Lysten på bil med åpent tak øker gjerne proporsjonalt med sommervarmen. Det er noe forlokkende ved å kunne kjøre bil med taket nede når solen steker, noe den ikke gjør altfor ofte her i nord. Tvert imot er været mesteparten av året av en slik karakter at ikke inviterer til kabriolet, med mindre man har penger til å kjøpe en kabriolet med airscarf i nakkestøtten (en innretning som blåser varm luft i nakken)

Men dersom drømmen er en bil nummer to du kan bruke i sommermånedene eller du er en hardhaus som gir blaffen i vær og vind, så trenger det ikke koste gård og grunn å gå til anskaffelse av en kabriolet.

Vi har tatt utgangspunkt i biler som har gode resultater i bruktbilstatistikken fra tyske Dekra. Firmaet utarbeider bruktbilstatistikk på grunnlag av 15 millioner kjøretøykontroller i Tyskland.

Modellene i vårt utvalg kan vise til gode resultater hos Dekra. Vi har funnet frem til biler med som det finnes et relativt bra utvalg av i bruktmarkedet. Det er også biler som har gjort det godt i våre nybil- og sammenligningstester da de var nye. Pristaket er satt til 130 000 kroner og kjørelengden ligger fra ca. 40-200 000 kilometer.

Mazda MX-5, 1999-2003

Den andre utgaven av Mazda MX-5 gir mye kjøreglede for pengene og skal være en relativt ryddig bil rent teknisk. Med en kilometerstand mellom 50-120 000 km skal det være mulig å finne en bil i prisområdet 90-120 000 kroner.

Hos Dekra går 50,3 prosent gjennom kontrollen uten feil, et resultat på det jevne for sportsbiler. 19,6 prosent har større feil eller mangler. Ifølge Dekra er det slitasje på bremser og rust i karosseri og bærende elementer som er de største problemene. På hjuloppheng og styring er det nesten ikke feil selv med høy kjørelengde.

Ser vi på første generasjon MX-5 (1989-1997) er det fullt mulig å finne en bil i god stand som er nylig EU-godkjent for mellom 40-50 000 kroner

+ Masse moro for pengene, driftssikkerhet, deletilgang

- Se opp for rust, nytt stofftak er kostbart

=

DEN BESTE: Mazda MX-5 er mye cab for pengene dersom du finner et godt eksemplar. FOTO: Mazda

Mercedes SLK, 1997-1999

Du kan skaffe deg en tidlig versjon av Mercedes SLK i prisklassen 90-130 000 kroner med en kilometerstand mellom 100-200 000 km. Det var den første lille roadsteren med ståltak som felles ned i stedet for kalesje. Mer cruiser enn sportsbil, og hos Dekra går 49,2 prosent av bilene gjennom kontrollen uten feil.

19,4 prosent har større feil, mot 19,6 prosent for klassen. Typiske sjekkpunkter i følge Dekra er lekkasjer i motor og drivverk, lager og innfestningspunkter i hjuloppheng. Dessuten skal man ta en grundig sjekk i forhold til eventuelle rustangrep.

+ God komfort, god kvalitet, takløsningen

- Blant de minst sportslige, sedate motorer i denne prisklassen.

Mercedes SLK 1996 til 2004 Cabriolet Vi Menn Bil 3 2010=

BRUKTBIL: Mercedes-Benz SLK. FOTO: HM Foto

50-100 000 kroner

Toyota MR2, 1999-2007

MR2 er en artig liten toseter med midtmotor som byr på masse kjøreglede og driftssikkerhet få andre produsenter kan vise til. Den er upraktisk som få og veldig nervøs på glatt føre.

+ Kjapp og sportslig, god kvalitet,

- Trang/lite bagasjeplass, nervøs på glatt føre.

=

LITEN: Toyota MR-2. FOTO: Toyota

BMW Z3, 1996-2002

Første generasjon Z3 er BMWs svar på Mazda MX-5 og en ren kjøremaskin. Foruten barnesykdommer på de første årgangene, så skal kvaliteten være god. Som med andre sportslige biler oppgir Dekra at understell og drivverk burde sjekkes ekstra nøye.

+ Sportslige kjøreegenskaper, fine motorer.

- Spartansk interiør, barnesykdommer på tidlige årganger.

BMW Z3 1,8 Cabrioleter Vi Menn Bil 3 2010=

BRUKTBIL: BMW Z3. FOTO: Terje Bjørnsen

Andre alternativer:

Peugeot 206 CC, 2000-2006

+ Lav pris i forhold til alder, nedfellbart ståltak.

- Takløsningen stjeler bagasjeplass, ingen sportsbil.

=

LITEN: Peugeot 206 CC. FOTO: Peugeot

Peugeot 307 Cabriolet, 1994-1997

+ God komfort, designet av velkjente Pininfarina.

- Lite sportslig på veien, driftssikkerheten kunne vært bedre.

Volkswagen Golf Cabriolet, 1993-1999

Golf Cabriolet er verken den vakreste eller sportsligste av de rimelige sommerbilene. Men den er basert på Golf - som er en av verdens mest solgte biler - og er derfor solid og kurant. Dekra oppgir at driftssikkerheten er som snittet i klassen.

+ Robust, deletilgang.

- Traust design, ordinære kjøreegenskaper.

=

BESTSELGER: Ingen fryd for øyet, men med en driftssikkerhet som ligger over snittet i klassen. FOTO: VW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!