Skoda Octavia Scout kjører som en vanlig Octavia, altså svært ryddig og ganske komfortabelt, med bare litt ekstra krenging når vi dytter den tre ganger så hardt i svingen som det flertallet av kundene sannsynligvis vil gjøre. Ikke rart, siden understellet er heiset 1,7 cm ekstra i forhold til en 4x4-stasjonsvogn, som igjen er heiset 2,3 cm i forhold til en forhjulskrafser.

De 18 cm med bakkeklaring burde være nok til å forsere de aller fleste hytteveier uten å skrape nedi. Om du skulle møte større hindringer, vil de ulakkerte grovplast-støtfangerne med integrerte, blanke "skliplater" - og de grove sideskjørtene i samme grove plastmateriale som fangerne - ta unna den verste støyten.

Skjermbreddere i samme utførelse gjør også sitt for beskyttelse av dyrt, lakkert stål. Så ser det jo bra ut - gjennomført og mye røffere enn en standard-Octavia. Og ja, i motsetning til konsernets andre jekka personbiler med offroadstyling, Audi Allroad holdt utenom, har Octavia Scout faktisk firehjulstrekk, som standard.

Tekniske data

Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 4x4 2007

  • MOTOR:R4, 1968 ccm
  • EFFEKT:140 hk v/4000 o/min
  • DREIEMOMENT:320 Nm v/1750 o/min
  • EGENVEKT:1530 kg
  • MAKS HENGERVEKT:1600 kg
  • BAGASJEROM:580/1620 l
  • DEKKDIMENSJON:225/50 R17
  • FORBRUK, EU-MIX:0,64 l/mil
  • CO2-UTSLIPP:173 g/km
  • 0-100 KM/T:10,2 sek
  • TOPPFART:197 km/t
  • PRIS:369 000,-

Klarer seg utenfor veien

Vi får naturligvis også kjøre i offroadløypa. Løypa er bygd opp i OL-bob-anlegget i San Sicario utenfor Torino, og her imponerer Scout. Den takler dype hull og bratte ramper fint, den er imponerende forutsigbar og lettkjørt, og gjør ganske enkelt det den får beskjed om, både i gjørme med til dels dyp bunn og i tung, våt snø. Men med bensinmotor under panseret blir den for slapp.

Octavia Scout leveres med to motoralternativer: toliters bensinmotor på 150 hk eller toliters diesel på 140 hk, med partikkelfilter som standard. Begge er paret med manuellgirete sekstrinnskasser. Førstnevnte føles rett og slett undermotorisert; dieselen er i praksis mye sprekere, like stillegående, mye mer nøysom på forbruket og koster 20 000 kroner mindre. Da burde valget være veldig lett.

Scout fremstår som en velutstyrt Octavia-variant, med den allerede godt utstyrte Elegance-pakken som utgangspunkt og ting som 17-tommere, egen og finere innredningspakke, skinnbiter, bakkestarthjelper, noen lasteromsnett og annet snacks i tillegg for de 25 000 ekstra pengene du må legge i potten.

HØYERE: Bakkeklaring på 18 cm hjelper på fremkommeligheten.

Fordeler fremfor SUV

Om dette er verdt 25 000 kroner mer? Tja, noe av det går på smak og behag. Synes du den ser mye tøffere ut, er vel det grunn nok. At den gjør en bedre jobb under litt røffe forhold, er jo en fordel. Og utstyret du får med i pakkeprisen, er også verdt en del penger. Vi synes i hvert fall det er verdt det.

Du kan også snu på det, og vurdere hva du skal med en dyrere, tradisjonell SUV når du kan kjøpe en bil som dette. Du slipper det veldig høye tyngdepunktet, du har fortsatt et fornuftig forbruk, og du sitter på ordentlig måte - som i en vanlig bil. Dessuten får du også et imponerende bagasjerom i Octavia, noe ikke alle SUV'er kan skryte av.

Og likevel kommer du deg fram til hytta.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!