller hun.

Catrine fant ut at hun kunne spare mye penger på å importere en nyere bruktbil i forhold til å kjøpe en tilsvarende bil i Norge.

– Jeg endte opp med en finalerunde på ti biler, og tilslutt plukket vi ut én bil fra en tysk BMW-forhandler gjennom nettjenesten www.mobile24.no. Det gikk veldig greit å snakke med forhandleren, og vi fikk et ryddig kontraktsforslag på mail.

=

PENGER Å SPARE: BMW 520d stasjonsvogn 2009-modell. Fra 360-480 000 kroner i Norge. Fra 285-410 000 kroner i Tyskland. © Terje Bjørnsen

AutoDB.no - Biler til salgs

henter innhold

Brukte samarbeidspartner

Det var ikke aktuelt for Catrine å hente bilen selv, og hun endte opp med å bruke Mobile24s samarbeidspartnere for importhjelp, transport, fortolling og registrering. Dermed kunne hun etter kort tid hente sin nye bil på norske skilter i Drammen.

– Det kostet rundt 15 000 kroner, men var vel anvendte penger for meg, sier Catrine. Totalt sett regner hun med å ha spart ca. 100 000 kroner på en svært velutstyrt og fornuftig familiebil. Og hun er ikke i tvil om hvordan neste bilkjøp skal foregå:

– Det blir en ny bruktbil fra utlandet, slår hun fast.

Golsfjellet 10032010 SML Alfa Romeo Mito Fiat 500 Mini D VW Polo Ford Fiesta=

PENGER Å SPARE: Ford Fiesta 2009 og 2010-modell. Fra 120-210 000 kroner i Norge. Fra 90-165 000 kroner i Tyskland. © Egil Nordlien HM Foto

Husk dette:

Velg ut merke og modell

Bruk god tid til å sammenligne pris og utstyr

Sjekk www.forbrukereuropa.no for råd og tips

Kjøp gjerne av merkeforhandler

Få en uavhengig teknisk rapport på bilen

Sørg for klare avtalevilkår, særlig rundt moms og garanti

Bruk eventuelle eksperttjenester ved behov

Ta kontakt med Forbruker Europa ved problemer i forbindelse med kjøpet

Unngå fellene

På nettsidene til Forbruker Europa, forbrukereuropa.no finner du mange gode råd for hvordan du skal gjennomføre et vellykket bruktbilkjøp i utlandet.

Europakommisjonen og de nasjonale forbrukerorganisasjonene har etablert et nettverk av 29 forbrukerkontorer i alle EU-land, samt Norge og Island. Det bistår forbrukere ved klager mot næringsdrivende på tvers av landegrensene.

– Vi ser flest problemer i forbindelse med tilbakebetaling av utenlands moms og når det reklameres på feil eller mangler overfor en utenlandsk forhandler, sier direktør i Forbruker Europa, Ragnar Wiik.

– Forbrukervernet er svakere i Tyskland enn i Norge, og tvistesystemet er ikke like godt som her. Derfor er det svært viktig at det lages en utfyllende kontrakt, der blant annet tilbakebetaling av moms spesifiseres. Vi opplever også at nordmenn ikke er flinke nok til å lese avtalevilkårene.

Om du får problemer er det avgjørende for Forbruker Europa at avtalevilkårene er klare:

– Ser vi at saken er god, sender vi dokumentasjonen over til vår tyske partner, sier Wiik. Det viser seg at en henvendelse fra tyske forbrukermyndigheter gjerne får fart i saksgangen og at man kan ende opp med en minnelig løsning.

=

PENGER Å SPARE: Mercedes-Benz E220 CDI stasjonsvogn 2010-modell. Fra 480-600 000 kroner i Norge. Fra 350-570 000 kroner i Tyskland. © Terje Bjørnsen

Priseksempler

Her er cirka prisområde på noen av de mest populære bruktimport-modellene. Priser og antall er hentet fra annonser på finn.no og mobile24.no medio januar.

Mercedes-Benz E220 CDI stasjonsvogn 2010-modell

Norge: 480-600 000 kroner, 20 biler

Tyskland: 350-570 000 kroner, 100 biler

BMW 520d stasjonsvogn 2009-modell

Norge: 360-480 000 kroner, 15 biler

Tyskland: 285-410 000 kroner, 70 biler

Ford Fiesta 2009 og 2010-modell

Norge: 120-210 000 kroner, 125 biler

Tyskland: 90-165 000 kroner, 2100 biler

BMW X3 2,0d 2009-modell

Norge: 440-530 000 kroner

Tyskland: 355-500 000 kroner

VW Golf 2010-modell, 1,2 og 1,4 TSI, 1,6 TDI

Norge: 185-280 000 kroner, 250 biler

Tyskland: 155-260 000 kroner, over 3000 biler

– Enkelt å handle selv

– Det har aldri vært enklere å skaffe seg bruktbil fra Tyskland, sier Erling Stavheim hos Mobile24.

Mobile24 er den største nettjenesten i Tyskland for kjøp og salg av bruktbil. Den norske versjonen av nettstedet viser de tyske annonsene på norsk, med ferdig utregnede nettopriser i følge det norske avgiftssystemet.

– Du kan selvfølgelig gjøre alt selv, men for vanlige bilkjøpere kan det være en god ide å benytte våre samarbeidspartnere for importhjelp og transport, mener Stavheim. De kan legge ut for moms, salgsbeløp og ordne test av bilen.

I tillegg anbefaler Stavheim at man bruker merkeforhandlere og at garantivilkårene spesifiseres i kontrakten:

– Selv om garantitiden er kortere enn i Norge, har blant annet Mercedes, BMW og Audi i Tyskland nå utvidete garantiordninger på en del brukte biler, forteller Stavheim. Det gir bedre trygghet etter bilkjøpet.

Stavheim mener også at det kan være store penger å spare:

– Vår erfaring er at man kan spare rundt 100 000 kroner på biler som koster 350-500 000 i Norge. På biler som koster 500-1 000 000 kroner kan man spare inntil 200 000 kroner.

Norsk firma gjør jobben

Om du ønsker å forholde deg til et norsk firma, har flere merkeforhandlere og frittstående forhandlere løsninger for import av bruktbil fra utlandet.

Et eksempel er Autoarena i Oslo. Det eies av Møllergruppen, importør av VW, Skoda og Audi.

– I våre utstillingslokaler har vi allerede et utvalg på 80 biler, forteller daglig leder Rune Hall-Henriksen. Om du ikke finner din drømmebil her i Norge, kan Autoarena hjelpe deg å spore den opp i utlandet:

– Vi kjøper inn nyere bruktbiler for hele Møllergruppen, sier Hall-Henriksen. Dermed har vi et stort nettverk og solide rutiner for oppgjør og sjekk av bruktbil. Vi tar ca. 7-8000 kroner for importjobben og tar i tillegg avanse på bilprisen.

– Den senere tiden har vi sett at mindre biler som VW Polo og VW Golf med moderne bensinturbomotorer er gunstige kjøp. Inntil tre år gamle større biler er også attraktive. Du får eksempelvis mye utstyr for pengene og det er enklere å skaffe spesielle motor- og utstyrsversjoner. Det er verdt å merke seg at Audi har 5 års garanti for biler kjøpt gjennom bruktprogrammet til Audi AG i Tyskland, sier Hall-Henriksen.

– Fordelen er at vi legger ut for salgssummen og tar ansvaret for tilbakebetaling av tysk moms. Siden du kjøper av et norsk firma gjelder forbrukerkjøpsloven med fem års reklamasjonsrett, og du kan bytte inn din nåværende bil hos oss. avslutter Henriksen.

=

PENGER Å SPARE: BMW X3 2,0d 2009-modell. Fra 440-530 000 kroner i Norge. Fra 355-500 000 kroner i Tyskland. © Terje Bjørnsen

Styr unna fellene

1. Ikke skriv under på en avtale du ikke forstår

Krev at avtalen skrives på et språk du forstår godt.

2. Finn ut hvem som eier bilen og om det er pant i den

Undersøk bilens vognkort, registreringsbevis og offentlige registre for informasjon om hvem som eier bilen og om den er pantsatt.

3. Vær kritisk til forhandleren

Undersøk flere forskjellige forhandlere for å finne det beste tilbudet. Bruk Google aktivt for å søke etter kommentarer fra tidligere kunder. Kjøp bil fra anerkjente forhandlere med eksporterfaring som er tilknyttet en bransjeforening og klagenemnd.

4. Lær deg avgiftsreglene

Å importere bruktbil innebærer at du har krav på å få refundert avgifter fra landet du eksporterer bilen fra. Ved innførsel til Norge må du betale norske avgifter. Husk at bilen må eksportregistres og at du må ha lovpålagt bilforsikring.

5. Ikke kjøp bilen usett

Undersøk bilens utstyr, historikk, kilometerstand og servicehefte. Gjør en tilstandsrapport hos et uavhengig testsenter.

6. Ikke betal på forskudd

Betal når du overtar bilen! Eventuelt kan du benytte kredittkort eller anerkjente betalingsformidlere. En praktisk måte å gjennomføre kjøp av bil på er å bruke et Escrow-firma som ikke overfører pengene til selger før du har mottatt bilen. Ikke bruk Escrow-firmaer som selger foreslår med mindre du er sikker på at de er til å stole på.

7. Gjør deg kjent med innholdet i garantien

Skaff deg et skriftlig garantibevis. Bekreft garantiens gyldighet og varighet hos norske forhandlere.

Kilde: Forbrukereuropa.no

=

PENGER Å SPARE: VW Golf 2010-modell, 1,2 og 1,4 TSI, 1,6 TDI. Fra 185-280 000 kroner i Norge. Fra 155-260 000 kroner i Tyskland. © Terje Bjørnsen

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Bil

Sjekk denne 50-åringen

Den mest ettertraktede av de klassiske bilene.

=

Bilen kan fjernstyres fra utsiden

SUV-en kan fjernstyres i lave hastigheter og har egen limousin-knapp.

VW Passat 2001-2005 bruktbil

Slik gjør du et bruktkupp

Vi forteller deg hva du bør se etter.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Du vil ikke tro det du ser

Genial måte å skille egg og hvite på!

artikkel bilde

Kjenner du igjen kjendisen?

Nei, det skal nemlig mye til...

artikkel bilde

- Interiøret er for oss som bor her

Se hvordan keramikeren har utnyttet hver krik og krok i Ullevål Hageby-leiligheten.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Bil

Tesla vil kutte ut speilene

Sidespeil er gammeldags, mener Tesla, og vil bruke kamera i stedet.

Nå lager de SUV igjen

Forsøker seg med SUV-pyntet luksus.