Nye Octavia stasjonsvogn har nå kommet med firehjulsdrift, og pakken er så å si komplett. Da nye Octavia kom som sedan, var lovordene mange. Ikke så rart, for bilen var klart bedre enn forgjengeren - som også var på høyden. Denne stasjonsvognen er en særdeles fornuftig bil.

For det første har den godt med plass, både til passasjerer og bagasje. Denne 4x4-versjonen har ingen redusert plass innvendig på grunn av kardanger eller aksler. Med andre ord har du fortsatt 580 liter bagasjeplass. Legger du ned setene, får du 1620 liter til rådighet.

Nå føler man seg i større grad privilegert i bilen, på grunn av bedre kvalitet på materialer og litt velplassert fornikling her og der. Ergonomien er bra i VAG-produkter, og lange som korte finner seg til rette takket være gode innstillingsmuligheter.

Bilen er hevet en tanke, men ikke mer enn at det fungerer fint i forhold til kjøreegenskapene.

Raskere 4WD

Den viktigste endringen på bilen er den nye generasjonen Haldex-firehjulsdrift. Nå er det ikke lenger på/av, men gradert kraftfordeling mellom for- og bakhjul, alt avhengig av hvor det trengs. Dessuten er firehjulstrekksystemet på hele tiden.

Dette merkes godt under kjøring. Man får aldri hjulspinn bare foran, slik man gjorde tidligere. Bilen er helt nøytral med tanke på kraftfordeling. Dersom du går på med gasspedalen under sving, kan du styre bilen med bakenden så lett som bare det. Dette er et nærmest genialt system til daglig bruk i en slik bil - for noen offroader er den selvfølgelig ikke.

Skoda gir fortsatt mye bil for pengene, selv om den nye generasjonen Octavia er blitt en del dyrere enn forrige generasjon. Og når den nye Octavia stasjonsvogn i tillegg er større enn de fleste andre bilene det er naturlig å sammenlikne den med - for eksempel Peugeot 307 SW, Opel Astra stasjonsvogn og Ford Focus stasjonsvogn - har vi ingen problemer med å forsvare prislappen.

Og kikker vi nedover på prislistene, til de skikkelig velutstyrte modellene, blir det bare mer og mer hyggelig. Vi ser derfor ingen gode grunner til at den nye stasjonsvogna - med dieselmotor, 4x4 og mye utstyr - ikke skal havne på ønskelista til en god del familier rundt om.

Dessverre har man ikke tort å ta noen krumspring, så bilen skiller seg lite fra den gamle modellen. Kvalitetsfølelsen er dog høyere enn tidligere, og den lille dieselen er sterk takket være riktig utveksling på girkassa - særlig under norske forhold.

Versjonene

Skoda Octavia fås som kombicoupé og som stasjonsvogn. Bensinmotorer fra 1,6 l/102 hk til 2,0 l/150 hk, med diesel kan du velge mellom 1,9-liter og toliter og fra 90 til 140 hk. Pris fra 194 400 til 343 900 kroner. Octavia RS med 200-hesters bensinmotor kommer snart.

Vi Menn Bil mener

Octavia har gått et skritt opp siden forrige modell - som også var bra. Stasjonsvogna kan leveres med kombinasjonen diesel og 4x4. Denne pakken er blant de aller beste bilkjøpene på markedet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!