Du har garantert opplevd det på firefelts vei: Biler som ligger og sperrer i forbikjøringsfeltet - i samme hastighet som bilene i høyrefeltet eller sågar i lavere hastighet. Fenomenet er så utbredt i Norge at det snart er like norsk som Grandiosa og tujahekk.

- Det er helt åpenbart at mange nordmenn ikke skjønner hvordan man skal opptre på firefelts vei. På motorvei er venstrefeltet et forbikjøringsfelt, ikke et sted man "parkerer", sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

- Dersom man ikke registrerer at det kommer biler i høyere hastighet bak, er fokus feil sted. Man plikter å følge med forover, bakover og sideveis, sier Engebretsen.

- Hvordan takler man dem som ikke viser tegn til å flytte seg?

- Vi tolker regelverket slik at det er lov å passere på høyresiden av en som ligger "helt alene i verden" i venstrefeltet. Hvor grensen går mellom passering og forbikjøring vil i hvert tilfelle bli en skjønnsmessig vurdering, sier Engebretsen.

- Hva definerer du som passering?

- At man glir rolig forbi uten å bryte fartsgrensen, sier Engebretsen.

Trafikkreglenes paragraf 12 åpner også for forbikjøring i høyre felt.

Under punkt 1 c) heter det: "Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

Blinke med lysene

Engebretsen mener det også er forsvarlig å blinke med lysene for å signalisere at man vil forbi.

- Man skal ikke legge seg helt opp i støtfangeren på bilen foran, og så blinke hissig med lysene. Men det er helt forsvarlig å signalisere med lysene i god avstand fra bilen man vil forbi, sier Engebretsen.

NAF-rådgiveren mener man må skille mellom bilister som ruger i venstrefeltet og de som faktisk foretar en forbikjøring.

- Man kan ikke forvente at folk skal avbryte en forbikjøring, selv om det går minimalt fortere enn høyrefeltet, uttaler Engebretsen.

Ikke greit å tute

Sjef for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen, gir Engebretsen rett i at man kan skille mellom forbikjøring og passering.

- Det er i prinsippet forbudt på kjøre forbi på høyre side, men det vil åpenbart finnes tilfeller der politiet må utvise skjønn. Men vi slår hardt ned på sikksakk-kjøring og aggressiv atferd, sier Karlsen.

- Er det greit å tute og blinke med lysene på bilister som har slått seg til ro i forbikjøringsfeltet?

- Det er absolutt ikke greit å tute. Et blink med lysene er ok, men man skal ikke bidra til å stresse sjåføren foran eller opptre på en måte som kan skape farlige situasjoner, sier Karlsen.

UP-sjefen mener man i de fleste tilfeller bare må finne seg i sinker i venstrefeltet.

- Situasjonen vil på et eller annet tidspunkt gå over av seg selv, sier Karlsen.

- Hender det at politiet reagerer overfor bilister som hindrer flyten i forbikjøringsfeltet?

- Det er nok ikke noe stort volum på disse sakene, men ja, det hender. Å være til hinder for trafikken er brudd på veitrafikklovens paragraf 3.

Huskeregler for forbikjøring

* Hovedregelen er at forbikjøring skal skje til venstre for den du vil forbi. Det gjelder også på veier med flere felt i samme retning.

* Du skal ikke foreta forbikjøring hvis bilen foran har gitt tegn om at den skal foreta en forbikjøring eller hvis bilen bak deg har begynt forbikjøring. Det samme gjelder hvis du ikke er sikker på om du kan komme deg inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

* Den som kjører forbi har det hele og fulle ansvaret for at forbikjøringen skjer forsvarlig.

* Vær særlig aktsom ved forbikjøring ved gangfelt.

* Ikke øk farten når noen vil kjøre forbi deg. Øker du farten med 10 km/t vil det nær doble lengden for forbikjøringen. Skal du kjøre forbi en bil som ligger i 70 kilometer i timen i 80-sonen, blir forbikjøringsstrekningen nærmere 600 meter.

* Dersom en som kjører foran deg skal svinge til venstre, og har gitt tegn om dette, skal du kjøre forbi til høyre.

Skal ikke leke politi

Sommeren nærmer seg, og det betyr flere saktegående kjøretøyer på veiene, som bobiler og campingvogner. Disse kjøretøyene er som blår i øynene på mange bilister.

- De som kjører saktegående kjøretøyer, for eksempel campingvogn eller bobil, har plikt til å følge med i speilet og kjøre til side og slippe forbi de som vil passere, sier Leif N. Olsen, tidligere UP-sjef, nå seniorkonsulent Kongelig Norsk Automobilklub (KNA).

- Om nødvendig skal de stoppe helt opp.

Mange bilister mangler imidlertid folkeskikk når de foretar forbikjøringer, mener Olsen.

- Irritasjonsmomentene er mange. På veiene er det fullastede biler og tilhengere med dårlig sikret last, og bobil- og campingvognsesongen har startet. Dessuten er det mer tungtrafikk enn noen gang. Det gjør fristelsen stor til å foreta risikable forbikjøringer. Det kan både skape farlige situasjoner, og dessuten er forbikjøring forbudt når det kan forstyrre andre trafikanter, sier Olsen.

- Men det er også viktig å huske på at den som blir forbikjørt har plikt til å slippe fram den som skal forbi. Den forbikjørte skal legge seg til høyre og ikke øke farten, sier Olsen.

Selv under forbikjøring har man ikke lov til å overskride fartsgrensen.

- Men blir man forbikjørt i høy hastighet skal man ikke leke politi og forstyrre forbikjøringen ved selv å øke farten, uttaler Olsen.

Lære av svenskene

Han mener vi nordmenn kan lære litt om folkeskikk i trafikken, høflighet og mindre egoisme fra våre naboland.

- Den norske egoismen er trafikkfarlig og utrivelig. Du skal ikke lenger enn til Sverige for å finne en bedre trafikkultur. Og i land som USA, som har store motorveier og mye trafikk, er det en helt annen dynamikk og glid i trafikken enn her i Norge.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!