Et robust ytre skiller Scout fra en vanlig Octavia. Plastskjermer og fangere gir et tøffere utseende, samtidig som stålplater beskytter vitale deler mot skader og steinsprut.

Høyere bakkeklaring enn basismodellen har den også, 18 cm mot Octavias 14 - samt større dekkdimensjoner. Og er dermed bedre rustet for en tur i terrenget.

Nye Scout er ikke bare frisket opp visuelt sett, men også det teknologiske har fått oppgraderinger. Spesielt lyssystemet er blitt oppgradert, med tåkelys med hjørnefunksjon og aktive kjørelys. Også en luftkvalitetssensor er på plass for å sikre fører og passasjerer god luft inne i kupeen.

Les også:

=

GOD PLASS: 3 personer sitter godt i baksetet i Octavia Scout.

Rommelig

Den innvendige plassen er som i en vanlig Octavia, nemlig gedigen. Fra førerposisjon har man god oversikt, og selv om bilen er rommelig innvendig, føles ikke Scout spesielt stor under kjøring.

605 liter bagasjeromsplass er meget bra, og når bakseteplassen også er god, fortjener den skryt.

Setene er ikke de mest spennende vi har sett, men de er gode å sitte i. Sittestillingen sett i forhold til ratt, girspak og pedaler er god.

Skoda Octavia kjenner vi fra før som en praktisk og rommelig familiebil. Den kan vise til fornøyde kunder og frister med en overkommelig pris - og er med det en sterk kandidat i familiebilsegmentet. Noe som også gjelder Scout, i tillegg til at den byr på enda bedre fremkommelighet.

Se også:

Her er de sikreste bilene

Alle våre biltester

=

FULL KONTROLL: Med firehjulsdrift og høyere bakkeklaring er det ingenting å si på fremkommeligheten. © Handeland, Petter

Kjent kilde

To motorer står på programmet til Scout, en diesel og en bensin. Vi kjenner de begge godt fra før, fra diverse Audi- og Volkswagen-modeller.

2-litersdieselen på 140 hester 320 Nm tok over etter konsernets pumpedysemotor for et par år siden, og har siden den gang funnet veien ned under panseret i stort sett alle konsernets modeller.

I Scout føles dieselen sterk, og ytelsene er gode nok. Med egenskapene Scout byr på, klatrer den rett opp bratte bakker, så fremkommeligheten skal være mer enn god nok for en tur på hytta.

Bensinmotoren kjenner vi også fra før - 1,8-literen med turbo har rolig gange og jevn effektutvikling.

I tillegg har den det nødvendige frasparket når behovet melder seg - 160 hester er på plass mellom 4500 og 6200 o/min, mens maksimalt dreiemoment på 250 Nm er på plass allerede ved 1500 o/min.

Ute på landeveien gjør Scout en god figur. Tross 4 centimeter høyere bakkeklaring enn Octavia, lider den ikke nevneverdig. Selv med et høyere tyngdepunkt er Scout kjøreglad nok for de fleste.

Tester av Skoda finner du her.

=

FRISKERE: Ratt og dashbord har også blitt frisket opp. Legg merke til bøylen som passasjeren kan holde seg fast i. © Handeland, Petter

=

605 LITER: Octavia er en av de bilene i klassen med aller størst bagasjerom. © Handeland, Petter

Priser og mål

Totalpakken Skoda leverer, er rett og slett meget god, og stadig nærmere VW-nivå. De første Scout-modellene ankommer landet siste uken i juni.

Scout med 140-hesters turbodiesel m/ partikkelfilter og 4x4 (standard) koster fra 369 900 kroner. Bensinversjonen med sine fattige gram høyere utslipp av CO2, er hakket dyrere med sin startpris på 375 000 kroner.

Les også:

Tekniske data: Skoda Octavia Scout

2,0 TDI

1,8 TSI

MOTOR, CCM:

R4 / 1968

R4 / 1984

EFFEKT, HK

140

160

DREIEMOMENT, NM

320

250

EGENVEKT, KG:

1575

1545

TILHENGERVEKT, KG:

650 / 1600

650 / 1500

BAGASJEROM, LITER:

605

605

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,64

0,78

CO2-UTSLIPP, G/KM:

173

182

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

10,2

8,4

TOPPFART, KM/T:

197

211

PRIS FRA, KR:

369 900

375 000

Les hele saken

Se flere saker fra: Her ser du neste Audi A6 Allroad

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!