For tiende år på rad tar Land Rover jumboplassen i årets kvalitetsundersøkelse fra Warranty Direct og det britiske bilbladet "What car?". Ifølge undersøkelsen må over halvparten av alle Land Rovere inn på verksted for reparasjon i løpet av en periode på 12 måneder. Den verste bilen fra det britiske merket er ifølge Warranty Direct dagens Range Rover. Den beste bilen er dagens Freelander - som blir bygget på en annen fabrikk enn alle de andre modellene.

Generelt sett flopper de europeiske bilmerkene. Alle merkene på de ti første plassene er enten fra Japan eller Korea. De beste europeiske merkene er Skoda og Smart på henholdsvis 11. og 12. plass.

Spesielt statusmerkene gjør det dårlig. De eneste statusprodusentene som er inne blant de 20 beste er Lexus (3. plass) og Porsche (16. plass).

3062008 ML Ford Kuga Bildet: Land Rover Freelander=

DÅRLIG: Land Rover kommer generelt dårlig ut, men den siste generasjonen Freelander er merkets mest pålitelige modell. Dårligst er dagens Range Rover. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Honda på topp

På topp finner vi også i år Honda. Den japanske bilprodusenten har hatt topplasseringen i denne undersøkelsen syv år på rad. Kun ni prosent av Hondas biler har hatt behov for reparasjoner, noe som er forsvinnende lite i forhold til jumboplassens 55 %. Den beste modellen er HR-V som ble solgt fra 1998 til 2006, mens den verste modellen er forrige generasjon Accord (1999-2003).

Annenplassen okkuperes av Toyota, med en feilprosent på 14. Siste generasjon Corolla fra mellom 2002 og 2007 er deres mest pålitelige bil, mens sportsbilen MR2 fra mellom 2000 og 2007 er den minst pålitelige. Tredjeplassen er delt mellom Lexus, Mitsubishi og Suzuki. Disse har alle en feilprosent på 15.

I år som i fjor er det Alfa Romeo og Renault som innehar henholdsvis nest og tredje siste plassering på listen. Ifølge rapporten må henholdsvis 46 og 45 prosent av bilene innom verkstedet i løpet av ett år.

what car undersøkelse Topp ti på What Car?s 2010-rangering.=

BEST: Honda HR-V er bilen som gjør det aller best i undersøkelsen. Den ble produsert mellom 1998 og 2006. © FOTO: Honda

Basert på garantisaker

Warranty Direct er et selskap som selger bilgarantier. Dermed har de et stort statistikkgrunnlag når de utarbeider denne årlige rapporten. Bilene i undersøkelsen er eldre enn tre år, da Warranty Direct sier at det er vanskelig å si noe om holdbarheten før det har gått noen år.

Det er ikke differensiert mellom hva slags feil som oppstår, men What Car bruker gjennomsnittlig pris på reparasjoner for å gi bilene en poengsum. Dette har begrenset relevans her til lands, da verkstedprisene i Storbritannia og Norge ikke er like. Vi kan likevel se hva slags feil som er vanligst på de forskjellige merkene. De europeiske merkene er først og fremst belemret med elektriske feil. En tredjedel av feilene på de europeiske bilene kan spores tilbake til det elektriske.

De japanske merkene Subaru, Lexus og Suzuki har derimot større problemer med hjulopphengene. To av fem verkstedjobber på disse bilene skyldes feil på hjuloppheng eller aksler.

Oslo 23032011 Alfa Romeo Giulietta=

NEST SIST: Det italienske merket Alfa Romeo havner nest sist i årets undersøkelse. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Så pålitelig er bilen

Bilene er rangert etter hvor stor risiko det er for at de må innom verkstedet i løpet av en ettårsperiode.

Klikk på merkene for å lese våre tester av bilene.

1. Honda, 9 %

2. Toyota, 15 %

3. Lexus, 15 %

3. Mitsubishi, 15 %

3. Suzuki, 15 %

6. Mazda, 16 %

7. Subaru, 17 %

8. Hyundai, 20 %

9. Kia, 21 %

10. Nissan, 22 %

11. Daewoo (Chevrolet), 25 %

11. Skoda, 25 %

11. Smart, 25 %

14. Ford, 26 %

15. Citroën, 27 %

16. Porsche, 28 %

17. Fiat, 29 %

17. Mini, 29 %

19. Peugeot, 30 %

20. Volkswagen, 31 %

21. BMW, 32 %

21. Rover*, 32 %

23. Volvo, 32 %

24. Audi, 33 %

24. Jaguar, 33 %

24. Seat*, 33 %

27. Mercedes-Benz, 34 %

27. Vauxhall (Opel), 34 %

29. MG*, 37 %

30. Chrysler, 38 %

30. Jeep, 38 %

32. Saab, 43 %

33. Renault, 45 %

34. Alfa Romeo, 46 %

35. Land Rover, 55 %

* Selges ikke i Norge

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!