Tekniske data

Motor:R4, 1364 ccm

Ytelse:90 hk - 3800 o/min

Dreiemoment:190 Nm - 1800-3000 o/min

Dekkdimensjon:195/60 R15

Egenvekt:1190 kg

Bagasjerom:290/1190 liter

Forbruk EU-mix:0,49 l/mil

0-100 km/t:13,3 sek

Toppfart:180 km/t

Pris:229 500 kroner

VERSJONENE

Toyota Corolla er tilgjengelig i tre-, fire- og femdørsvariant, som stasjonsvogn og som MPV (Corolla Verso). Motorutvalget består av bensinmotorer fra 1,4 l/97 hk til 1,8 l/192 hk, og dieselmotorer på 1,4 l/90 hk eller 2,0 l/116 hk. Priser fra 208 700 til 348 900 kroner.

KONKLUSJON

Den ansiktsløftede Corolla er blitt en svært god bil. Den er fremdeles ikke det morsomste alternativet i dette segmentet, men byr på mye annet godt. Den nye dieselmotoren føles større enn spesifikasjonene skulle tilsi.

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2004

Vi har aldri helt fått sansen for bestselgeren Toyota Corolla. Men etter bare to og et halvt år har Toyota gitt bilen en facelift, der våre ankepunkter fra tidligere er tatt seriøst.

Vår største innvending mot bilen har til nå vært den krøkkete sittestillingen, som er et resultat av manglende lengdejustering av rattet. Dette er nå standardutstyr, og nye og fastere tekstiler i setene bidrar også til at vi sitter riktig så godt i bilen.

En lengre sittepute med mer lårstøtte hadde ikke vært å forakte, men vi frydes i hvert fall over at de to foran nå kan velge setevarme uavhengig av hverandre. Det kunne de nemlig ikke tidligere.

Flott dieselmotor

Vi har også kritisert Corolla for å være litt kjedelig, relativt gode kjøreegenskaper til tross. Vel, den gir fortsatt ikke hår på brøstet og horn i panna, men med den helt nye 1,4-liters dieselmotoren under panseret får bilen i hvert fall de kreftene den fortjener.

Det høye dreiemomentet er tilgjengelig over et bredt turtallsområde, og i kombinasjon med en gjennomtenkt girutveksling oppleves bilen både som sterk og kvikk. I praksis føles den kjappere enn med 1,6-liters bensinmotor, og motorens karakter gjør den samtidig mer komfortabel. Det hyggelige forbruket er også en bonus.

Utvendig har Corolla fått et frontparti mer likt de øvrige Toyota-modellene, og med noen små endringer i hekken i tillegg ser den nå mer moderne ut. Åtte kollisjonsputer er nå på plass, og klimaanlegg og mulighet for å koble ut passasjer-airbag'en er standardutstyr.

Men antispinn og -skrens skal visst fortsatt være forbeholdt dem som er villige til å bruke mer penger; det er tilgjengelig med alle motorer, men du må oppgradere til Sol-utgave for å få dette viktige sikkerhetsutstyret. Da får du også med annet snacks som rattbetjening av radio og CD, automatisk klimaanlegg og regnsensor.

Toyota skal ha ros for å ha lyttet til kritikken og endret på bilen etter såpass kort tid. Det gjenstår å se hvordan bilen hevder seg i direkte kamp mot konkurrentene her hjemme, men foreløpig vil vi si at det lover bra. Nå begynner Corolla å gjøre seg virkelig fortjent til bestselgerplassen!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!